Khamis, 10 Februari 2011

Diari Kehidupanku

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah atas segala kurniaan nikmat yang telah Engkau berikan kepada hamba ini, semoga hamba ini sentiasa bersyukur kepada Mu. Selawat dan salam buat kekasih hati yang tidak mungkin diri ini lupakan, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah, akhirnya jari ini menari-nari juga di papan keyboard laptop yang banyak berjasa kepada ana. Akal mencari ilham untuk menulis, namun hati yang memandu untuk mencoretkannya.

Ana teringat kata-kata seseorang,“untuk mengetahui diri dan keadaan seseorang, lihatlah pada tulisannya”. Kalau tulisannya cantik, itu bermakna dirinya dalam keadaan tenang. Kalau tulisannya agak comot dan buruk, bermakna dia ada masalah. Benarkah? Wallahhu’alam…

Apa yang ana tahu, ana mahu tiap tulisan dan coretan yang dipaparkan dalam diari ini hadir dari sebentuk hati yang tulus dan ikhlas untuk berkongsi dengan orang lain.

“hati yang ikhlas mampu mencairkan hati yang keras”

Mungkin ada di kalangan pembaca punya diari sendiri kan? Ana juga ada, segala rasa dan perjalanan yang dilalui dalam kehidupan sehari-hari tercatat dalam diari tersebut. Diari itulah menjadi luahan hati bagi pemiliknya. Blog inilah diari ana.

 Ia…diari kehidupan ana. Walaupun tidak mencatat secara keseluruhan apa yang ana lalui dalam kehidupan seharian. Namun, ia mampu membuatkan ana tersenyum sendiri takkala membacanya.

Kadang-kala hati ini bermonolog sendiri,“akukah yang menulis semua ini?” . “macam-mana aku boleh menulis semua artikel nie?”. Bertubi-tubi persoalan muncul di minda. Ditambah pula ada yang meminta supaya diari ini segera diupdate walaupun baru sahaja post artikel terbaru.

Tidak kurang juga ada yang memuji dan sebaliknya. Ana mencari hikmah tersirat setelah diari ini mula “bernyawa”. Banyak sekali hikmahnya, ana dapat ramai sahabat dari pelbagai latar belakang di alam maya, ilmu makin bertambah kerna untuk menulis sesuatu perlukan rujukan, mengajar ana supaya berdisplin dan istiqomah pabila memulakan sesuatu.

Dan yang paling utama adalah ana terasa dekat denganNya. Sebelum memulakan penulisan, asma’ Nya yang ana sebut dan selawat kepada Nabi s.a.w. meniti dibibir. Merasai kehadiran DIA dalam tiap penulisan ana adalah kekuatan untuk terus istiqomah.

Minda pula di set bahawa diri ini tidak punya kekuatan untuk mengangkat senjata menyahut perjuangan di medan tempur. Sememangnya diri ini mengerti bahawa badan ini tidak mungkin dapat bertahan lama sekiranya turun ke medan tempur.

Tapi diri ini punya kekuatan untuk mengangkat pena dan mencoret sesuatu dengan menulis dan menyentuh hati-hati yang membaca supaya turut merasai kehadiran DIA. Jika DIA izinkan, moga insan yang membacanya diberi hidayah untuk berubah ke arah yang lebih baik, insyaAllah…

Ada sahabat yang berkata,“rajin sungguh menulis”. Ana hanya senyum tanpa menjawab sepatah apa pun. Merasai kehadiran DIA takkala menulis adalah suatu perasaan yang cukup indah, mana mungkin ana lepaskan peluang tersebut.

DIA….cinta pertamaku….

Ana dapat mengesan jika iman dalam keadaan lemah iaitu tidak dapat ilham untuk menulis. Jadi, ana berusaha mentarbiyah diri dan membersihkan hati supaya dapat kembali menulis serta merasai kehadiran DIA.

Ada juga yang menyapa, “seseorang yang tercoret dalam blog nie, enti ke?”. Tidak semua adalah cerita dan perjalanan hidup ana kerna apa yang ana lihat, dengar, dan rasa serta sesuai untuk dipaparkan pada umum, ana akan menulisnya untuk menjadi pengajaran dan pedoman kepada mereka yang membacanya.

“orang yang bijak adalah orang yang belajar dari pengalaman diri sendiri, tetapi orang yang lebih bijak adalah orang yang belajar dari pengalaman orang lain”

Ana mengakui kebenaran kata-kata ini. Jika orang lain sudah tersilap langkah, itu menjadi pengajaran buat insan lain supaya tidak turut terjebak. Jika orang lain berjaya, itu menjadi kekuatan semangat untuk turut berjaya mengikut jalan yang dilaluinya.

Ana juga banyak belajar dari orang lain. Apa yang baik dan berpotensi untuk berjaya, ana amal dan aplikasikan dalam hidup. Apa yang buruk dan merugikan diri, ana jauhkan dan cuba buang sejauhnya. Itulah hikmah kembara.

Semakin hari, semakin banyak yang ana belajar melalui penulisan dalam diari nie. Kerna itu ana begitu menyayangi diari nie. Masih ingat di awal diari ini “bernyawa”, terlalu mentah dengan segala system yang ada pada blog. Just try and error.

Ada juga yang bertanya, macam mana ana buat blog nie jadi begitu cantik dan bermanfaat untuk tatapan pembaca. Ana tidak tahu macam mana untuk menjawabnya. Apa yang ana tahu, jangan pernah berhenti dari mencuba. Jika tak dapat yang diinginkan, cuba lagi.

Ibarat seperti bayi yang baru lahir, mana mungkin dapat berjalan dan berlari tanpa melalui proses meniarap dan merangkak terlebih dahulu. Begitu juga dengan ana, mana mungin punya diari seperti ini tanpa melalui proses permulaan terlebih dahulu.

Mahu kenal ana lebih dekat? Bacalah diari kehidupan ana nie dari awal sampai akhir. Moga iman dan hati ini sentiasa dalam kondisi yang mumtaz selalu, supaya terus diberi hidayah untuk sentiasa istiqomah dalam menulis….ameen

.:: KeMBaRa SuFi Di BuMi TuHaN::.
JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI...(",)

blog comments powered by Disqus