Rabu, 30 November 2011

Nostalgia… ♥

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah atas nikmat Iman, Islam dan Ihsan yang telah Engkau berikan ini. Selawat dan salam buat kekasih yang amat-amat diri ini rindui, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Syukur Ya Allah atas keizinan untuk hamba ini bertinta lagi. Moga-moga diri ini sentiasa istiqomah dalam menulis. InsyaAllah..ameen~

Dua hari lepas lagi punya niat dan keinginan untuk menulis tetapi ditangguhkan dulu supaya benar-benar punya waktu, ditambah pula ketika itu masih terasa keletihan selepas mengikuti program yang dianjurkan oleh Persatuan Alumni Kolej Matrikulasi Perlis. Jadi, artikel untuk kali ini agak santai.

Banner program...(^^,)

Pada mulanya, rancang untuk pergi program nie dengan dua orang adik junior tetapi dibatalkan last minute sebab ada tawaran yang lebih menarik hati buat diriku yang benar-benar dahagakan ilmu…=)

Ana ke Kolej Matrikulasi Perlis selepas habis pengajian kitab di pondok bersama beberapa orang sahabat lagi yang sudi hantar ana ke sana. alhamdulillah… Sebaik sahaja tiba di matrikulasi.

“akak…meh saya tunjuk kat akak, tempat-tempat yang ada dalam matrik nie…” kataku sambil mengukir senyuman.

“nak…nak...hehe…”

Lantas ana tunjukkan satu persatu tempat dan bangunan yang ada dalam matrikulasi. Ketika masih menuntut disana lagi, ana sudah diberitahu bahawa Kolej Matrikulasi Perlis adalah matrik yang paling kecil antara semua matrik juga merupakan matrikulasi yang paling ramai pelajar jurusan perakaunan.

Setelah itu, ana ajak sahabat-sahabat ana nie sarapan tetapi café belum buka. Hanya makan makanan ringan sahaja, tetapi itu sudah memadai bagi ana. Ana rindu suasana di KMP, rindu dengan segala memori yang masih tersemat kukuh diingati. Agak-agak kan, kalau dah habis belajar kat UUM nie, macam mana plak gayanya ye? hehe

Berkongsi perasaan dan pengalaman dengan sahabat-sahabat adalah part yang paling ana suka. kerna bagi ana, sahabat adalah anugerah terindah dalam hidup ana. Jadi, ana mahu mereka turut merasai betapa berharganya pengalaman ketika menuntut di Kolej Matrikulasi Perlis.

“akak ingat tak semester lepas? yang saya pergi juga ke matrik walaupun esoknya ada paper ‘killer’? hehe…” ana bertanya.

Dia hanya mengangguk sambil tersenyum. Rasanya, itu salah satu perkara ‘gila’ yang ana pernah buat dalam hidup..hehe. kenapa? sebab paper ‘killer’ tu dah dua kali ana ambil sebab tak lulus. Kalau tak lulus semester lepas, maksudnya kena tambah satu semester lagi la…huu~

Bila dapat result, rasa tak percaya pun ada. Sebab dapat lebih dari yang ana fikirkan. alhamdulillah. Kalau nak tahu, masa ana buat kerja ‘gila’ tu. Kolej Matrikulasi Perlis (KMP) dalam persiapan untuk menerima kemasukan pelajar baru. Cuma untuk kali itu ana tak sertai sebab bertembung dengan finale exam. Hebat betul penangan KMP nie…hehe.

Subhanallah....(^^,)

Cantikkan pemandangan gambar tu? nie baru dalam gambar, belum tengok yang real punya..hee~ Gambar nie adik junior ana yang ambil dari tingkat atas bangunan blok. Diaorang nie pun datang dari UKM semata-mata mahu hadiri program nie walaupun cuma untuk satu hari. Kan dah kata, hebat betul penangan KMP nie…;p

Alhamdulillah ketika itu bertembung dengan cuti awal Muharam. Jadi, ramailah juga alumni yang sudah kerja turut serta dan berkongsi tips, pengalaman, pendapat dan sebagainya dengan adik-adik yang masih menuntut di KMP termasuklah ilmu untuk ana.

Bertemu dengan ‘family’ alumni adalah saat-saat yang begitu sukar untuk dilepaskan. Walaupun tidak semua yang turun, tapi itu sudah cukup bagi ana untuk melepaskan rindu. Masa yang begitu singkat itu digunakan sebaiknya untuk berbakti kepada pihak kolej.

Bermula dengan sesi ta’ruf sesama fasilitator dan urusetia, diteruskan pula dengan taklimat program, sesi perkongsian jurusan dan pengajian di universiti bersama dengan adik-adik, menjawab segala persoalan yang diajukan oleh adik-adik dan diakhiri dengan perkongsian dari alumni yang sudah bekerja tentang peluang pekerjaan yang ada.

Ketika Slot Road To University...(^^,)

Tidak kurang juga berkongsi cerita, pengalaman dan ilmu dengan ‘family’ alumni KMP. Berada dalam Dewan Kuliah (DK), café, masjid, kolej kediaman pelajar, bilik gerakan dan banyak lagi benar-benar membuatkan diri ini terkenangkan nostalgia ketika menuntut disini, perasaannya tidak pernah berubah.

Cuma, yang membezakannya adalah ana sudah pun tamat belajar di KMP. Dalam tempoh satu tahun pengajian disana, terlalu banyak benda yang ana belajar hingga sukar untuk diluahkan dengan kata-kata. Hanya insan yang merasai sahaja akan mengerti…=)

Saat yang paling sukar adalah ketika mahu pulang ke destinasi masing-masing setelah program melabuhkan tirainya. Dan sebaik sahaja sampai di UUM, terasa tak percaya pun ada yang ana sudah berada dikampus sebab hati ‘tertinggal’ di KMP. Begitu juga dengan sahabat ana yang lain.

Dan masing-masing buat status tentang perasaan rindu dan sedih nak tinggalkan KMP dalam facebook, termasuklah ana sendiri…hehe.

Mahu tahu sesuatu? hidup ini akan lebih indah apabila kita punya sahabat yang memahami diri kita. Apa sahaja yang diluahkan kepadanya, pasti akan disambut. Apabila menangis, ada sahabat yang sudi untuk menghulurkan tisu. Apabila punya masalah, ada sahabat yang sudi mengulurkan bantuan.

Terima kasih buat warga Persatuan Alumni Kolej Matrikulasi Perlis atas memori dan rasa bahagia hati ini…(^^,)

wallahua’lam…

Saguhati dari pihak kolej...(^^,)


blog comments powered by Disqus