Ahad, 31 Januari 2010

“Gugurnya” Sang Pejuang…


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”
Alhamdulillah…syukur ke hadrat ilahi kerna masih diberi nikmat untuk menghirup bayu malam. Selawat & salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa juga buat para sahabat & anbiya’ yang amat ku rindui.
Alhamdulillah Ya Allah…hanya itu mampu ku ucapkan betapa bersyukurnya hamba MU ini kerna ari nie ana baru dapat laptop selepas 3 minggu dihantar ke “klinik” untuk dibaiki…Alhamdulillah…insyaAllah lepas nie, tak de dah terbantut niat untuk menulis lagi…insyaAllah dengan izin dariNYA…Alhamdulillah….
Hati ini begitu rindu yang amat-amat untuk menulis, hanya Allah yang tahu…maaflah duhai sahabatku yang sudi datang menziarahi blog ana tetapi tidak ada artikel yang baru untuk dibaca…asif ya…
Sebenarnya, hati ini merasa suka dalam duka. Baru sahaja dikhabarkan tentang “gugurnya” pejuang yang amat ku kagumi suatu masa dulu. Walaupun diri dan jasadnya berada didepan mata, namun jiwanya sudah mula menerima bisikan syaitan laknatullah sehingga imannya jatuh merudum. Nauzubillah….
Dahulunya, diri itulah yang amat ku kagumi. Laungan jihad tidak pernah lekang dibibirnya…namun kini, semua itu hanya tinggal kenangan. Dirinya sudah tidak seperti yang ku kenal dahulu. Sudah jauh berubah, bak kata orang…hipokrik!
Melakukan ibadah semata-mata mahu orang merasa kagum kepadanya, tidak ubah seperti orang munafik. Bilamana, berada di khayalak ramai dialah yang paling wara’. Namun, jika di belakang orang dialah yang paling penderhaka.
“Gugurnya” bukan kerna mati syahid tapi hanyut dibawa arus dunia. Tenggalam tika belayar di tengah lautan. Terlalu egois untuk mengaku dirinya sudah melakukan kesilapan kerna menurut kehendak syaitan laknatullah. MasyaAllah..
Teman…
Aku bangga melihatmu derita dalam perjuangan,
Dari melihatmu gembira dalam kelalaian…
Aku bangga mendengar tangisanmu kerna pengorbanan,
Dari mendengar tawamu dalam pengkianatan..
Aku bangga andai dikau mati di medan kebenaran,
Dari hidup dalam kesesatan..
Kerana jangan lupa wahai teman,
Mulianya mu bukan kerna pangkat dan nama,
Tapi kerna ISLAM….
Diri ini “menangisi” pemergiannya, sungguh menyedihkan bilamana pejuang yang menerima tarbiyah tidak mampu untuk menghiasi dalam kehidupannya. Benarlah, iman manusia itu ada turun dan ada naiknya serta hidayah itu milik Allah s.w.t. Bukan kali pertama ana melihat pejuang “gugur” didepan mata, sudah berkali-kali. Ada yang mampu bangun dari kesilapan silam dan ada juga yang masih hanyut dibuai “hiasan” dunia…Nauzubillah…
“Ya Allah…hamba ini benar-benar takut sekiranya diri ini menjadi seperti mereka. Janganlah Engkau cabut hidayah setelah Engkau berikan kepadaku. Kukuhkanlah imanku Ya Allah, matikanlah aku dalam iman Ya Allah. Lindungilah daku dari bisikan syaitan laknatullah. Berikanlah hidayah kepada hambaMU yang telah lalai Ya Allah supaya mereka kembali kepadaMU…”
“Tidak ada upaya, tidak ada kekuatan melainkan pertolongan dariMU Ya Allah…sesungguhnya, solatku, ibadatku, hidupku, dan matiku hanyalah untuk Allah tuhan sekelian alam”…amen…
Wassalam…
blog comments powered by Disqus