Jumaat, 19 Ogos 2011

Pengumuman pemenang Contest! [^_^]


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah, syukur ku padaNya atas segala nikmat yang telah Engkau kurniakan. Selawat dan salam buat kekasih tercinta, Nabi Muhammad s.a.w dan kaum kerabat Baginda, tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Ana rasa, mungkin la kot..hee~ ada beberapa orang yang asyik bukak diari Kembara Sufi Di Bumi Tuhan untuk mengetahui siapa pemenang Contest “Diari Sang Bidadari” tetapi blog plak yang tak dapat dibuka…huu~

Ana sudah umumkan pemenangnya dalam facebook semalam sebagai alternative terbaik ketika kerna blog masih tidak dapat mengupdate apa-apa catatan kerna sudah terlewat 1 hari dari tarikh pengumuman dan akhirnya ana buat keputusan untuk private blog ini untuk sementara waktu….(“,)

Dan alhamdulillah, hari ini masalah itu sudah dapat diselesaikan dan ternyata ianya berpunca dari servis blogger itu sendiri. Baiklah…di bawah ini merupakan artikel pemenang Contest “Diari Sang Bidadari”, dan dengan lafaz “Bismillahhirrohmanirrahim…” ana mengumumkan pemenangnya bagi yang belum mengetahuinya, semoga peroleh manfaatnya…[^_^]

**************************************
Bismillahirrahmanirrahim

Salam buat sahabat bidadari..

1) Sila nyatakan bahagian atau artikel yang berbentuk apa dan macam mana yang kalian paling suka baca dan memberi inspirasi serta nyatakan sekali ulasan kenapa.
Contoh: slot motivasi, tazkirah, coretan family, perjuangan hidup & lain-lain.

Suri menyukai "Cerpen Tutup Itu Indah" dan ia mengingatkan Suri pada blog suri cahayacinta.com dalam pembahagian slot "bertutup itu tetap indah"  tapi sayang blog itu tidak boleh dibuka akibat diserang virus malaware beberapa bulan yang lalu dan sehingga ke saat ini.

Setiap yang bertutup itu indah sebenarnya dari apa yang terpamir di depan mata. Kerana yang bertutup tidak berupaya dijamah oleh pandangan mata yang jahat, berbanding dengan  yang terbuka telah disapa dosa dan terbuka pintu neraka.

Setiap orang perlu ada penghijrahannya pilihan ada ditangan sendiri selagi di beri ruang untuk mentafsir dengan segala kudrat yang ada maka pergunakanlah segala peluru-peluru yang ada pada kita sampai kehujung nyawa nescaya kita tidak akan rugi walau sekelumit pun..

2) Sila nyatakan komen, cadangan, penambahbaikan atau apa-apa sahaja untuk meningkatkan lagi mutu penulisan ana dan cara ana menulis.

Suri cadangkan agar Bidadari  menambahkan satu coading "pembaca setia" di blog tersebut. Dengan cara ini Insyallah kita akan tahu berapa orang yang berminat pada penulisan kita. Bukan itu sahaja malahan ia juga menunjukkan bahawa blog bidadari juga ada pengikut yang setia dimana mereka tidak mahu ketinggalan di setiap entri dalam blog bidadari.

Sekiranya "pembaca setia" diwujudkan maka secara automatik artikel bidadari yang terbaru akan dapat mereka baca menerusi email pembaca setia. Bukan itu sahaja malahan entri yang lepas-lepas pun mereka boleh membaca. Menarik bukan ;).

3) Kongsikan kisah, pengalaman atau diari hidup sahabat yang dapat beri pengajaran dan pedoman kepada pembaca. Sekiranya ada kata-kata semangat, dorongan atau sokongan, kalian juga boleh nyatakan sekali.

Ia bermula saat blog cahayacinta menyelitakn entri bertutup itu tetap indah. Pada mulanya banyak komen-komen yang dicadangkan untuk mewujudkan slot itu namun ia mengambil sedikit masa untuk wujud sebab dikhuatiri sebahagian pembaca blog cahayacinta.com tidak menyenanginya. Ialah sudah tentu pembaca setia blog suri ada yang bertudung, yang tidak bertudung..perempuan persis lelaki dan sebagainya tutut suri kenali. Namun hakikatnya takut juga jika diketengahkan slot tersbut akan menyebabkan blog cahayacinta kurang pembaca setia or visitor yang tetap.

Langhkah diambil setelah mendapat respon yang terbaik dari rakan-rakan bloger dan facebook. Entri permulaan memanglah agak janggal tapi lama kelamaan ia mula diterima setelah menyatakan bahawa setiap enti yang dihasilkan bukan untuk mengherdik, dan menunjukkan diri suri adalah yang terbaik..atau suri ini ustazah tapi niat suri ingin menarik rakan-rakan bloger bertudung sahaja. 

Bertudung tu cantik dan indah di pandang mata. Itu sahaja niat suri untuk berdakwah melalui ruang maya. Moga-moga semua pembaca akan mendapat memahami apa yang ingin Suri sampaikan pada mereka.

Lama juga untuk mengambil masa menyelesekan diri dalam slot tersebut sebab banyak respon yang diperolihi banyak tentangan, sokongan terhadap slot "bertutup tetap indah. Namun Suri kuatkan hati dan Suri ambil jalan istaqamah setiap teguran Suri terima dengan hati yang terbuka. Lama Suri mendiamkan diri sampai ada pembaca bloger kata cara Suri tu salah.

Apa yang salah? Suri cuba selongkar, cuba mencari makna apa itu "bertutup tetap indah" Oh malunya Suri setelah 4 entri dihasilkan barulah Suri sedar cara Suri salah. Hajat dihati ingin menbetulkan semula posting-posting yang lepas namun saat ini tidak kesampaian akibat blog bermasalah agak kritikal.

Ya, memanglah salah cara Suri ambil gambar google. memanglah gambar itu bertutup tapi sayang sekadar bertutup. Bila dikaji suri sebenarnya lupa bahawa pakaian muslimah yang terbaik adalah memakai tudung labuh, longgar, berstokin, lebih manis berpurdah. Subahanallah mujur Suri ingat maka Suri berniat jika blog cahayacinta sudah pulih suri berjanji untuk membuang gambar-gambar tersebut.

Namun niat dihati memang nak mengajak orang bertundung pun. Sebab suri tahu, suri sendri takutkan apai neraka tu. Jika sebut dosa lagilah gerun dan kaki menggeletar keseluruhannya..

Saat blog cahayacinta diam dan sepi dalam hati bermacam rasa tertipu pada diri sendir. masih suri ingat semasa hamilkan anak sulong memang terdetik hati suri untuk memakai tudung labuh dan jubah. Namun hasrat terhenti disitu. Satu pagi yang indah entah dimana cahaya itu datang Suri search lama google tentang burqah. Cara-cara pakai burqah. Lama Suri meneliti caranya nyata ia membuatkan suri jatuh hati. Memang minat tapi Suri pendam dahulu dalam hati.

Agak lama bertelekuk di medan google suri cari pula perihal tudung labuh. Lalu suri terjumpa laman web sahabat nur ain. Sungguh indah cerita dia sehingga membutakan hampir keseluruhan entri dia suri membaca. Dalam diam hati turut kagum dengan seorang sahabat ini. Syukur dalam mengenali dia dalam masa 2 hari suri berjalan kaki mencari tudung labuh. Walaupun baki duit simpanan kian menyusut namun suri tegarkan hati untuk membeli. Sebab suri yakin kalu dah niat mengapa kita terus lengahkan sahaja.

Sahabat ain pun mudah bertukar cerita dengan suri. syukur suri pula di kenalkan oleh sahabat bidadari dimaya. Saat itu boleh kata nak borong semua tudung bidadari namun sikit-sikit dahulu kata orang pakailah dengan apa yang ada lama-kelamaan bila dikumpul banykalah ia. Terima kasih cik bidadari atas hasil jahitanmu memag amat mengagumkanku.

Blog beautiful love terus tenggelam sejak Suri mula asyik dengan tudung labuh. Khayal dengan dunia labuhnya sehingga teman -teman bloger kata suri merajuk dengan blog cinta maka blog love is beautiful tidak di update seperti biasa. Syukur dalam masa yang lama ada juga perubahan yang suri bawa pada diri sendiri.

mungkin inilah yang dikatan hikmah disebalik rentetan blog cahayacinta kena serang virus..hikmah jua mugkin keikhlasan mengajak orang bertudung menutup aurat maka itu Tuhan permudahkan Suri berubah kepada sebegini sekarang. Bertutup dengan sebaik-baiknya.

Kisah memakai tudung labuh satu cabaran yang kuat malah suri takutkan pada hukum Tuhan. Pakai tudung tapi tak ikut lunas islam kelak dosa kita akan ditanggung oleh suami, ayah ..abang kita. Suri sayangkan mereka maka itu suri bertindak sekarang. suri tidak tergamak melihat keadaan suri begini lalu disebabkan daifnya suri bab-bab pakaian menyebabkan mereka tersangkut di akhirat kelak. Suri tidak mahu. 

Cukuplah ia sampai saat ini suri berhenti. Suri malu pada diri sediri. Ayah suri iman, mandikan jenazah, mengajar mengaji tapi anak alpa dengan pakaian. Subahanallah ia benar-benar buat suri menangis tidak berlagu. Ayah ibu jenuh nasihat suri tetap bertudung cara wardina, bila pakai tudung selit bunga sana -sini. Pakai kebaya, skirt labuh namun nampak susuk tubuh.Allah malunya bila diimabs bak membuka pekung didada sendiri. Hati sebak menahan malu seolah-olah Tuhan berada didepanku..

Tanggal 8/8/2011 Suri menghantar ayah dan emak ke kila untuk mengerjakan umrah. Dalam hati berdegup kencang entah apa yang berirama sendu atau gembira hati tidak pasti membaca rentaknya.Manakan tidakknya seorang pun tidak tahu akan perubahan suri. Mana umie ..mana ummu? haaa...semua orang kenal sapa suri. Saat sampai ketemu ayah ada riak senyum dilekuk bibir mereka. Mungkin syukur melihat perubahan suri.

Saat ayah dan mak pergi suri memeluk mereka bagai nongoi anak kecil tidak mahu melepaskan mereka pergi. Mohon maaf atas segala dosa-dosa yang lalu. Saat melepasi pemeriksaan ada nada sendu di tabir hati.

Bagi suri inilah hadiah ramadhan buat mereka. Adakah ini pertemuaan yang terakhir dengan mereka suri tidak pasti. Yang suri yakin suri telah mencapai hajat mereka sebab mereka mengginkan suri begini.

Terima kasih Tuhan kerana memberika diriku cahaya hidayah. 

Terima kasih Ya Rabbi keran pertemukanku dengan insan-insan yang benar-benar sayang akan islam dan cintakan dakwah-dakwah dan ajaran Rasulnya..

Terima kasih Yang Maha Kaya kerna mempertemukan jiwa-jiwa sebaik sifat-sifat serikandi islam kerna kehadiran mereka membawakan daku agar selalu dekat padaMu selalu.

Kerana aku tahu aku tidak bersendirian di dunia ini..

**************************************
Alhamdulillah…akhirnya persoalan sudah terjawab siapa pemenangnya dan pasti ada dalam kalangan kalian yang bertanya mengapa dia yang ana pilih sebagai pemenangkan?

Pertama, sudah pastinya beliau memenuhi segala syarat yang telah ana tetapkan. Komen dan cadangan untuk penambahbaikan blog ini juga adalah yang terbaik antara semua.

Kedua, pengalaman hidupnya yang dilaluinya sendiri. Hatinya tulus berbicara dan menyusun kata bukan sekadar untuk menang sebaliknya untuk menyampaikan kepada orang lain supaya tidak membuat kesilapan yang sama sepertinya.

Ana membaca kesemua artikel yang dihantar oleh peserta dan artikel inilah yang paling terkesan di hati ana hingga ana hampir mengalirkan air mata. Bukanlah ana mengatakan artikel peserta lain tidak bagus, namun inilah yang terbaik antara semua.

kerna apa? kerna beliau menulis dengan hati yang tulus ikhlas. Dengan itu, beliau layak untuk menerima hadiah misteri…(“,)

Beliau akan menerima 3 helai tudung labuh bidang 60 dan 2 pasang sarung lengan jejari mengikut warna yang beliau suka serta satu kotak coklat yang direka khas oleh ana iaitu Kotak coklat rama-rama cinta…[^_^]


Dan kepada 7 lagi peserta, kalian semua juga akan menerima kotak yang direka khas oleh ana dan coklat hasil tangan ana sendiri. Kesemua hadiah ini akan dipos selepas Hari Raya Aidilfitri...insyaAllah...

Ana berharap lebih ramai perserta yang akan turut serta dalam contest yang mungkin akan diadakan lagi seterusnya…wallahua’lam…
blog comments powered by Disqus