Ahad, 10 Januari 2010

Ku Melihat “Tarbiyah” Itu Hadir..


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”
Alhamdulillah, syukur ku panjatkan kepada Yang Maha Kuasa…Allah s.w.t… kerna masih diberi kesempatan untuk meneruskan kaki ini melangkah dibumiNYA. Selawat & salam buat kekasih tercinta Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda, juga buat para sahabat & para anbiya’ yang amat ku ingati…
Ana masih tersenyum saat ini bila mengenangkan peristiwa yang berlaku semasa di kedai fotostat petang tadi…(^_^)…ana tersenyum kerna ana melihat “tarbiyah” yang Allah s.w.t. turunkan supaya ana kembali mengatur langkah menyahut “ujian” yang DIA berikan.
Mungkin agak simple bagi orang lain, tapi cukup “berhikmah” bagi ana. Petang tadi ana sibuk menguruskan akaun kelab kerna satu program terdekat akan dilaksanakan tetapi bajet kewangan tidak mencukupi. Bila sampai di pejabat Dekan, ada satu paperwork yang masih tidak di claim duitnya. Jadi, ana ke kedai fotostat untuk fotostat salinan SIRA yang ada.
Sedang menunggu kertas tu siap di fotostat, ada seorang pelajar perempuan datang ke kaunter dan bertanya samaada juru fotostat tersebut ternampak salinan kertas kad pengenalannya. Alhamdulillah, masih ada. Ana tersenyum tika itu kerna ana selalu juga tertinggal barang di kedai fotostat tu…(^_^)..
Lantas akal ana berfikir hikmah kejadian yang berlaku sebentar tadi. Ana letakkan diri ana di posisi pelajar perempuan tadi. Bayangkan ana kehilangan sesuatu, hati jadi resah dan fikiran berserabut memikirkan dimana hilangnya barang tersebut ibarat seperti sebelum ini.
Hati ana jadi resah, fikiran berserabut memikirkan tugas dan amanah serta kerja-kerja yang masih belum terlaksana, semangat terus “down”, langkah kaki jadi tidak tersusun dan gerak kerja jadi perlahan kerna ana “kehilangan” sesuatu iaitu “ketenangan dan ketenteraman jiwa”. Selalunya bila jiwa ana tenang, setenangnya air dilaut, datanglah berbagai ribut dan petir, Alhamdulillah ana mampu lagi kukuh berdiri dan tersenyum.
Pabila sudah kehilangan barang tersebut, sudah tentu ana akan cari jejak atau kembali memikirkan dimana tempat yang memungkinkan ana kehilangan barang tersebut. Ya..selepas berfikir dan menjejak, akhirnya baru teringat tertinggal di kedai fotostat tersebut. Terus ke kedai tersebut dan mengambilnya semula, hati secara automatic akan kembali tenang dan jiwa akan kembali tenteram serta bersyukur kepadaNYA.
Begitu juga dengan diri ana, perlu mencari semula dimana punca ana kehilangan “ketenangan dan ketenteraman jiwa” tersebut. Selepas memuhasabah diri, merenung hikmah disebalik kehilangan serta memikirkan bagaimana cara dan jalan untuk mendapat kembali “ketenangan dan ketenteraman jiwa”. Akhirnya ana tersenyum puas, mengambarkan ana sudah menemui tempat untuk mendapatkan kembali rasa “kehilangan” tersebut iaitu hanyalah Allah s.w.t.
Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
“(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati itu menjadi tenteram.”
(Surah Ar-Ra’d, ayat 28)
Ya…hanya dengan mengingatinya…air mata ana bergenang, lantas tumpah membasahi pipi..terasa Nur KasihNYA hadir dalam jiwa ana. Maha Hebat perancanganNYA, hanya dengan sedikit “sentuhan”…sudah mampu mengetarkan jiwa ana.…Subhanallah (Maha Suci Allah)…Alhamdulillah (Segala Puji Bagi Allah)…Allahuakbar (Allah Yang Maha Besar)……….
InsyaAllah..langkah ana akan kembali tersusun dengan panduan dariNYA…dengan tarbiyah dariNYA…kerna..
“Sesungguhnya, solatku dan ibadatku dan hidupku dan matiku…hanyalah untuk Allah s.w.t. Tuhan sekalian alam” ..ameen
Doakan, moga ana tidak gugur selagi perjuangan ini belum sampai ke titik akhirnya. Doakan juga moga semangat ini lebih berkobar-kobar dari sebelumnya. Juga doakan moga Cinta DIA kepada ana tidak pernah kurang walau sekecil zarah sekalipun dan redhaNYA bersama ana…insyaAllah…amen…
Wassalam..

JOM KITA MENCARI LAGI BEKALAN KE DESTINASI ABADI...(",)

blog comments powered by Disqus