Ahad, 13 Februari 2011

Sentuhan Tarbiyah

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah kerna masih memberi peluang kepada hamba ini untuk rukuk dan sujud kepada Mu. Selawat dan salam buat kekasih tercinta yang teramat-amat diri ini rindui, Nabi Muhammad s.a.w dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah masih diberi keizinan dan kesempatan untuk menulis walaupun agak kesempitan waktu. Apabila sudah pulang ke kampus, amanah dan tugas yang ada membuatkan ana kena membahagikan masa sebaiknya supaya tidak ada mana-mana bahagian pun yang lompang…insyaAllah…

Ana merasa bahagia sekali takkala berdamping dengan mereka yang soleh dan solehah, terasa diri dan iman terjaga kerna sentiasa diberi peringatan, pesanan dan nasihat. Perasaan yang cukup berharga buat ana.

Berada jauh dengan keluarga membuatkan ana terasa kehilangan. Namun apabila sudah berada di Utara Malaysia, kehilangan itu seolah-olah terubat dengan hadirnya sentuhan tarbiyah yang diperolehi di sini.

Mungkin ada yang tidak nampak dan tidak tahu apa yang ana rasakan. Bagi ana, inilah bumi tarbiyah. Teringat kata-kata seorang kakak senior yang menyambung master disini setelah habis kelas pengajian kitab, “inilah sebabnya kenapa begitu sayang untuk tinggalkan Kedah”.

Inilah lubuk tarbiyah buat ana. Tempat ana menadah ilmu, pengalaman, kemahiran, pengetahuan dan banyak lagi. Itulah yang membuatkan ana begitu sayang untuk meninggalkan bumi Sintok kerna ana mendapat sentuhan tarbiyah di sini.

Masih tergiang-giang kata-kata tok guru,“Ketahuilah bahawa nafsu yang jahat itu apabila digosok dan di cuci dengan sabun zikir kepada Allah s.w.t. dan diberus dengan berus tembaga mujahadah dan ikhlas kepada Allah s.w.t. serta dipandu dan di pimpin pula oleh guru yang ahli maka sedikit demi sedikit akan terkikislah sifat karat kejahatan nafsu tadi…..”

Untuk mendidik nafsu bukanlah suatu hal yang mudah. Ianya perlukan jalan mujahadah yang mengambil masa bertahun-tahun lamanya dan pastinya dipandu dan dipimpin oleh guru yang ahli.

Di sini, ana memperoleh ramai guru dan murobbi. Berada disamping mereka adalah suatu peluang keemasan yang tidak mungkin ana lupakan. Ana begitu rapat dengan staf dan Pegawai Pusat Islam di sini sejak berada di semester satu lagi.

Tengahari tadi, sebaik sahaja habis kelas dan solat zohor, ana terus ke Pusat Islam. Menyiapkan kerja yang masih berbaki. Hati jadi rindu untuk bertemu dengan staf dan pegawai Pusat Islam. Hampir kesemua staf sudah berpindah ke bangunan Pusat Islam yang baru. Alhamdulillah, bangunan tersebut siap jugak akhirnya.

Setelah selesai segala urusan berkaitan kertas kerja dan program yang bakal dilaksanakan, ana sempat mengutip sedikit ilmu dari ustaz dan ustazah. Sesekali berpaling ke belakang melihat gelagat staf dan pegawai Pusat Islam yang sedang menjamu selera. Indah sekali ukhuwah mereka.

Ana bagitahu seorang staf Pusat Islam, “kak, best la duduk kat sini sebab semua staf berkumpul kat sini. Makin erat ukhuwah”. Staf tersebut senyum kepada ana sambil menganggukkan kepala.

Sedang berborak dengannya, ada ustazah panggil ana untuk minta tolong, “ukhty, tolong ambil pisang goreng boleh tak? Hehe”.

“Boleh je ustazah…” ana katakan padanya sambil tangan mengangkat bakul yang berisi pisang goreng ke pejabatnya.

“macam nie la bagus, ambil berkat tok guru…hehe” ana tersenyum mendengar kata-katanya.

Hati ana bermonolog sendiri, “Alhamdulillah Ya Allah di pertemukan dengan mereka”.Tersangat bersyukur berada dengan mereka. Merasakan seolah-olah diri ini terkena “tempias” tarbiyah dari mereka secara tak langsung.

Masakan tidak merasa sentuhan tarbiyah dari mereka, ketika sedang makan, berbual, menyiapkan kertas kerja program, dan sebagainya. Ada sahaja pesanan, nasihat dan peringatan yang ana terima. subhanallah…

Suatu ketika dulu, ukhuwah ini di uji oleh Allah s.w.t. dengan suatu peristiwa yang tidak mungkin ana lupakan. Alhamdulillah, setelah itu…ana merasakan ukhuwah ini semakin erat. Senang sekali berdamping dengan mereka.

Sempat juga ana bercanda, “kak, saya buat praktikal kat sinilah…boleh? Hehe…”.

“haaa…boleh-boleh, nanti cubalah minta. Manalah tahu dapat…”

Ana senyum sahaja mendengar kata-katanya. Perancangan asal ana untuk buat praktikal di Mesir, namun keadaan disana masih tidak stabil. Ana rasakan mustahil pihak pentadbiran universiti benarkan pelajarnya untuk buat praktikal di sana.

Pabila melihat semua ini, ana rasa begitu sayang sekali untuk tinggalkan bumi tarbiyah ini. Mahu sahaja ana praktikal dan sambung master di sini, supaya dapat menghabiskan pengajian kitab yang dipelajari. Ana senyum sendiri mengingatkan soalan yang di ajukan oleh seorang ustaz kepada ana tengahari tadi.

“Haa…ukhty, nak kawen? Ke dah ada calon?”

Dapat soalan nie dengan tiba-tiba membuatkan ana kaku seketika, tak tahu nak jawab macam mana. Ustaz tersebut agen mencari jodoh untuk baitul muslim agaknya. “Err…tunggu sampai saya habis master dululah ustaz…hehe”.

Kebetulan waktu itu baru sahaja mendapat undangan walimah dari mantan pimpinan Rakan Masjid yang lepas. Terus aja di sapa dengan soalan cepumas…hehe. Niatku mahu tamatkan pengajian kitab dan master disini sebelum menikah supaya mendapat ilmu yang secukupnya. Namun, perancangan DIA lagi hebat…(^_^)

Berada dalam kalangan mereka yang berilmu membuatkan ana begitu dahagakan ilmu. Makin di teguk ilmunya, makin dahaga. Tambahan pula di sini punya guru yang ahli dalam ilmu agama walaupun tidak seramai di universiti Islam yang ada di Malaysia. Moga Allah s.w.t. memilih diri ini untuk sentiasa istiqomah dalam menuntut ilmu.

Diri yang dhaif ini sentiasa berharap semoga sentuhan tarbiyah yang diterima disini membuatkan diri mampu menghadapi dugaan dan cabaran kehidupan di luar sana yang pastinya lebih mencabar. Wassalam…


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(“,) 
blog comments powered by Disqus