Ahad, 21 Ogos 2011

Dalam kenangan


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah atas keizinan mu memberi peluang kepada hamba ini untuk tetap menghirup udara Mu. Selawat dan salam buat kekasih tercinta dunia & akhirat, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Subhanallah…alhamdulillah…allahuakbar.. hanya pujian layak buatNya kerna masih meminjamkan hamba ini kekuatan untuk menulis tentang sesuatu. Semalam sudah ku cuba untuk menulis, tetapi air mata mendahului tanganku untuk mencoret.

Sudah ku cuba untuk kuatkan hati, sudah ku cuba untuk ku kukuh berdiri, sudah ku cuba untuk memujuk hati, sudah ku cuba untuk menghilangkan kesedihan ini…dan akan ku terus mencuba demi redhaNya…insyaAllah…

Mungkin ada sahabat yang sudah mengetahui berita ini setelah ana menulis dalam wall facebook beberapa hari yang lalu. Dan tidak kurang juga ada yang menghantar pesanan di inbox dan mesej di telefon supaya terus kuat menghadapi semuanya. syukran sahabat, ana hargai semua itu…(“,)

Hampir 10 tahun terpisah dengan sahabat di sekolah rendah, masakan tidak terjadi begitu kerna ana sudah masuk ke sekolah berasrama di peringkat menengah dan sebaik sahaja memasuki awal tingkatan 2. Kami sekeluarga berpindah negeri dari Pahang ke Kelantan. Kembali ke negeri kelahiranku.

Ditambah pula tok ayah dan nenek juga turut sama berpindah setelah beberapa tahun kami di Kelantan. Terputus hubungan dengan semua teman-teman sekolah rendah tanpa apa-apa khabar berita.

Dan di satu hari, ada yang menyapa ana di facebook.

“Assalamualaikum asma’, apa khabar? lama tak dengar berita…hee~”

ana tatap nama yang menulis di wall facebook, terasa seperti kenal nama dan wajah tersebut. setelah diamati seketika, mulut melafazkan pujian buatnya. Terasa seperti mimpi, sahabat lama menyapa di facebook!

Hanya Allah s.w.t. yang tahu betapa bersyukur dan gembiranya hati dikala itu, masih terasa seperti mimpi, sememangnya seolah-olah tidak percaya itu sahabat ana sewaktu di zaman sekolah rendah dulu…alhamdulillah, aturanNya tetap yang terbaik.

Kami bertanya khabar masing-masing dan bertukar cerita. kami memang rapat sebab masa kecik dulu, rumah kami duduk berhadapan satu sama lain. Selalu pergi dan balik sekolah sama-sama.

Dan takkala diberitahu ada sahabat yang lain membuat perjumpaan semula dengan sahabat sekolah lama, hampir mengalir air mata ini kerna terlalu gembira. Memori lalu berputar kembali, terasa mahu mengeledah almari mencari foto-foto lama sewaktu di alam sekolah rendah dulu.

Atas keizinanNya, ana bertemu juga dengan sahabat-sahabat yang lain walaupun hanya menyapa di facebook. Dan itu sudah cukup mengubat rindu yang telah lama terpendam. 

Ana rancang untuk menghadiri perjumpaan tersebut yang diadakan buat pertama kali di rumah seorang sahabat. Walaupun jauh dan hanya beberapa hari, hati nekad untuk redah sahaja. Rasa rindu yang teramat sangat membuatkan ana nekad buat keputusan sebegitu.

Namun, sebaik sahaja berbincang dengan keluarga. Hasrat hati terpaksa dipendam begitu sahaja. Kata umie, “Iman nak daftar masuk ke UIAM setelah tamat matrik, farhah pula masuk semester baru, kakak kerja dan adik-adik ana masih kecil" hanya ana sahaja paling tua yang masih ada dirumah, ditambah pula denga kelahiran ahli baru dalam keluarga kami”.

Setelah membuat pertimbangan semasaknya, ana mengkhabarkan pembatalan untuk ke perjumpaan tersebut walaupun hati teringin sangat untuk bertemu dengan sahabat lama yang sudah hampir 10 tahun terpisah tanpa apa-apa berita. Itulah pengorbanan, moga Allah s.w.t. redha…

Ana selalu update berita sahabat-sahabat lama, singgah di wall mereka sambil membaca coretan yang tertulis di wall masing-masing. Itu sahaja sudah cukup buat ana walaupun tidak turut serta dalam acara tersebut.

Hati mula terusik takkala seorang sahabat memberitahu bahawa ada sahabat yang meninggal dunia. Terasa seperti tidak percaya, hati terus menjadi sebaik. Tidak terkata, mulut terkunci, air mata cuba ditahan dari mengalir keluar…namun ana tidak mampu untuk menahannya…(T_T)

Baru sahaja sebulan lebih dapat berhubung kembali dengan sahabat lama yang hampir 10 tahun terpisah, Allah s.w.t. menguji pula dengan perpisahan buat selamanya. Hati mana yang tidak pilu, hati mana yang tidak sedih dan manusia mana yang dapat menahan air mata dari mengalir jika dia berada di tempat ana….(T_T)

Sudahlah 10 tahun tidak bersua, tidak dapat juga melihat wajahnya buat kali terakhir, apatah lagi berada di hari pengebumiannya. Ana juga tidak dapat menziarahi kuburnya takkala teman-teman lama berkumpul nanti… Allah….hebat sungguh Engkau menguji ketabahan, keikhlasan dan keredhaan hati ini…(T_T)

Kata sahabat ana, “arwah sememangnya paling istimewa dikalangan kami semua…”.

Benar…ana akuinya. Dirinya sudah begitu lama diuji dengan penyakit yang dihidapnya. Takkala orang lain gembira bermain, arwah hanya duduk dari jauh memerhati gelagat kami. Takkala orang lain sibuk dengan kerja sekolah dan belajar, arwah pula terpaksa berulang-alik ke hospital…tabahnya mu sahabat. Moga ada ganjaran disisiNya…ameen…

Buat sahabat ana yang lain, maafkan diri ini kerna tidak dapat bersama kalian tika majlis tersebut berlangsung walaupun diri ini nekad untuk turut serta, masih ada keperluan di rumah yang membuatkan ana tidak mampu untuk ke sana. Sampaikan salam ana buat keluarga arwah, katakan dari sahabat yang jauh.

Hanya doa yang mampu ana berikan agar acara perjumpaan tersebut berjalan dengan lancar, juga doa buat arwah…moga dirimu bahagia di alam sana. Kami juga akan turut serta bersama mu nanti takkala masa itu tiba.

Dan hanya gambar ini yang mampu ana berikan untuk tatapan kalian. Moga tidak ada yang kekok nanti takkala bersua dengan ana. Inilah diri ana yang kini setelah hampir 10 tahun terpisah jauh.


Ku titipkan kata-kata ini untuk dirakam dalam diari mayaku yang mencatat sedikit sebanyak tentang kisah perjalanan hidupku, “Kembara Sufi Di Bumi Tuhan”… wallahua’lam…
*********************************


Takkala menerima berita tentang pemergiaannmu,
hati ini sebak sekali, air mata cuba ku tahan...
namun ia tetap mengalir deras.

Memori lalu berputar kembali,
masih ku ingat saat kita dan sahabat yang lain dibangku sekolah,
masing-masing mengejar cita-cita sendiri,
bersama mengorak langkah menuju masa depan,
tapi kini...semua itu tinggal kenangan...

sahabat...
air mata ini mengalir tidak bererti ku tidak redha dengan pemergianmu,
cuma diri ini terkilan,
baru saja ku dapat menjejaki semula teman-teman sekolah,
merancang untuk sama-sama berjumpa semula,
dikau yang pergi dahulu sebelum sempat majlis itu bermula.....

ku bersyukur kerna dikau pergi di bulan yang penuh barakah,
di malam penghulu segala hari,
menamatkan segala penderitaan kesakitan yang selama ini kamu tanggung,

Ku berdoa moga segala urusan mu disana dipermudahkan,
ditempatkan bersama-sama dengan orang-orang yang soleh....ameen

Al-Fatihah~

Dalam kenangan....
Arwah Izrul Nezreen
(1989-2011)

Dari sahabatmu,
Asma' Bt Suardi,
Sek. Keb. Kampung Sertik,
bentong, Pahang.
(1996-2002)

blog comments powered by Disqus