Selasa, 15 Februari 2011

Operasi Sayangi Remaja (Valentine Day 2011)

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah atas kurniaan nikmat Iman dan Islam ini, hanya kepada Mu daku bersujud. Selawat dan salam buat Imam seluruh umat Islam yang teramat-amat diri ini rindui, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah, di pagi yang cukup tenang. Ana dan sahabat baru sahaja pulang dari menyertai Operasi Sayangi Remaja (Valentine Day 2010) di Penang anjuran Urusetia Menangani Gejala Sosial (UNGGAS). Malam yang  mengingatkan detik kelahiran Manusia Agung pada tanggal 12 Rabiulawal. Subhanallah…

Namun, di kala itu ada krisis antara dunia dan akhirat (Valentine Day VS Maulidur Rasul). Jadi, kami mengambil inisiatif untuk turun lapangan mendekati masyarakat awam dengan membawa kaedah dan cara untuk menyedarkan dan mengembalikan mereka ke jalan kebenaran.

Hari Valentine Day adalah hari yang sememangnya kita tahu sebagai hari kekasih buat pasangan bercinta, namun Majlis Fatwa Kebangsaaan telah menetapkan bahawa haram menyambut hari tersebut.

Ia juga merupakan salah satu hari “mengawan” selain Malam Tahun Baru dan Malam Kemerdekaan kerna kajian telah dibuat menunjukkan bahawa setelah 9 bulan kemudian, pasti akan ada kes pembuangan bayi di merata-rata tempat.


Kami bertolak dari UUM ke Penang selepas asar dan sampai setelah waktu isya’. Sedikit demi sedikit aktivis da’wah mula memenuhi Surau Taman Tun Dr. Awang. Takkala taklimat berkaitan operasi berlangsung, hujan rahmat dari Allah s.w.t. membasahi bumi.

Ketika Pendaftaran & Taklimat Operasi

Namun itu tidak sedikit pun mematahkan semangat kami untuk tetap turun ke lapangan.  Setelah hampir dua jam lebih berkongsi ilmu, pengalaman dan teknik untuk mendekati masyarakat yang disampaikan oleh urusetia, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan.

Antara keratan akhbar yang dikumpul oleh Kaunselor

Kebanyakan aktivis da’wah yang hadir adalah dari kalangan Mahasiswa/siswi IPTA sekitar Utara Malaysia seperti USM, UUM, IPG Penang, dan Kolej Insaniah. Antara yang membuat ana terkesan di hati adalah takkala melihat insan ini memberi ucapan.

Beliau Meningatkan ana pada Sheikh Ahmed Yassin

Insan yang berkerusi roda namun punya jiwa yang kental. Beliau sudah banyak kali turun ke lapangan mendekati masyarakat.  Walaupun berkerus roda, itu bukan penghalang buatnya. Namun, bagaimana pula dengan kita yang masih punya kudrat dan upaya?

Dia menyatakan statistic pembuangan bayi, penzinaan, khalwat, rempit dan banyak lagi yang semakin meningkat setiap detik, waktu, saat dan ketika. “lihatlah, statistic ini akan terus meningkat sekiranya tidak ada inisiatif dari umat Islam untuk turun ke lapangan mendekati masyarakat yang semakin jauh dari kehidupan Islam yang sebenar”.

Beliau menamatkan ucapannya dengan laungan Takbir. Setelah bacaan doa dialunkan, kami memulakan misi dan operasi dengan menuju ke kawasan yang sudah ditetapkan. Kumpulan ana bergerak di tepi pantai dan berjalan menuju ke R&R.

Di tepi pantai, kelihatan ada orang sedang memancing ikan.

Kebanyakan yang ada di sekitar pantai adalah kaki pancing yang suka memancing ikan. Sempat juga ana berbual dengan sebuah keluarga yang turut memancing di situ. “selalunya malam hujung minggu ramailah orang dekat sini, penuh kawasan nie dengan orang yang datang untuk memancing ikan . Lepas tu ada la juga muda mudi yang dating dengan pasangan. Semalam ada buat operasi dekat sini, ada la beberapa orang yang kena tangkap”.

Selepas meminta diri, kami meneruskan perjalanan. Tugas kami adalah untuk memberi nasihat, pesanan dan peringatan. Bukan untuk menangkap atau menghukum seseorang walaupun ketika itu dia sedang melakukan maksiat.

Sedang dalam perjalanan, ana terjumpa sebotol arak. Seperti sudah lama ditinggalkan, lalu ana tunjukkan kepada beberapa aktivis yang baru kali pertama turun ke lapangan untuk kenalpasti jenis arak yang selalu di minum oleh orang Melayu.

Botol arak yang ditemui

Arak ini berjenama MARTIN dan mengandungi 40% alcohol. Tidak tertulis pula di mana arak ini dibuat. Ini kali pertama ana jumpa botol arak jenama MARTIN, agak berbeza dari yang pernah ana jumpa sewaktu turun lapangan di sekitar kedah.

Dan ana juga tidak pasti samaada arak ini diminum oleh bangsa mana. Aktivis da’wah yang turun ke lapangan selalunya akan mencatat segala barang atau benda yang dijumpai untuk membuat kajian. Ana pernah jumpa botol arak yang masih baru dan masih ada isi di dalamnya. Baunya memang agak masam dan kuat.

Setelah itu, kami sampai di sekitar R&R. Begitu ramai sekali pengunjung yang datang walaupun baru lepas hujan. Ana melihat gelagat dan perwatakan pengunjung yang ada di situ. Kadang-kala bunyi bising motor yang datang dari golongan rempit
.
Kami mula mencari mad’u (sasaran) untuk di dekati. Walaupun sudah banyak kali turun ke lapangan, pengalaman yang diperolehi tetap berbeza. Ana tersenyum sendiri melihat aktivis da’wah yang “malu-malu” untuk mendekati mad’u…hehe

Ana juga begitu takkala turun buat kali pertama dua tahun yang lalu. “ramai la kat situ, jom la pergi sekali…malu la…hehe”. Ana gelak, namun itu adalah perkara biasa. Akhirnya, ana melihat aktivis yang malu pada mulanya sudah boleh mendekati mad’u dan masuk ke kelompok tertentu dengan mudah. Dia pula yang teruja untuk dekat dengan mereka. Alhamdulillah…

Hikmah yang begitu hebat dari Yang Maha Agung. Kami mendekati seorang perempuan yang lebih selesa dipanggil angah. Rupanya dia punya masalah tersendiri. Takkala kami mendekatinya, dia takut-takut dan menyangka kami ini dari Jabatan Penguatkuasa yang datang membuat operasi tangkapan.

Namun, setelah menggunakan kaedah dan teknik yang di pelajari, dia mula selesa dengan kami. Malah menceritakan masalah yang dihadapi sehingga dia menitiskan air mata. Itu mengambarkan bahawa dia sememangnya memerlukan tempat untuk meluahkan perasaan dan masalah yang sedang dihadapi.

Bersama dengan angah, mendengar luahan hatinya.

Sebaik sahaja dia tenang. Dia bertanya kepada ana, “asma’…ada tak apa-apa doa untuk atasi masalah nie?”. Ana mula tersenyum. Angah sememangnya mencari jalan yang penuh dengan cahaya Islam cuma tidak tahu bagaimana caranya. Dia juga ada menyatakan kesyukuran kepada Allah s.w.t. kerna dipertemukan dengan kami.

Setelah di khabarkan bahawa urusetia ada menyediakan khidmat kaunseling secara percuma, dia begitu teruja untuk mendapatkan khidmat tersebut. Lalu kami membawa angah berjumpa kaunselor untuk membantunya menyelesaikan semampu yang boleh.

Dia meluahkan apa yang terbuku di hati. Sekali-sekala dia menyapu air mata yang mengalir di pipi. Ana terdiam takkala dia bagitahu, “umur angah dah 28 tahun tapi tak kahwin lagi. Orang lain yang seusia dengan angah pun dah ada anak, yang tak kahwin lagi ada yang sambung belajar. Angah plak apa yang ada, dunia pun tak dapat, akhirat lagi la tak dapat…”.

Hati ana berdoa moga Allah s.w.t. membimbangnya, membuka jalan dan pintu hidayah  buatnya. Ana juga terkejut takkala dia bagitahu yang dia kenal pelatih-pelatih kami. Rupanya dia sudah berjumpa dengan beberapa orang ustaz dan ustazah yang menerajui UNGGAS dan Raudah.

Alhamdulillah….moga selepas ini, dia juga akan turut serta dalam gerak kerja da’wah dan turun lapangan seperti kami. Ana sempat berkata kepadanya sebelum meminta diri, “angah, apa yang berlaku malam ini adalah hikmah dari Allah s.w.t…”. semoga dia terus kuat untuk teruskan kehidupan dengan disinari cahaya Islam…amen.

Sekitar jam 2 pagi lebih, kami mula bergerak pulang ke surau. Ana bertanya kepada aktivis da’wah yang baru kali pertama turun ke lapangan. Berbagai pengalaman yang mereka dapat. Ada yang memberi kerjasama, ada yang menghalau dan memaki hamun mereka. Namun itulah lumrah bagi para da’ie, inilah keadaan sebenar apabila keluar berdepan dengan masyarakat.

Moga selepas ini, semakin ramai para da’ie yang keluar dari zon selesa dan turun ke lapangan untuk mendekati mad’u. Bagi mereka yang mahu mengetahui aktiviti yang UNGGAS dan LANDAS jalankan, bolehlah melayari laman web ini UNGGAS & LANDAS

Akhir kalam dari ana, SaLaM MauLiDuR RaSuL.


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(“,)
blog comments powered by Disqus