Rabu, 25 Januari 2012

Kaca Mata Seorang Mukmin

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah atas keizinan nafas dan nadi ini untuk terus hidup. Moga masa yang di anugerahkan ini digunakan sebaiknya. Selawat dan salam buat utusan terakhir, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah, ana mampu kembali untuk menulis setelah hampir kehilangan separuh jiwa dan kekuatan sebaik sahaja mendapat berita tentang kehilangan sahabat seperjuangan di kampus.

“aku akan bangkit semula. Bangkit dengan kekuatan luar biasa”

Apa khabar Iman mu wahai pembaca sekalian? Semoga ‘Khalifah’ hati kalian meletakkan Iman sebagai penasihat dan nafsu mu sebagai hamba. InsyaAllah…

Ana terpandang sesuatu, lantas ana tersenyum sendiri. Ilham datang menyapa tatkala ana mencari idea untuk menulis. Tidak menyangka itulah hikmah disebaliknya walaupun selalu memakainya…(^^,)

“kamu, kamu dan kamu. Sekiranya kalian semua diletakkan dalam jabatan pengurusan sumber manusia nanti. Letakkan kaca mata Islam dihadapan dan barulah letak kaca mata sebagai pengurus sumber manusia”.

“Sekiranya kalian semua diletakkan dalam jabatan perakaunan nanti. Letakkan kaca mata Islam dihadapan dan barulah letak kaca mata sebagai akauntan”.

“Sekiranya kalian semua diletakkan dalam jabatan pemasaran nanti. Letakkan kaca mata Islam dihadapan dan barulah letak kaca mata sebagai pengurus pemasaran”. 

“Kalau yang sudah pakai kaca mata tu, tambah satu lagi kaca mata Islam dihadapan dalam segenap aspek. Dan yang masih tidak punya kaca mata Islam, silalah belajar untuk memakainya ya…”


Itulah pesanan yang telah diberikan oleh pensyarah ana ketika dalam kelas. Pesanan tersebut sentiasa diulang dan terus diulang supaya tersemat kukuh dalam minda dan hati anak didik yang berada dihadapannya. Kerana dia tahu, insan yang berada dihadapannya itu bakal ‘menerbangkan’ sayap menuju ke puncak.

Itulah analogi yang digunakan oleh pensyarah ana supaya pelajar yang berada dihadapannya faham dan mengerti apa yang ingin beliau sampaikan. Mungkin ada yang sengaja bercanda.

“macam pula kalau kaca mata tu ‘tertinggal’ di rumah atau bilik ya?”

“pergi dapatkan semula kaca mata tersebut tidak kira walau dalam keadaan apa sekalipun. Jika ‘power’ kaca mata tersebut kurang, sila segera ke ‘kedai’ dan minta pakar optometrist tambahkan ‘power’ supaya kaca mata Islam kamu berfungsi dengan baik.”

Ana tersenyum sendiri. Ibarat ‘tertinggal’ atau ‘tercicir’ iman ketika melalui perjalanan kehidupan sebagai hamba Allah pasti bakal mengundang musibah dan kemurkaanNya.

‘Power’ kaca mata pula diibaratkan sebagai tarbiyah untuk refresh iman tersebut supaya berfungsi dengan mantap. Dan ‘kedai’ yang dimaksudkan pula umpama sang murobbi yang mampu menyedarkan si pemakai supaya kembali bertaubat kepada Allah s.w.t.

 “Untuk apa tambah dosa lagi sedangkan untuk mendapatkan pahala dalam kehidupan seharian pun sikit. Entah-entah dosa kita dalam sehari lebih banyak daripada ganjaran pahala. Nauzubillah!”

************************
“wah! jubah nie cantiklah ukhty…” kata Ina dengan nada teruja.

Tangannya terus mengambil jubah yang tersangkut di rak butik tersebut. Lalu dia ambil dan melihat saiz jubah tersebut.

“Padanlah dengan ana, hehe!”. 

Sumaiyah memandang sahabat baiknya dengan senyuman yang terukir di bibir. Lucu melihat gelagat sahabatnya. 

“kalau dah namanya perempuan, macam nielah gayanya walaupun tegas dalam urusan kerja, hehe…”. seloroh Sumaiyah.

Tetapi jauh disudut hati Sumaiyah, ada sesuatu yang tidak kena pada jubah tersebut. Lalu dia menarik tangan sahabatnya itu dan berhenti betul-betul depan cermin.

“Ina, cuba tengok dekat cermin nie. Tapi letak kaca mata mukmin dulu ya dihadapan dan barulah letak kaca mata fitrah sebagai seorang perempuan yang sukakan kecantikan dan jawab soalan ana nie”. 

“apakah jubah ini memenuhi etika pemakaian wanita mukminah?” soal Sumaiyah kepada sahabatnya.

Ina membelek jubah tersebut satu persatu. Kain yang digunakan terlalu jarang walaupun dua lapis. Hiasan yang ada pada jubah tersebut pula terlalu banyak dan menyerlah. Jubah itu juga mengikut potongan badan dan mungkin nampak ketat dan melekat apabila pakai.

“Tidak. Ini bukan pakaian wanita mukminah”. jawab Ina dengan jujur.

“jadi?” Sumaiyah sengaja menduga sahabatnya.

“Tidak akan ku gadaikan maruah dan kehormatan diriku semata-mata untuk kelihatan cantik  di dunia yang akan pudar kecantikannya” katanya sambil melangkah ke tempat dia mengambil jubah tersebut dan meletakkan semula ditempat asalnya.

Dia berpaling ke arah Sumaiyah dan mengukirkan senyuman.

“alhamdulillah….” kata Sumaiyah dengan nada yang penuh kesyukuran.

“Mungkin ramai yang perasan dan tidak perasan, godaan baru kepada hawa nafsu serakah lelaki hari ini ialah melalui wanita yang memakai jubah fancy berlabuci dan bermanik indah, berpurdah menyembunyikan wajah, mata bermaskara untuk menjadikannya bulat menyerlah, memakai contact lense berwarna, bulu mata ditebal dan dilentik, kemudian merenung manja.”

Gayanya seperti berkata, "aku the muslimah, pandanglah aku, datanglah kepadaku!"

(Ustaz Hasrizal Abdul Jamil )

*********************
Wahai manusia yang bergelar hamba kepada Allah s.w.t…..

Tidak ada sebaik-baik kehidupan, tidak ada sebaik-baik ketenangan, tidak ada sebaik-baik kebahagian, tidak ada sebaik-baik kekayaan jiwa melainkan dikau temuinya dalam Islam. 
Letakkan kaca mata seorang mukmin dimatamu supaya kita semua suka dan minat untuk melihat kehidupan mukmin ‘bernafas’ dibumi ini. wallahua’lam.


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus