Selasa, 24 Julai 2012

Keep Going!


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

“Keep going! Don’t quit! No Regret!”

Kata-kata tersebut masih tergiang-tergiang di telinga ana sewaktu menyertai Kursus Pengurusan Organisasi di Langkawi. Kata-kata motivasi yang diucapkan oleh seorang insan yang amat-amat ana hormati. Punya nama, pangkat dan kuasa, tetapi tunduk merendah diri sebagai 'pemimpin berjiwa hamba'.

Ada beberapa sahabat yang bertanya kepada ana berkaitan permohonan dan tawaran untuk menyambung master. Sebelum balik sebaik sahaja selesai praktikal, ana sudah menghantar permohonan menyambung master. Dalam sebulan lebih selepas praktikal, dapat pula surat tawaran untuk menyambung master daripada UUM. 

Tetapi, ana mendapat tahu dari pensyarah ana. Permohonan yang ana buat untuk menyambung pengajian dalam bidang kaunseling di tolak dan hujah paling kukuh adalah kerana degree ana daripada muamalat, terlalu jauh bezanya.

Setelah berbincang dengan pensyarah, ana segera bertolak ke Kedah sebaik sahaja selesai program di Terengganu. Pagi ana bertolak balik Kelantan untuk kemas barang dan sebelah malamnya terus bertolak ke Kedah dengan bas. Penatnya badan tak terkira, apatah lagi sakit kepala terasa mencucuk kerana tidak cukup tidur dek menguruskan program.

Ana sampai di Kedah sekitar jam 4 pagi lebih. Memang menakutkan sebab di stesen bas tersebut gelap dan langsung tidak kelihatan kelibat manusia. Ana dan pensyarah rancang untuk jumpa di Masjid Changloon sekitar jam 9 pagi. Maka, dengan segala kudrat yang ada dalam dingin pagi, ana mengangkut semua beg dan berjalan kaki menuju ke masjid seorang diri sejauh 4km.

Hanya Allah yang tahu perasaan ana ketika itu. Hanya mampu berusaha, berdoa dan tawakal kepadanya semoga ana dilindungi dari makhluk yang berniat jahat. Pada mulanya mahu mengalah kerana terasa badan teramat letih dan sudah penat berjalan dengan beg yang berat. Tapi ana pujuk hati, mesti teruskan juga. 

Ketika sampai di masjid, nafas ana tercungap-cungap dengan peluh yang mula membasahi dahi. Terasa macam baru berlari satu padang. Alhamdulillah, pak cik yang bertugas di masjid tersebut benarkan ana tumpang berteduh seketika sementara menunggu matahari memancarkan sinarnya. Allahu Allah.

Sebaik sahaja sampai di UUM, ana terus ke pejabat pensyarah dan bersiap-siap untuk bersihkan diri bagi meneruskan kerja. Kami rancang untuk buat surat permohonan dan bersemuka dengan dekan. Ana lakukan semua itu, tetapi tidak membuahkan hasil. 

Maka, ana cuba cara lain iaitu menukar pelan asal dari mengambil master dengan coursework kepada research. Ianya amat sukar sekali bagi pelajar yang langsung tidak ada asas seperti ana. Apabila proposal dihantar kepada dekan, beliau tolak dan minta untuk buat yang lain. 

Ana menarik nafas panjang saat diberitahu oleh pensyarah. Benar-benar mahu berundur dan biarkan sahaja impian ana yang satu ini. Ana sudah berkira-kira mahu pulang kerana sudah tidak ada yang mampu ana lakukan lagi saat itu.

Tetapi ada sesuatu yang buatkan ana terus berusaha. Ana pergi ke kolej, tempat dimana adik-adik usrah ana menginap untuk tumpang membasuh baju dan mandi. ketika kaki menaiki tangga satu persatu, ana melihat ada pagar besi yang menghalang laluan ana untuk sampai ke atas.

Ketika itu, ana terus berfikir negatif, “ish! patah baliklah. Entah-entah kunci.”. Ana jadi ragu-ragu dan mula berfikir untuk turun semula dan menaiki tangga yang satu lagi tanpa mencuba terlebih dahulu. 

Tiba-tiba hati terdetik, “tak salah kalau mencuba. Entah-entah tak kunci pun”. Lantas tangan mula mencapai tombol pintu besi tersebut dan cuba membukanya. Alhamdulillah pintu tidak berkunci!

Ana tersenyum sendiri kerana merasakan Allah sedang ‘mengajar’ ana suatu hikmah melalui pintu besi tersebut…(^^,)


Dalam kehidupan kita, pintu besi tersebut ibarat cabaran atau halangan yang perlu kita hadapi. Kadangkala kita terasa seolah-olah kita tidak mampu untuk hadapinya sedangkan kita belum mencubanya lagi. Kita membuat keputusan yang berat sebelah kerana tidak cabar diri untuk melangkah kehadapan, sebaliknya terus membuat keputusan untuk berundur kerana mata mentafsir dan akal mengadili dengan mengatakan kita tidak mampu!

“berhasil atau tidak, itu bukan kerja kita. Yang penting, kita cuba lakukan sesuatu”.

Maka, apabila memikirkan betapa besarnya manfaat yang bakal ana perolehi untuk ummah, ana buat semula proposal tersebut. Bersengkang mata dan cuba buat yang terbaik mengikut kemampuan dan pengetahuan cetek yang ana ada.

Setelah itu, ana hantar semula ke pejabat dekan sebelum bertolak pulang ke Kelantan. Semuanya ana serah kepada Allah s.w.t. untuk menentukan samaada jalan ini untuk ana ataupun tidak. Doakan ana juga ya…(^^,)

Hidup ini satu perjuangan. Life is a struggle …Mari berjuang untuk memperbaiki diri. Berjuang untuk mencari ilmu dan menghiaskan diri dengan akhlak dan adab. Supaya InsyaAllah kita beroleh Taqwa dan mendapat ketenangan hakiki di dalam jiwa. Tidak cukup dengan hanya menjadi seorang Muslim. Kita seharusnya berjuang sedaya upaya, untuk menjadi seorang Mu'min!”

(Wardina Safiyyah)


.:: Salam Ramadhan Kareem ::.

JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus