“Dengan
Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”
4 Jun 2011
>>> 4 Jun 2012
Alhamdulillah
wa syukrillah…(^^,)
Selamat
Ulang Tahun Pertama
.:: Bidadari
Collection ::.
Tersenyum
sendiri membaca coretan yang pernah dilakarkan dalam artikel nie ♥ Bidadari Collection ♥ . Tidak
menyangka, 2 hari lepas genaplah setahun Bidadari Collection beroperasi. Allahu
Allah.
Tidak
mudah. Tidak senang seperti yang dilihat. Apatah lagi dalam tempoh satu tahun
yang telah dilalui itu merupakan saat sukar sebagai pelajar tahun akhir.
Ditambah pula komitmen terhadap tugas dan amanah yang masih berbaki.
Pernah
juga ana menyebut mahu berhenti seketika bagi memberi tumpuan kepada gerak
kerja dakwah dikampus. Namun, tatkala menerima pesanan dan mesej dari beberapa
orang muslimat yang mahu beli tudung kerana itulah kali pertama dia memakainya.
Hati ini berbelah bagi.
Akhirnya
ana teruskan juga walaupun waktu untuk berehat teramat sempit. Apabila pulang
ke rumah, ummi menegur.
“menjahit
lagi ke?”, katanya setelah melihat ana pegang beberapa helai kain.
Ana
hanya anggukkan kepala.
“Hmm…tak
boleh tengokkan Amirah lagi la tu…”.
Ana
terdiam. Ada benarnya.
Ada
juga sahabat-sahabat yang bertanya kepada ana bagaimana mahu mulakan perniagaan
online seperti yang ana buat sekarang. Jadi, ana kongsikan beberapa tips untuk
mulakannya ya…(^^,).
Pertama, niat kerana Allah. Kenapa ana letakkan ianya sebagai
yang pertama? Supaya perniagaan yang bakal kalian laksanakan ini menjadi ibadah
dan bukan musibah. Kenapa ana katakan sedemikian? Supaya kalian tidak tertarik
dengan duit dan kekayaan dunia yang sementara ini serta menjadi kedekut tatkala
melihat keuntungan yang banyak.
Niat
itu perlu diperbaharui setiap masa. Sayang sekali apabila kita membuat sesuatu
hanya kerana mahu mengubah taraf ekonomi diri sendiri tanpa memikirkan untuk
turut serta menjadi ‘jutawan akhirat’.
Kedua, kaji pasaran dan permintaan pelanggan. Kena selalu
buat tinjauan terhadap citarasa dan minat orang ramai. Macam ana sendiri,
permintaan untuk tudung labuh dan segi tiga serta niqab sering mendapat
permintaan yang tinggi berbanding jaket muslimah dan sarung lengan jejari.
Kalau
pembaca mahu tahu, sudah banyak perniagaan online yang menjual tudung labuh dan
niqab. Jadi, apa yang membezakan kita dari yang lain? Mestilah dibuat inovasi.
Contohnya kain tersebut lebih berkualiti dan senang dibentuk, tepi tudung
tersebut disulam atau diletakkan manik, harganya jauh lebih murah dan
perkhidmatan yang diberikan adalah terbaik.
Cuma
satu peringatan dari ana. Jangan pernah jual barang yang telah rosak dan kita
sendiri tak sanggup nak guna. Juga jangan pernah jual barang yang melanggar
piawaian patuh syariah.
Contohnya?
Jual jubah muslimah bagus dah. Tapi kainnya nipis, terlalu banyak aksesori pada
jubah dan terlalu menarik perhatian. Yang jual tudung pula, pastikan kainnya
tidak nipis atau jarang, labuh dan menutupi dada serta tidak melekat apabila
dipakai.
Kita
mahu perniagaan ini termasuk dalam sebahagian ibadat atau sebaliknya? Kerana
itu, niat kerana Allah perlu sentiasa diperbaharui, pandangan Allah dan dari
sudut syariat itu perlu diutamakan berbanding keuntungan yang bakal diperolehi.
Jadi, berhati-hatilah tatkala memilih barang yang perlu dijual.
Ketiga, modal dan harga. Setiap perniagaan yang baru sahaja bermula,
pasti memerlukan modal. Ana guna sedikit simpanan yang ada sebelum ini untuk
membeli kain secara borong supaya dapat harga lebih murah berbanding harga
biasa. Jadi, berusahalah untuk membuat tinjauan dan mencari pembekal yang bukan
sahaja dapat beri harga murah bagi menjimatkan kos, malah senang berurusan
dengannya.
Berkaitan
dengan harga pula, Islam memberi kebebasan kepada para peniaga untuk meletakkan
harga mengikut kesesuaian mereka setelah mengambil kira kos yang telah
dikeluarkan, dengan syarat ianya tidak membebankan para pembeli.
Bagi
ana sendiri, ana lebih puas hati melihat sahabat-sahabat muslimah memakai
tudung dan niqab yang ana jahit berbanding keuntungan yang bakal ana perolehi.
Jika kalian berniat mahu melihat lebih ramai muslimat menutup aurat dengan
lebih sempurna, maka gunakan kebaikan hati kalian dalam meletakkan harga. Ikut
kesesuaiannya, tetap dapat keuntungan dan tetap juga murah.
Keempat, buka akaun perbankkan secara online. Urusan
lebih mudah kalau kalian buka akaun perbankkan secara online seperti Maybank2u,
CIMB click, Bank Islam. Sekiranya pelanggan sudah bank in atau transfer duit,
kalian dapat semak secara online dan tidak perlu selalu semak melalui mesin ATM
untuk pastikan duit sudah masuk atau belum.
Cuma
perlu lebih berhati-hati kerana banyak penipuan yang cuba dilakukan melalui
perbankkan online. Selalu ikut tips dan nasihat yang telah diberikan oleh bank
online masing-masing. Jika ragu-ragu, sila bertanya kepada yang sudah biasa
melakukan perbankkan online ya.
Kelima, promosi dan iklan. Persediaan perlu dibuat sebelum membuat
promosi atau iklan terhadap barang yang hendak kita jual. Lebih baik barang
tersebut ada dalam tangan kita dan baru jual. Maksudnya, beli dahulu atau semak
samaada barang tersebut masih ada dalam stok pembekal dan jangan sesekali jual
barang ‘atas angin’.
Sewaktu
iklan atau promosi dibuat, cubalah buat iklan tersebut supaya nampak menarik
dan kreatif serta pastikan ianya tidak seindah rupa semata-mata. Berikan
maklumat lengkap berkaitan barang tersebut dan pastikan ianya adalah barang
yang sama seperti dalam gambar atau video. Jika ada kelainan, jujurlah dengan
memberitahu kepada pelanggan. Promosi atau iklan ini mestilah selalu dibuat
dari hari ke hari supaya orang ramai tahu kewujudan barang yang kita jual.
Boleh
juga buat promosi melalui halaman di facebook, blog dan laman web. Masukkan
gambar dan maklumat berkaitan barang yang dijual mengikut jenis-jenis barang.
Letakkan apa yang perlu supaya ianya nampak mesra pelanggan.
Keenam, penghantaran melalui pos, Keretaapi Tanah Melayu Berhad (KTMB),
bas atau kargo. Penghantaran bolehlah dibuat mengikut kesesuaian tempat yang mahu
kita pos. Kalau sekitar Malaysia, pos laju selalu digunakan dan kadar pos yang
dikenakan oleh pejabat pos adalah berdasarkan berat sesuatu barang. Sekiranya
luar pada Malaysia, lebih baik guna pos biasa (Mel Udara) ataupun kargo.
Cuma,
pastikan resit atau borang pos tersebut disimpan dan nombor postage yang
tertera pada resit atau borang diberikan kepada pelanggan untuk semakan melalui
online. Sekiranya barang tersebut tidak sampai ke alamat yang ditetapkan,
peniaga atau pembeli boleh menuntut di pejabat pos berhampiran dan bertanya
dimana kedudukan barang tersebut berdasarkan nombor postage.
Ketujuh, perkhidmatan mesra pelanggan. Ada
sesetengah peniaga menjual barang yang benar-benar menarik perhatian pelanggan,
tetapi disebabkan perkhidmatan yang diberikan tidak memuaskan hati atau bahasa
komunikasi yang digunakan tidak sesuai, maka kemungkinan besar pelanggan akan
beralih kepada yang lain.
Dalam
perniagaan online, kepercayaan terhadap kejujuran seorang peniaga dan kualiti
barang amat-amat penting. Ada beberapa orang sahabat ana yang tertipu setelah
membeli barang melalui online. Ya…peniaga tersebut mungkin akan dapat untung
dengan cara penipuan tersebut, tetapi jangan lupa, akhirat menanti.
Balasannya?
Pelanggan lari dan turut memberitahu sahabat mereka yang lain supaya tidak lagi
berurusan dengan peniaga tersebut. Lama kelamaan, perniagaan tersebut terpaksa
gulung tikar.
Berbanding
pula dengan peniaga yang jujur. Pelanggan yang pernah berurusan dengannya bukan
setakat membuat ‘re-order’, malah turut mempromosi terhadap rakan-rakan yang
lain.
“Selalu
perbaharui niat, moga ianya menjadi ibadat.”
Boleh pula rujuk laman web ini berkaitan Perkara Haram Dalam Perniagaan.
Ini
sekadar perkongsian ‘asas’ yang dapat ana lakar berdasarkan pengalaman ana
sendiri selama satu tahun ini, moga ianya bermanfaat. Ana tidak tahu apa yang
bakal berlaku dimasa depan, cuma berharap ‘Bidadari Collection’ tetap istiqomah
dalam menawarkan barangan yang menutup aurat buat para wanita Islam…(^^,)
wallahhua’lam.
Produk 'Bidadari Collection' selamat tiba di Jordan...(^^,) |
JOM KITA
MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI..(^^,)