Selasa, 23 Ogos 2011

Kekuatan Disebalik Ujian


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah atas nikmat Iman, Islam & Ihsan yang telah Engkau anugerahkan ini. Selawat dan salam buat kekasih yang sentiasa dirindui, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah Ya Allah kerna masih diberi keizinan untuk menulis. Kali ini, kondisi hati dan iman berada dalam keadaan yang baik dari sebelumnya…insyaAllah…

Tersenyum sendiri takkala membaca mesej dari seorang sahabat seperjuangan, “dengar-dengar tengah sedih, dah kuat ke nie?”

Ana membalas mesej tersebut, “seperti yang enta kenal…(^^,)”

Dan tidak kurang juga ada yang memberi komen di facebook, “baru nampak akak tulis “hee~”, lepas ada berita arwah kawan akak meninggal dah tak baca dah tulisan tu..huu”

Alhamdulillah…terima kasih semua atas doa, kata-kata semangat dan motivasi buat diri ana. Sememangnya sebaik sahaja mendapat berita sahabat ana telah dijemput ilahi pada malam tersebut, ana seolah-olah hilang arah. Terasa mahu segera terbang ke sana pada ketika itu juga.

Sebelum mendapat berita tersebut, ana tengah bersiap-siap untuk menjahit tempahan yang perlu dihantar segera sebelum pejabat pos menamatkan khidmat penghantaran pos sempena cuti Aidilfitri yang bakal tiba.

Namun semua itu tidak mampu ana teruskan kerna hati terlalu sebak, sudah ana cuba untuk teruskan menjahit tetapi jahitannya tidak menjadi kerna kondisi hati berada ditahap yang teramat kritikal! Akhirnya ana berhenti dan berlalu mencari kekuatan.

Ana duduk disatu sudut, “Allah….ujian apa ini. Tempahan perlu disiapkan segera sebelum pejabat pos tutup, masih ada berpuluh-puluh kain perlu dijahit, tetapi tangan ini tidak ada kekuatan untuk menjahit… Allah…pinjamkan aku kekuatan itu, bantulah hambaMu yang lemah ini…”

Minda cuba dialih supaya memikirkan harapan orang yang teringin berubah untuk bertudung labuh dan berniqob dengan memakai tudung yang ana jahit, hati cuba ditenangkan dengan mengingati Allah…juga Iman yang cuba bersangka baik dengan setiap aturan dariNya.

Dan alhamdulillah…setelah beberapa ketika, kekuatan itu datang. sesekali jari tercucuk jarum, tetapi sakitnya kurang terasa kerna hati lebih parah. Di cuba juga dan alhamdulillah ana berjaya siapkan dalam masa 2 hari. Tempahan berjaya dihantar sebelum khidmat penghantaran pos ditutup.

InsyaAllah ana akan coretkan pengalaman ana sepanjang menjalankan bisnes online ini, bertemu dan berkongsi cerita dengan insan yang mahu berubah ke arah lebih baik demi redhaNya.

“Tidak Allah menarik sesuatu nikmat melainkan digantikan nikmat tersebut dengan sesuatu yang lebih baik…”

Kerna diri yang seringkali diuji dan diduga, ana sentiasa yakin pasti ada hikmah disebalik musibah kerna Allah s.w.t. ini penuh dengan pelbagai “kejutan” dengan syarat….hati itu mesti redha, ikhlas dan berbaik sangka denganNya.

Dan Dia juga pandai “pujuk” hati ana. Setiap kali ana bersedih, terasa lemah dan tidak kuat. Pasti Allah akan hantar orang yang perlukan ana. Pasti akan ada yang perlukan bantuan dari ana.

Ana berikan mereka kata-kata semangat, sama-sama mencari solusi terhadap masalah yang dihadapi. Semua itu akhirnya berpaling kepada ana.

“orang yang memberikan motivasi kepada orang lain sebenarnya dia memberikan motivasi buat dirinya”

Untuk memahami orang lain mudah sekali. Bagaimana? Pastikan hati itu turut merasa berada ditempatnya, bukan hanya menjadi pendengar setia. Hati yang turut merasai kesedihan orang lain pasti akan lebih memahami.

“sekiranya hati itu turut merasa, pasti dia akan turut mengalirkan air mata. Sekiranya hati itu turut merasa, pasti dia tidak akan tinggalkan temannya bersedih sendirian…”

Musibah itu hadir, bukan untuk menjatuhkan kita, bukan untuk melemahkan, dan bukan juga untuk memadamkan senyuman yang terukir di bibir. Allah s.w.t. tidak sekali-kali kejam kepada hambaNya. Kerna apa?

“Allah s.w.t. tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya……”
(al-Baqarah, ayat 286)

Sakit? sedih? terluka? mesti la….sebab apa terasa seperti itu? sebab hati itu belum ikhlas…sebab hati itu belum redha…cuba ikhlas, cuba redha…insyaAllah tenang dan mampu mengukir senyuman lagi…(^^,)

Takkala ana bawa Amirah Fasihah ke halaman rumah awal pagi tadi. Terasa alam memujuk dan membelai hati ini. Allah…..hati jadi begitu tenang. Alam “berbicara” dengan ana.

Seperti biasa…ana akan pejamkan mata dan cuba mentafsir dan mendengar “bicara” mereka. Alhamdulillah…ketenangan itu hadir sedikit demi sedikit. Dan pastinya kekuatan yang diperolehi setelah diuji bertambah dua kali ganti dari sebelumnya. Maka, sujudlah syukur kerna berjaya laluinya. Berterima kasihlah kepadaNya kerna diuji…

Kata seorang sahabat,“jari jemari ukhty itu ada aura”. Sebenarnya bukan jari jemari ini kerna semuanya adalah dari hati. Bila hati tenang, itu tandanya kondisi Iman berada dalam kondisi mumtaz…wallahua’lam.

.::Hati Merasa, Akal Mentafsir & Tangan Mencoret::.


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI...(",)
blog comments powered by Disqus