Isnin, 30 Julai 2012

Kisah Mereka


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

“Subhanallah!”, kata itu terkeluar dari mulut seorang sahabat tatkala melihat sesuatu di skrin laptop ana.

Ana hanya tersenyum dengan reaksinya yang sedikit terkejut.

“ini keluarga ukhty?”, soalnya pula.

“Na’am”, jawab ana.

Kali ini, dia pula tersenyum. Mungkin itu kali pertama dia melihat seluruh keluarga ana yang mana kesemuanya bertudung labuh. Gambar tersebut diambil pada satu syawal setelah selesai solat sunat Eidulfitri dan waktu tu Amirah Fasihah belum lahir lagi…:p

Alhamdulillah, Allah kurnikan ku sebuah keluarga yang terhasil dari Baitulmuslim yang dibina oleh abah dan ummi. Maka, lahirlah kami-kami untuk meneruskan apa yang telah ditinggalkan oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat.

Tidak mudah, apatah lagi dengan dunia masa kini. Tiap kali ana turun membuat operasi pencegahan maksiat, masuk ke pusat hiburan, pawagam, sarang penagih dadah dan banyak lagi, ana berdoa moga Allah jaga dan selamatkan keturunan kami dari diuji dengan semua itu.

Dibawah ini, ianya nukilan dari kakak sulung ana dan ana sendiri. Nukilan dari kakak yang memerhati dan melihat perkembangan adik-adik yang berada dibawah jagaannya. Moga hubungan ini kekal sampai syurga. Ameen.

Ditulis pada 26 Julai 2012
Oleh: Nur Sakinah Suardi

Minggu lepas saya sempat menyambut Ramadhan bersama keluarga.
Sampai di Kelantan beberapa hari sebelum Ramadhan.
Alhamdulillah. Elaun biasiswa Ph.D dah pun berjalan.

Memandangkan bulan Jun dan Julai lepas berderet hari lahir adik-adik saya (maklumla ramai adik =)) jadi bercadang nak belanja mereka makan.

Masa tu tengok Taj dan Siraj tengah main kat ruang tamu.

"Malam nie nak pergi makan kat KFC. Sape nak pergi solat cepat!".

Mula la diorang bersorak seronok.

Beberapa minit kemudian, saya keluar dan tengok Siraj dan Taj tengah solat. Yang sweetnya tengok Siraj jadi imam pada Taj. Tersenyum saya melihat dan terus cepat-cepat ambil gambar. Kalau kat rumah memang Taj ni mengikut je cakap Siraj lebih daripada kami semua yang lagi tua dari Siraj. huhu...

Seusai solat, mereka ke bilik saya. Biasa la suka benar dok menyibuk-nyibuk dalam bilik saya tiap kali saya balik ke rumah.

"Kakak dah solat ke?", tanya Taj.

"Dah", Jawab saya.

"Semua orang kena solat ke?" tanya Taj lagi.

"Mestila. Cuma dalam keadaan tertentu je tak perlu solat". Sampuk Siraj.

"Keadaan macammana? Sibuk sebab kerja ke?". Taj bertanya lagi.

Baru saya nak menjawab, Siraj terlebih dahulu menjawab. huhu..

"Ish, sibuk macammana pun kena solat jugak. Takde alasan. Kalau dekat pejabat ke bawaklah sejadah solat di pejabat. Solat di mana-mana pun boleh."

Masyaallah! Subhanallah! Sebenarnya saya terkejut dengan jawapan tu. Tak sangka Siraj punya hujah sebegitu. Alhamdulillah, tenang hati mendengar jawapan adik saya yang berusia 10 tahun ni.

Walaupun agak degil sikit dan punya kerenah sendiri, semoga dia membesar dalam suasana bi'ah solehah dan mampu membimbing adik-adiknya kelak.

Kalau kat rumah, tengok Siraj ni dah boleh jaga diri sendiri dan boleh bertanggungjawab sebagai abang. Anis Syakirin pun kadang-kadang dia yang jaga ibarat dia abang kepada Anis walaupun Anis lebih tua dari dia.
Mungkin tak begitu nampak keprihatinannya tapi saya suka memerhati tingkah laku adik saya yang ini dan saya nampak kebaikannya.

Kakak doakan semoga Siraj mampu menjadi anak yang soleh buat Ummi dan Abah. Bisa menjadi manfaat buat ummah kelak.^_^

Ya Allah, rahmatilah ibu bapaku sebagai mana mereka menjagaku dan adikku sedari kami kecil. Kuatkanlah ikatan keluarga kami dengan cinta dan kasih sayangMU


****************************

Ditulis pada 25 Julai 2012
Oleh: Asma’ Suardi

Ahmad Tajuddin masuk bilik saya dan bertanya, "kak ngah dah solat?".

Saya jawab, "belum".

"Nak solat dengan kak ngah boleh?".

Saya anggukkan kepala dan terus mengambil wuduk untuk solat maghrib. Saya minta dia iqamah. Ada yang dia tidak ingat, maka saya betulkan. Kami solat sama-sama hingga selesai.

Hati saya terdetik, "inilah peluangnya....". Saya mulakan 'usrah' dengannya. Saya minta di tunjukkan semula tatacara dan rukun dalam solat sambil betulkan bacaan yang tidak betul. Banyak lagi yang perlu diperbaiki.

"Erm...ahmad, kenapa solat?".

Dia pun menjawab, "ummi yang suruh solat...".

"Bukan ummi la, tapi Allah yang suruh solat". saya menjawab. dan saya bertanya lagi. "kenapa puasa?".

Dia pun menjawab dengan jawapan yang sama. "ummi yang suruh puasa".

Saya menjawab, "bukan ummi la, tapi Allah yang suruh puasa. Allah minta kita solat, puasa, mengaji al-quran, tunduk dan patuh padaNya."

"beriman kepada Allah kan kak ngah?", sampuknya.

"betul. Kalau ahmad sayang ummi, mesti ahmad selalu tolong ummi kan. Kalau ahmad sayang Allah, ahmad kenalah solat, puasa dan ikut apa Allah suruh". saya menjelaskan.

"siapa yang suruh solat?" saya mengujinya sekali lagi.

"Allah. Allah suruh ummi bagitahu supaya Aju solat".

Saya senyum. "siapa yang suruh puasa?", saya bertanya lagi.

"Allah. Allah suruh ummi bagitahu supaya Aju puasa".

Sekali lagi saya tersenyum. Dia pun bangun dan melipat sejadah. Sebelum keluar, dia berkata kepada saya, "orang yang cakap bohong, dia tak sayang Allah kan?".

"Betul. Kalau dia sayang Allah, mesti dia cakap benar".

---------------------------------------------------------------------

Allahu Allah. Zaman semasa kecil adalah zaman yang amat-amat penting. Semasa saya kecil, tidak ada yang bagitahu kenapa saya perlu solat, puasa, tutup aurat dan banyak lagi. Hanya sekadar suruh dan hukuman akan diberikan jika gagal laksanakan. Saya tidak mahu ianya berlaku pada adik-adik saya yang lain.

Semoga Ahmad Tajuddin bin Suardi menjadi hafiz al-Quran dalam keluarga kami. Ameen ya Allah. (kak ngah dia pun sedang berusaha ke arah itu).

Allah berfirman dalam Al-Quran "Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat, dan ruku’lah bersama orang-orang yang ruku'". ( Surah Al-Baqarah, ayat 43)

Dan Rasulullah s.a.w. menjelaskan dalam hadis, "kamu dirikanlah solat sebagaimana kamu melihat aku solat" (Hadis Riwayat Bukhari)


****************************

Ditulis pada 25 Julai 2012
Oleh: Asma’ Suardi

Saya teringat sesuatu. Amat-amat bagi kesan kat hati. Adik perempuan saya pergi program selama 4 hari. Jadi, Amirah Fasihah seolah-olah tercari-carinya. Satu hari, sahabat-sahabat saya datang ke rumah. Ada dalam kalangan mereka yang bertudung labuh, Amirah Fasihah mengejarnya dari belakang (mungkin ingat adik perempuan saya tu).

Setelah itu kami ke taman permainan. Bila ada seorang perempuan yang pakai tudung biasa mahu mengambilnya, dia tak mahu dan nak menangis. Tapi anehnya, bila perempuan yang bertudung labuh datang mengambilnya, pantas dia hulurkan tangan. Subhanallah...:)

Beberapa hari lepas, dia ambil tuala dan hulurkan kepada saya. Mahu dipakaikan tudung. Bila saya pakaikan, dia merangkak masuk ke bilik. Mahu tunjuk kepada ummi agaknya.

Allahu Allah... alhamdulillah, kakak-kakaknya berjaya 'mentarbiyahnya' melalui tudung labuh kami. Moga dikau menjadi Srikandi yang bakal menegakkan agama Allah nanti. Ameen~

 ******************************

Moga saham ini juga ada buat kami. wallahua'lam...(^^,)


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI...(^^,)
blog comments powered by Disqus