Sabtu, 23 Jun 2012

Untuk Allah...♥


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

"Hmm...membazir je kak long pakai bedak dan lip balm tu..."

Tangan saya terhenti dari mengikat niqab arab.

"Eh, kenapa pula membazir?"

"Yelah...membazir sebab bukan ada orang nampak pun muka kak long pakai bedak dan lip bam..."

Saya ketawa.

"Adik Leeya sayang. Rugikan kita bila buat sesuatu kerana orang lain dan mengharap pandangan manusia...."

Dia terdiam.

"Kak long pakai bedak dan lip balm sebab nak jaga kesihatan muka. Tak nak muka berminyak dan bibir kering. Untuk diri sendiri dan bukan untuk dipandang manusia. Begitu juga tatkala kita pakai tudung atau baju. Kita pakai sebab mahu nampak cantik atau kerana perintah Allah yang mewajibkan kita menutup aurat?", saya menyambung.

Dia senyum sambil menganggukkan kepala.

                                                                   ***********************
"Hanya insan terpilih dapat memilikinya..."
^^

---------------------------------------------------------------------

Tak mudahkan untuk sentiasa berniat dan istiqomah melakukan sesuatu perkara kerana Allah. Kita mungkin akan terleka seketika saat sedang menunaikan amanah sebagai seorang pelajar, guru, doktor dan banyak lagi dalam kehidupan seharian.

Ana teringat perkongsian yang ditulis dalam laman sosial seorang sahabat ketika membuat usrah bersama adik-adik usrahnya.

“cuba bagitahu abang, apa amalan yang cuba kalian perbaiki dan mahu istiqomah dengannya?”

“kalau saya, saya nak cuba solat berjemaah setiap waktu. Subuh, maghrib dan isya’ sudah mampu istiqomah sebab solat di surau kolej atau masjid. Tapi zohor dan asar susah sikit sebab kuliah.” jawab salah seorang dari mereka.

“kalau saya pula, saya nak kekal baca al-quran satu juzuk dalam sehari dan cuba tak tinggal solat sunat hajat selepas solat maghrib”. jawab yang lain.

Tiba giliran sang naqib pula.

“kalau abang pula. Abang cuba untuk istiqomah dengan yang satu ini iaitu setiap perkara yang abang lakukan dalam kehidupan seharian tidak kira ketika main bola, makan nasi, ulangkaji pelajaran, bantu mak dan banyak lagi dengan sentiasa berniat ‘semua ini adalah kerana Allah’ supaya Allah berkahi setiap apa yang abang lakukan kerana ibadat bukan setakat baca al-Quran, solat, puasa dan sebagainya tetapi ianya meliputi seluruh ruang kehidupan kita”.

Subhanallah~ Ana mula koreksi diri setelah membaca catatan penulisan beliau. Nampak kecil tapi besar kesannya dalam kehidupan kita. Kenapa ana berkata sedemikian? 

Cuba kita renung seketika, setiap permulaan puasa kita mesti dengan niat. Sebelum solat juga perlu niat, sebelum mandi wajib juga perlu niat. Semuanya bermula dengan niat. Dalam hadis 40 nukilan Imam Nawawi Rahimullah tercatat dimana niat diletakkan sebagai hadis pertama iaitu semua amalan bergantung pada niat.

“Melalui niat, ianya boleh membawa kita ke syurga, juga boleh membawa kita ke nereka…”

Ana percaya dan yakin, bila kita berniat untuk melakukan sesuatu dan bersungguh-sungguh dengan niat tersebut. Hidup kita akan terarah kepada niat tersebut. Jadi, sentiasalah berniat untuk sentiasa berada dalam rahmat Allah.

Disebabkan niat juga, ianya mampu menjaga kita. Bila kita sudah terbiasa berniat untuk lakukan kerana Allah dan bermula dengan basmallah, apakah kita akan berbuat maksiat? sedangkan hati dan mulut berkata kerana Allah.

Cubalah dan lihatlah bagaimana ianya mampu mengubah kita kearah yang lebih baik. Boleh juga rujuk "Segalanya Kerana Niat" untuk mengetahui lebih lanjut berkaitan niat. wallahua’lam…(^^,)


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus