Sabtu, 14 Januari 2012

Sebuah Perjalanan (1)

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar. Puji-pujian hanya layak buat Mu, Pemilik segala isi dunia dan akhirat. Selawat dan salam buat kekasih yang amat-amat diri ini rindui, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Seperti yang dinyatakan dalam artikel yang lepas, jika punya kelapangan waktu, ana akan menulis kisah pengembaraan ana ke Penang pada minggu lepas. Walaupun kalian tidak turut serta dalam pengembaraan ana, harap-harap dapat merasai melalui coretan ana nie.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, macam mana ana boleh terdetik untuk ke Penang dan bukan ke tempat lain. Kalau mahu tahu, silalah tabah membacanya sampai habis ye…(^^,)

Sebelum exam finale tiba, ana sudah berkira-kira untuk pulang ke rumah pabila dapat tahu yang ada sahabat yang turut pulang ke rumah kerana jarak masa untuk satu paper yang lain agak jauh. Dan tiba-tiba telefon berbunyi ketika ana sedang ulangkaji pelajaran.

“Makluman kepada semua, Pertubuhan UNGGAS Malaysia akan mengadakan perjumpaan pada 6 Januari 2012 pada pukul 6 petang. Kepada UNGGAS UUM, sila hantar wakil…” lebih kurang macam itulah isi mesej tersebut. 

Maka ana tersenyum sendiri sambil hati berbisik, “nampaknya batal lagilah plan nak balik rumah kali nie….”. Dan setelah habis paper yang ketiga pada 4 Januari 2012, ana terus mesej sahabat seperjuangan untuk membincangkan bagaimana untuk ke Penang dan kami pergi satu kereta sahaja.

Ketika itu emosi ana masih tidak stabil sepertimana yang dinyatakan dalam artikel lepas hinggakan tangan ana terkejar-ketar ketika menjawab exam dan mata cukup terkesan dengan air mata hingga jadi bengkak, namun ana kuatkan semangat dan memujuk hati, “demi ummah. Asma’, bertahanlah…”.

Ketika ana dalam perjalanan ke Penang, ana mesej kakak sulung untuk memberitahunya yang ana mahu bermalam dibiliknya. Kebetulan pula ketika itu dia kurang sihat, jadi berlakulah sedikit ‘perdebatan’ kat situ sebab sudah dua kali ana batalkan rancangan untuk ke Penang atas keperluan dan amanah yang masih ada dikampus…hehe.

Ketika dalam kereta, menuju ke Penang.

Setelah itu, kami tiba di ‘Serambi Dakwah’ iaitu pusat gerakan Pertubuhan Menangani Gejala Sosial Malaysia (UNGGAS) sekitar pukul 5 lebih. Meting kami bermula pada pukul 6 lebih dan berhenti rehat untuk solat jama’ dan bersambung semula hingga tamat pada pukul 10 lebih.

Rasa tepu kepala otak sebab meting terlalu lama kerana banyak dasar dan isu yang dibincangkan berserta dengan solusi dan tindakannya. Tambahan pula kami belum makan lagi ketika itu. Setelah itu, kami ke gerai makan yang pemiliknya adalah orang Melayu sebab sahabat ana bagitahu agak susah untuk mencari pemiliknya, orang Melayu di Penang.

Nyum-nyum...sedap! hehe..

Sebaik sahaja selesai makan, kami semua bergerak ke destinasi seterusnya iaitu ke USM untuk hantar ana ke sana disamping singgah sebentar di rumah sahabat kerana dia mahu menghantar beg yang berisi barang. Ketika melalui jambatan Pulau Pinang, hati terasa teruja sangat, apatah lagi itulah kali pertama ana melalui jambatan tersebut walaupun sudah banyak kali ke Penang sebelum ini atas urusan dakwah kerana ana pergi dengan menaiki feri…(^^,)

Atas Jambatan Pulau Pinang...(^^,)

Kami berhenti sebentar di tepi jalan. Sukar untuk diungkapkan dengan kata-kata bagaimana perasaan ana ketika itu. Angin bayu yang bertiup lembut disamping pemandangan laut diwaktu malam yang cukup mendamaikan. Itu sudah cukup membuatkan ana merasai betapa Allah s.w.t. dekat dengan ana dan seolah-olah Dia ‘berbicara’ dengan ana supaya kuat. Allahuakbar!

Kami tiba di depan bangunan International House USM sekitar jam 11 malam dan sahabat-sahabat ana yang lain bertolak pulang setelah ana bersalam dengan mereka kerana ada sahabat yang ada exam pada keesokkan harinya. Ana mengikuti kakak ke biliknya di tingkat lima.

Mula-mula masuk tu tengok macam hotel pun ada sebab bangunan dia ada lif, apatah lagi satu bilik hanya seorang sahaja yang duduk disamping ada bilik yang punya air-cond, tandas dan balkoni sendiri. Cuma sewa dia tinggi sikitlah kena bayar, tapi bilik kakak ana istimewa sikit sebab ada air-cond semula jadi..hehe.

Dari Balkoni International House, USM  (7 Januari 2012, 7.08 pagi)

Pemandangan diwaktu pagi dari tingkat 5, tenangkan rasa…? (^^,). Terpaku seketika melihat keindahan alam ciptaan Allah s.w.t., apatah lagi angin bayu bertiup lembut. Terasa tenang dan nyaman sangat hati nie. Hanyut dalam zikrullah dikala ini………

Sebelum datang ke USM, ana sudah bagitahu kakak sulung ana dengan pelbagai permintaan darinya. “kak…nanti bawa aku pergi Masjid yang mu selalu turun lapangan tu,. Lepas tu bawa aku pergi kedai buku yang selalu mu pergi tu. Dan bawalah pi mana-mana yang mu rasa nak bawa. Cuma, kalau takde apa-apa aktiviti yang bermanfaat, pagi esok juga aku balik UUM”. (ada unsur-unsur ungutan tak? ;p)

Dan kakak mengkhabarkan kepada ana bahawa ada sahabat yang sudi untuk menjadi ‘pemandu pelancong’ untuk kami pada hari itu. Ana tersenyum sendiri bila ingat semula ‘perdebatan’ kami..hehe. 

Well…biasalah. Ana memang macam tu……;p

Pagi itu, ana bangun dalam keadaan bersemangat dan tidak sabar untuk melaksanakan misi kerna ana tahu, ana bakal mendapat ilmu dan pengalaman baru pada hari itu.

“Jiwa mereka yang hangat cintanya mencari akhirat. Laksana anak-anak akhirat... Melihat dunia dari jendela akhirat”
(Kalam puncak)

Bersambung >>>>>
blog comments powered by Disqus