Rabu, 3 Februari 2010

Buatmu Yang Bergelar Sahabat..


“Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”
Alhamdulillah…syukur ke hadrat ilahi kerna masih diberi kesempatan untuk beribadat kepada Maha Penciptaku yang amat-amat ku cintai sepenuh jiwa. Selawat & salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa juga buat para sahabat & anbiya’ sekali.
Hati ini terasa ingin menulis tentang sahabat. Sudah lama niat nie terbit namun baru kini terlaksana…Alhamdulillah…ana ingin lontarkan satu kata-kata yang akak senior ana bagi. Sungguh indah bait kata-katanya:
Ukhuwah yang dibina atas nama Allah
Tidak akan mengharapkan balasan apabila memberi…
Tetapi akan selalu berkongsi air mata
Dikala suka dan duka…
Kesedihan sahabatnya bagai pedang yang menikam…
Keceriaan sahabatnya bagai pelangi yang tidak akan hilang..
Kehilangan sahabat bagai hilangnya permata termahal didunia..
Itulah SUNNAH jalinan persahabat…
Ya..itulah erti persahabatan yang sebenar..ana akui kadang-kadang diri ini juga tidak mampu untuk menjadi sahabat yang terbaik buat mereka yang berada disekeliling ana, namun itu tidak mustahil untuk kita cuba beri yang terbaik…insyaAllah..
Semalam, dalam meredah arus kesibukan yang masih tidak kunjung tiba. Ana masih sempat belanja sahabat sekolah ana dulu sewaktu di Maahad Muhammadi, hubungan kami waktu disekolah dulu teramat erat termasuk tiga lagi rakan yang lain. Tapi sayang, kami masing-masing terputus hubungan selepas masing-masing meneruskan agenda kehidupan.
Tidak putus-putus bibir ini mengucapkan Alhamdulillah…Alhamdulillah Ya Allah… mulanya ingatkan tidak sempat untuk belanja sahabat ana nie air batu campur sempena hari lahirnya. Alhamdulillah, dalam kepenatan melaksanakan amanah ana cuba juga lawan kerna begitu teringin menatap wajahnya, rindu untuk mendengar suara dan gelak tawanya.
Ana akui, dengan kesibukan melaksanakan amanah ini. Banyak yang ana abaikan, tidak semua ana mampu puaskan hati sahabat-sahabat ana. Sahabat ana ramai, namun jarang bermesej sebab tu tiap kali jumpa mesti berpelukan satu sama lain..subhanallah, indahnya saat tu…(“,)
Yang berada dekat dengan ana pula kadang-kadang terkena tempias kesibukan ana, nak jumpa pun kena buat temu janji. Juga kadang-kadang terpaksa melayan kerenah ana yang kadang-kadang “angin”. Ana amat bertuah kerna punya sahabat yang memahami walaupun kadang-kadang sahabat ana terasa hati dengan ana.
Ana mohon ampun dan maaf buat sahabat-sahabat dengan hati yang ikhlas, janganlah pernah serik bersahabat dengan ana kerna yang sanggup “bersusah” dengan ana itulah sahabat sejati ana. syukran jazilan wahai sahabat.
Bibir ini juga tidak akan pernah serik mendoakan kalian tiap kali selepas solat, moga hubungan yang dibina atas nama Allah s.w.t. akan kekal hingga ke Syurga…insyaAllah…
Sahabat yang baik hatinya tenang,
Akalnya teguh penuh ketaqwaan dan kesantunan,
Kebaikannya tersebar dan petunjuknya
Mengakar dimana pun dia berada,
Nasihat-nasihatnya seperti air bah yang mengalir,
Yang menembus sekatan batasan hati sahabatnya yang lalai,
Jika dia berkata, maka akan didengarkan,
Jika dia memberi nasihat nescaya akan ditaati,
Langkahnya penuh kesungguhan….
Syukran atas kurniaan sahabat ini Ya Allah…
blog comments powered by Disqus