Jumaat, 18 Februari 2011

Dunia Blogger

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”


Alhamdulillah Ya Allah atas segala kurniaan yang telah Engkau berikan kepada hamba ini, hanya kepada Mu daku bersujud. Selawat dan salam buat kekasih tercinta yang teramat-amat diri ini rindui, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah…akhirnya punya waktu dan kesempatan untuk menulis. Moga diri ini sentiasa di beri kekuatan dan istiqomah untuk menulis…insyaAllah…

Perkongsian yang berbentuk santai sahaja buat para pembaca sekalian. Mungkin ada pembaca yang sudah dapat meneka apa yang bakal ana nukilkan dalam artikel kali ini takkala membaca tajuk artikel kali ini…(^_^)

Hampir satu tahun lebih ana mengenali dunia blogger, itupun setelah ana punya blog sendiri. Keinginan untuk punya blog sendiri hadir membuak-buak setelah melihat ada sahabat-sahabat ana punya blog sendiri. Namun, setelah punya blog sendiri. Ianya tidak semudah yang digambarkan.

Ana teringat kata-kata adik junior, “kak…lepas saya ada blog sendiri, baru saya tahu betapa sukarnya untuk menulis. Sebab untuk menulis perlukan ilmu dan rujukan.”

Ana akui kebenarannya. Kerna itu ana begitu kagum dengan blogger yang mampu istiqomah dan menulis hasil dari ideanya yang asli tanpa dicedok atau dicopy and paste dari orang lain. Sebab ianya bukan mudah. Namun, ana hargai blogger yang cuba sedayanya untuk mengumpul bahan-bahan dari orang lain dan berkongsi di blog sendiri.

Semalam, sedang asyik menunggu pegawai dan staf kolej datang membuat pemeriksaan di setiap bilik, ana TERlena akibat terlalu letih..hehe… sebaik sahaja sedar, keinginan untuk menziarahi blog orang lain datang menjelma.

Selalunya ana punya waktu untuk mengembara ke blog orang lain. Samaada yang ada terpapar di sisi blog ana atau orang lain. Satu persatu ana selak dan baca, follow dan tinggalkan komen. Kadang-kala ana tersenyum sendiri, tidak kurang juga diri di muhasabah selepas membaca penulisan orang lain.

Ana panjatkan doa kepada Allah s.w.t. supaya blogger yang ana lawati terus istiqomah dalam menulis. Ana akui, penulis blog Islamic begitu banyak ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan. Namun, berapa ramai yang mampu istiqomah?

Takkala menziarahi blog yang sudah ditinggalkan berbulan-bulan, hati bermonolog sendiri,“Ya Allah…berilah diri ini kekuatan untuk terus istiqomah dalam menulis”.

Melihatkan jadual harian, mingguan dan bulanan. Mungkin ana tidak akan punya ruang dan waktu untuk menulis seperti sebelumnya. Namun, takkala melihat pengunjung yang makin meningkat dan ada pula yang memberi mesej supaya segera diupdate, hati tidak sanggup membiarkan blog ini sepi tanpa apa-apa artikel.

Ana begitu menghargai pengunjung yang sudi meluangkan masa dan membaca coretan yang tidak seberapa ini. Kadang-kala hati begitu teringin untuk kenal dengan pembaca yang membaca nukilan yang ana coretkan. Ana tahu ada silent reader yang sentiasa ikuti setiap artikel yang dipost dalam diari nie.

Sewaktu cuti sempena Tahun Baru Cina baru-baru nie, ana mahu buat satu artikel dan program khas untuk pembaca. Namun, takut tidak mampu untuk teruskan perancangan tersebut, ana tangguh dahulu niat tersebut. Moga Allah s.w.t. izinkan dan permudahkan urusan tersebut setelah ana cuti akhir semester nanti. Doa-doakan ye…(^_^).

Bukan apa…apabila ana sudah pulang ke kampus, amanah dan kepercayaan yang telah diberikan membuatkan ana tidak punya banyak waktu untuk diri sendiri. Kadang-kala ada sahabat yang tegur dan bagi nasihat walaupun nasihat tersebut ibarat mencurah air ke daun keladi…hehe

“kerja, kerja jugak…kesihatan tu kena jaga…” . Respon ana hanya senyum sahaja…macam nie…(◕‿◕)hehe…

Seperti yang ana nukilkan dalam artikel “diari kehidupanku”, terlalu banyak hikmah yang ana perolehi takkala mula berjinak-jinak dengan dunia blogger. Antara yang paling ana hargai adalah punya ramai teman maya. Walaupun tidak pernah bersua, namun mampu melahirkan rasa ukhuwah sesama Islam.

Ada juga yang meminta nombor telefon untuk kenal ana dengan lebih dekat. Ana berikan sahaja setelah memberitahu hal yang sebenarnya, “kalau lambat balas tu, faham-fahamlah ye…hehe”. Ana jadikan blog dan Facebook sebagai medan untuk bersosial dengan masyarakat yang lain, manakala HP pula ana jadikan sebagai medan untuk urusan program da’wah dan akademik.

Lagipun ana lebih gemar berbual dengan rakan maya melalui facebook atau YM sebab ianya kekal. Tetapi HP pula, ana terpaksa delete mesej tersebut supaya mesej yang lain dapat masuk. Alhamdulillah kebanyakannya mengerti…syukur pada Allah s.w.t…(^_^)

Terus terang ana katakan, kadang-kala umie ana sendiri pun kecil hati sebab ana jarang telefon. Bukan tidak ingat, cuma kadang-kala pabila sudah terlalu sibuk, jadi terlupa. Sempat juga umie ana menyindir, “telefon nie sebab bagitahu nak exam la tu…kalau tak, tak telefon…” maaf ye umie sayang, ingat sokmo…cuma kadang-kala terlupa…hehe

Ana juga mahu mohon maaf sekiranya ada komen yang lambat balas atau tidak berkesempatan untuk ziarah kembali blog yang meninggalkan komen di shoutbox. Ana akan ziarah dan balas komen tersebut, insyaAllah…Cuma samaada cepat atau lambat sahaja.

Jadi, sudi-sudilah tinggalkan komen di mana-mana artikel dan shoutbox serta tinggalkan link untuk ana ziarah kembali ye. Bagi yang tidak punya blog juga boleh komen kerna ana sudah mengubah system di blog nie supaya yang tidak punya blog juga boleh komen dimana-mana artikel…(^_^).

Wassalam…•● Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ



JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(“,) 
blog comments powered by Disqus