Isnin, 21 Disember 2009

KEM REMAJA HARAPAN..


“Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”
Alhamdulillah…syukur ke hadrat ilahi masih diberi nikmat Iman & Islam juga masih berkesempatan menghirup udara pagi yang penuh nyaman. Selawat & salam kepada kekasih yang teramat dirindui, Nabi Muhammad s.a.w. & kaum kerabat baginda. Juga kepada para sahabat & anbiya’ yang sentiasa diingati.
Catatan kali nie, ana ingin kongsikan pengalaman sepanjang berada di Sungai Petani, kedah bersama adik-adik sekolah rendah & menengah. Terlalu banyak yang ingin dikongsikan, namun ana akan singkatkan supaya tidak terlalu panjang. Satu program gabungan bersama TEGAS, SHADANI ENT & SAHSIAH MANAGEMENT untuk remaja yang berumur 11 hingga 17 tahun iaitu KEM REMAJA HARAPAN dalam melahirkan generasi harapan ummah.

 

Suasana di kawasan sekitar kem yang diselaputi kawasan penanaman padi.
Pengisian yang diberikan juga berdasarkan modul yang dicipta oleh Sahsiah Management yang menekankan pembangunan kerohanian seperti:

 


Ceramah berkaitan gejala sosial yang semakin serius dikalangan remaja yang masih bersekolah.
 
Sesi perdebatan @ perbahasan antara kumpulan bagi menguji kemampuan peserta bercakap di hadapan disamping bijak melontarkan hujah serta pendapat masing-masing.
 
Sesi pemberian tazkirah yang disampaikan sendiri oleh peserta untuk menguji tahap ilmu yang ada.
 
Sesi muhasabah diri bagi membersih dan menyucikan semula jiwa yang telah lalai supaya kembali semula ke jalanNYA..
 
 
 
  Kembara di paya bakau, berbagai halangan yang dibuat untuk menguji kecerdasan peserta juga fasilatator.
 
Riadah pada sebelah petang bagi menggantikan syabab game.  
 
 
 
Pentomen yang memuhasabahkan diri sebelum majlis penutup program yang dilakonkan oleh para peserta dan sebahagian fasilitator.
 
 Sesi bersalam salaman selepas majlis penutupan program sebelum bersurai dan berangkat pulang ke tempat masing-masing.
Inilah sedikit sebanyak yang dapat ku coretkan pada catatan kali ini secara gambaran umum semasa Kem Remaja Harapan berlangsung dan catatan secara peribadi mengenai “Tarbiyah” yang ku dapat akan ku nukilkan pada catatan yang akan datang…insyaAllah…
Jadi, bagi sesiapa yang masih bersekolah @ punya adik-adik yang mahu mengikuti program seperti ini semasa cuti sekolah, bolehlah berurusan dengan Sahsiah Management di laman web mereka iaitu www.sahsiahmanagment.blogspot.com.
Wassalam..
blog comments powered by Disqus