Isnin, 4 Januari 2010

PUSAT "SERVIS" HATI..


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”
Alhamdulillah…syukur ku panjatkan kepada Tuhan Sekelian Alam kerna masih diberi kesempatan untuk mengembara dibumiNYA. Selawat & salam buat insan yang amat ku cintai, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda, juga kepada para sahabat Baginda serta para anbiya’ yang amat ku rindui.
Ana tertarik dengan tajuk “servis hati” bilamana ada Exco yang mengajukan pendapat untuk membuat ceramah servis hati sewaktu meting antara barisan kepimpinan. Sekiranya difikir menggunakan akal fikiran manusia yang mahir dari segi teknikal dan peralatan, mungkin dia akan berfikir di mana punca kerosakan tersebut dan apa peralatan yang perlu digunakan untuk membaiki kembali tempat-tempat yang sudah rosak serta perlu diganti supaya ianya kembali berfungsi dengan baik atau lebih baik dari sebelumnya.
Dalam kehidupan seharian kita, adakalanya barang-barang yang kita beli dan guna bagi memudahkan kerja seharian kita gagal berfungsi walaupun barang tersebut baru sahaja dibeli. Sebagai contoh, suri rumah. Untuk memudahkan kerjanya, sudah tentu periuk nasi, vacum, mesin basuh, dan peralatan laen diperlukan bagi memudahkan dia menyelesaikan tugasnya. Tetapi sekiranya peralatan tersebut gagal berfungsi, sudah tentu dia akan menghantar barang tersebut ke pusat servis atau mencari sesiapa yang mahir untuk diperiksa dan dibaiki kerosakannya.
Begitu juga dengan “Hati” yang rosak atau gagal berfungsi, ianya perlu dihantar kepada orang yang mahir untuk diteliti kerosakannya. Setelah dikaji, diselidik, diteliti dan sebagainya, barulah teknikal tersebut mengetahui apa punca kerosakan “hati” tersebut dan situlah bermulanya kerja-kerja menservis bahagian-bahagian yang rosak supaya “hati” itu kembali pulih seperti sediakala.
Itulah hakikatnya, hati juga perlu diservis bukan sahaja benda mati boleh diservis. Banyak kedai yang menawarkan perkhidmatan menservis barangan yang rosak seperti kedai membaiki motosikal, mesin basuh, televisyen, klinik telefon hatta gigi sekali pun punya perkhidmatan menservis gigi sekiranya ada yang rosak. Tetapi bagaimana pula dengan hati, adakah juga punya pusat servisnya???
Sudah tentu hati juga ada pusat servisnya yang induk…



Ya…tiga tempat itulah pusat servis induknya. Kenapa tiga tempat itu??? Kerana disitulah hati dan iman kita dapat ditemui untuk dicaj semula supaya berada di kedudukan yang tinggi dan selesa tanpa diugut oleh hawa nafsu yang merosakkan.
Pertama, carilah hatimu ketika mendirikan solat. Sabda Rasulullah s.a.w.,
Sesungguhnya solat itu adalah ketenangan dan merendahkan diri”
(Riwayat Tirmidzi dan Nasa’i)
Apabila hatimu diservis tika solat, maka ianya dapat menjauhkan diri dan hati kita daripada terjebak dengan perkara keji dan mungkar sepertimana Firman Allah s.w.t.
“Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perbuatan buruk dan mungkar”
(Surah al-Ankabut ayat 45)
Kedua, carilah hatimu tika membaca al-Quran. Firman Allah s.w.t.:
“Wahai Umat manusia! Sesungguhnya telah datang kepadamu al-Quran yang menjadi nasihat dan pengajaran dari tuhanmu serta menjadi penawar bagi penyakit-penyakit batin yang ada dalam dadamu. Ia juga menjadi pentunjuk bagi keselamatanmu dan membawa rahmat bagi orang-orang yang beriman”
(Surah Yunus, ayat 57)
Ya…ayat suci al-Quran di atas sudah cukup memberi gambaran dan tafsiran yang sejelasnya bahawa hati kita dapat diservis tika membaca mukjizat teragung ini. Namun sekiranya kerosakan dihati kita masih tidak dapat dibaiki sewaktu membaca al-Quran maka, hantarlah hati kita ke pusat servis yang ketiga.
Ketiga, carilah hatimu ketika mengingati mati. Sepertimana hadis Rasulullah s.a.w.:
“Cukuplah kematian itu sebagai penasihat”
(Riwayat Thabrani dan Baihaki)
Benar, sebagai penservis dan penasihat yang mahir untuk membaiki hati yang rosak. Dengan mengingati mati juga ia dapat meleburkan dosa dan manusia yang cerdik adalah mereka yang membuat persiapan untuk membawa bekalan ke alam barzah.
“Secerdik-cerdik manusia ialah yang banyak ingatannya kepada kematian serta yang banyak persiapannya untuk menghadapi kematian itu. Mereka inilah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi kealam baqa dengan membawa kemuliaan dunia serta kemuliaan akhirat”
(Riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Abu Dunya)
Itulah 3 pusat servis induk yang menawarkan perhidmatan menservis hati bagi mereka yang punya masalah kegagalan untuk berfungsi kerana hati adalah kerajaan dalam tubuh badan. Rosak hati, musnahlah kerajaan maka binasa la diri seseorang manusia. Hati yang mati akan mengikut segala perintah nafsu kerna sudah tidak ada lagi iman yang mampu untuk menjaga segala tindak tanduk hatinya.
Namun, sekiranya hati dan jiwa seseorang itu dibaiki, diisi, dan ditarbiyah di 3 pusat servis induk tadi…insyaAllah, hawa nafsunya dengan mudah dapat ditundukkan serta dikawal supaya menurut kehendak iman dalam hati.
Jadi, apa tunggu lagi sahabat-sahabat yang dirahmati Allah s.w.t. sekalian, hantarlah hati anda ke pusat servis tersebut. insyaAllah anda tidak akan dikenakan caj yang mahal malah akan diberi pahala diskaun pula. Perkhidmatannya juga amat memuaskan hati pelanggan.
Pusat servis hati tersebut juga ada membuka cawangan servisnya, insyaAllah ana akan khabarkan mengenai cawangannya pula untuk menjemput sahabat-sahabat kesana pada artikel yang akan datang…Jadi apa tunggu lagi..! jom sahabat-sahabat….(“,)

-Selamat Beramal-

JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI...(",)

blog comments powered by Disqus