Selasa, 20 Disember 2011

UNGGAS UUM


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah kerna masih memberi keizinan dan peluang untuk hamba ini rukuk & sujud kepada Mu. Selawat dan salam junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah Ya Allah atas keizinan Mu untuk hamba ini bertinta lagi. Moga-moga artikel dan coretan yang terpapar dalam ‘diari maya’ ku ini memberi manfaat kepada insan yang membacanya, insyaAllah. ameen~

Mungkin ada yang bertanya, apa itu UNGGAS? Ianya merupakan suatu Pertubuhan Menangani Gelaja Sosial Malaysia dan juga merupakan badan NGO yang tidak mendatangkan keuntungan yang baru sahaja didaftarkan pada tahun ini walaupun sudah bergerak hampir 5 tahun yang lalu. Dan ‘trademark’ mereka adalah ‘Demi Kesejahteraan Masyarakat’.

Logo Pertubuhan UNGGAS Malaysia

Dan kami? Kami adalah aktivis atau sukarelawan yang bernaung dibawah UNGGAS. Masih ana ingat kata-kata yang diluahkan oleh Timbalan Yang DiPertua (TYDP) UNGGAS, “moga-moga, kerisauan dan kebimbangan tiga orang ini memberi makna yang cukup besar untuk ummah”. 

Benar…ketika kami merancang untuk menubuhkan UNGGAS di kampus, perbincangan ini hanyalah dihadiri oleh tiga orang sahaja. Hal itu berlalu minggu demi minggu, dan hari demi hari. Namun, tidak ada petanda-petanda perancangan itu bakal terlaksana kerna ketiga-tiga orang ini begitu sibuk dengan haluan dan kerja masing-masing.

Hinggalah satu hari ketika mengikuti Seminar Islam Nusantara di Langkawi, Timbalan Naib Canselor  (TNC) menyatakan kebimbangan beliau berkaitan masalah sosial dan isu murtad dalam kalangan masyarakat. Dari situ, kami berjumpa secara personal dengan beliau untuk menggerakkan UNGGAS di UUM. 

Kami begitu bersyukur kerna cadangan kami itu disambut dengan baik oleh TNC, malah memberikan cadangan dan sokongan kepada kami untuk bergerak di dalam dan luar kampus. Alhamdulillah…

Kami mula mengatur langkah dan strategi untuk mengumpul pemuda & pemudi yang punya kesedaran akan tanggungjawab mereka terhadap ummah. Maka, pertemuan pertama bersama dengan beberapa orang pelajar berlangsung dengan dihadiri hampir dalam 15 orang sahaja dengan membincangkan langkah-langkah seterusnya.


Kami terus melangkah dan bergerak kehadapan dan telah menghantar 11 orang ke tempat gerakan UNGGAS Malaysia pada 16 Disember 2011 untuk menerima kursus dan teori berkaitan gerak kerja da’wah, latihan dan praktikal, program-program dibawahnya, kajian dan penyelidikan, dan kami juga berpeluang untuk melihat bilik operasi UNGGAS Malaysia.

Cukup sederhana bilik operasi mereka iaitu bangunan surau yang tidak digunakan oleh penduduk setempat kerna kebanyakan dari penduduk disitu adalah berbangsa cina. Dan bilik itu diubah suai dengan mempunyai mini library, beberapa meja pejabat, computer dan printer, meja dan kerusi untuk mesyuarat dan kanak-kanak yang datang untuk mendapatkan tuesyen percuma, dapur mini di belakang yang dilengkapi dengan bilik air dan tempat wuduk.

Diskusi ilmiah

Walaupun hanya mempunyai dua orang aktivis yang bekerja sepenuh masa dan bilik  operasi yang sederhana, namun mereka punya jiwa yang utuh untuk terus bergerak untuk ummah. Terasa begitu kerdil diri ini berbanding mereka yang sanggup berkorban apa sahaja demi Islam.

Tempat UNGGAS Malaysia dinamakan sebagai ‘Serambi Da’wah’ kerna bercita-cita mahu menjadikan tempat itu sebagai pusat da’wah di penang dan jugak pusat di seluruh Malaysia satu masa nanti. Untuk menggerakkan pertubuhan ini bukanlah mudah kerna mereka kekurangan tenaga sukarelawan dan kakitangan.

Ust. Kamaruddin Kassim
 
Namun mereka mempunyai beberapa jurulatih yang cukup berpengalaman dan telah berada dalam medan ini sejak dari tahun 90-an lagi. Salah sorangnya adalah Ustaz Kamaruddin Kassim. 

Kata-katanya masih segar diingatan ana, “umur saya bakal mencecah 57 tahun minggu depan, dan saya berharap dengan pertambahan umur itu, saya makin muda untuk melakukan gerak kerja da’wah ini. Saya lakukan amanah ini tanpa henti dan terus maju kehadapan. bagaimana pula dengan kalian wahai anak muda?” Terasa ada panahan kilat yang memancar dihati ana.

Dalam diam hati ini berdoa, “Ya Allah…pilihlah aku untuk terus berada dalam dunia da’wah ini…”. Ana sudah mengikuti latihan-latihan yang ada dibawah UNGGAS sejak dua tahun yang lalu tetapi tidak istiqomah kerna kekangan masa dan kewangan. 

Perkara yang sering bermain di minda ana adalah, “apakah ada insan yang mahu menyambung perjuangan yang bakal ku tinggalkan nanti?” sayang sekali sekiranya ilmu dan skill yang ada tidak dicurahkan kepada ‘orang baru’ dan pengganti ku nanti.

Walaupun berada di penghujung semester dan finale exam bakal tiba dalam 2 minggu lagi. Ana berdoa moga ianya tidak terlambat untuk menggerakkannya. Di bawah ini ada sedikit gambar ketika kami berada di ‘Serambi Da’wah’. Ukhuwah dan da’wah tetap dipupuk sesama kami.

satu akidah
Ukhuwah fillah

Satu isu hangat yang turut dibincangkan adalah berkaitan ‘norma’ masyarakat. Iaitu bilamana gejala sosial yang melanda masyarakat lama kelamaan sudah menjadi kebiasaan dan masyarakat sudah lali serta tidak ambil peduli lagi tentangnya. Ianya cukup bahaya kerna sikap tidak peduli itulah juga merupakan punca kenapa gejala sosial makin melanda.

Dan lebih terkilan dihati apabila Pertubuhan UNGGAS Malaysia ini dihentam atau dikritik oleh masyarakat setempat yang dikatakan seolah-olah ‘cuba menjaga tepi kain orang’ sedangkan banyak lagi isu besar seperti rasuah, perpaduan kaum, misi kemanusiaan dan lain-lain yang boleh diambil peduli.

Pelan gerak kerja..

Hasil kajian dan penyelidikan aktivis ini, gejala sosial yang melanda masyarakat sekarang ini adalah berpunca daripada serangan pemikiran musuh Islam bilamana mereka cuba ‘membuang’ Tuhan secara halus dalam setiap diri individu muslim dengan menerapkan pemikiran hedonism, pluralism, freethinker, secular, liberal dan banyak lagi.

Pemikiran seperti inilah sebenarnya punca utama merebaknya penyakit gejala sosial yang akhirnya mengakibatkan tanda-tanda atau hasil itu muncul seperti gejala pergaulan bebas, buang bayi, merempit, budaya couple, hidu gam, hisap dadah dan seangkatan dengannya.

Maka, hal inilah yang cuba kami cegah dan ubati walaupun ianya mungkin mengambil masa berpuluh-puluh tahun dan mungkin juga diganti dan disambung oleh berpuluh-puluh aktivis dan sukarelawan. Dan kami masing-masing berdoa moga-moga usaha ini memberi makna untuk ummah. insyaAllah…

Team pertama fasa 1

Usaha ini akan diteruskan dengan membawa turun team yang kedua dengan melatih para sukarelawan melalui latihan praktikal da’wah yang bakal dilaksanakan pada hari Jumaat ini (23/12/2011) di Sungai Petani, Kedah. Yang akan dilatih sendiri oleh ketua jurulatih UNGGAS Malaysia. 

Jadi, kepada para mahasiswa/siswi atau penduduk setempat yang ingin sertai team kami, bolehlah hubungi melalui facebook ana atau menghantar email ke bidadaribesi09@yahoo.com.

~Berbakti Selagi Mampu, Untuk Ummah~

Wallahua’lam…
blog comments powered by Disqus