Jumaat, 14 Oktober 2011

Takpe, Allah ada…(^^,)


“Dengan Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah atas segala kurniaan yang telah Engkau berikan kepada hamba ini, moga hamba ini sentiasa bersyukur kepadaMu. Selawat dan salam buat kekasih tercinta dunia & akhirat, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah Ya Allah kerna masih memberi keizinan kepada hamba ini untuk menulis sesuatu dalam diari nie. Kesibukan yang tidak pernah surut, agak risau jika tetap tidak mampu istiqomah menulis dalam bulan nie…huu~ ‘curi’ masa sikit untuk berkongsi sesuatu.

Ada sahabat seperjuangan ana disini yang confius, keliru dan tertanya-tanya. “macam mana ukhty bahagikan masa ye? Da’wah lagi, bisnes lagi, study lagi?”

Jawapan ana hanya ringkas, “Allah kan ada, yakin dengan Dia..insyaAllah ada jalannya…(^^,)”

Sememangnya ana akui, masa yang ada teramat-amat terhad. Terasa seperti masa 24 jam yang diberikan dalam satu hari tidak cukup. Jika ana lalai dan ‘melanggar’ jadual aktiviti yang sudah tertulis, maka tunggulah ‘akibatnya’..

Ana merenung sejenak perjalanan kehidupan manusia agung, Nabi Muhammad s.a.w. serta para sahabat Baginda. Cukup unik dan hebat, lantas tercetuslah idea untuk menukilkan kata-kata ini

Terlalu sibuk? Tak sempat nak solat berjemaah? tak sempat nak baca al-Quran? Tak sempat nak hadiri majlis ilmu? wah2....sibuk sungguh ye....:p

Meh ana bagitahu satu 'rahsia'...(^^,)
Rasulullah s.a.w. jauh lebih sibuk sebagai Rasul, panglima perang, pentadbir Negara Islam Madinah, Imam, pemimpin rumah tangga dan banyak lagi. Namun Baginda s.a.w. tetap punya waktu untuk melaksanakan ibadah wajib & sunat.

Yuk contohi Rasulullah s.a.w…(^^,)
Ada sahabat ana yang bercanda, “ukhty nie dah patut ambik PA, sibuk yang amat…hehe”.
Ana tersenyum saat membaca mesejnya. Mungkin ada juga yang ingin tahu bagaimana ana menguruskan masa dalam sehari-hari. Tapi sebelum tu, jom baca kisah benar yang ana lalui sendiri…(^^,)

Sewaktu mengemas bilik di awal kemasukan semester baru, ana begitu sibuk kerna diminta untuk membantu Pusat Islam menguruskan program serta kemasukan adik-adik baru di bawah jurusan ana sendiri iaitu Pentadbiran Muamalat. Memang terasa kepenatannya.

Ana dan teman sebilik sudah mencari barang kesayangan ana (kitab dan buku) di bilik stor yang sahabat ana tolong balut pada semester lepas tapi tak jumpa-jumpa. Jadi, ana tangguhkan dulu ‘lawatan hormat’ buat kali yang keberapa entah…hehe dan uruskan yang lebih utama walaupun dalam hati agak risau sebab ana sayangkan kitab dan buku-buku ana.

Sahabat ana tu pun risau sebab kitab dan buku yang dia balut agak banyak. Tapi hati ana yakin denganNya lalu pujuk hati ‘Allah….jika Engkau izin kitab dan buku tu menjadi milikku, maka Engkau pertemukanlah…jika tidak, redhakan hatiku melepaskannya…’

Ketika itu ana sedang mengadap laptop di bilik selepas ada aktiviti gotong royong di kolej. Tidak lama lepas tu, ada seorang adik junior datang bilik ana dan tanya “akak…ada kotak yang tertulis nama akak, akak nak lagi ke kotak tu? kalu tak nak, saya nak buang…”

Ana tersentak lepas habis dia cakap dan mulut automatic cakap “buku…!”. Lepas tu tangan terus ambil tudung dan pakai. Laju je jalan pergi bilik stor sambil hati berdoa…hehe…

Alhamdulillah, setelah selongkar sedikit demi sedikit, ana jumpa kitab dan buku yang sahabat ana balut. Masa tu hanya Allah yang tahu betapa gembiranya hati ini, mahu sahaja sujud syukur kat situ (tapi tak buat sebab bilik stor kotor..huhu).

Then, ana bagitahu sahabat ana tu “see laila, aku cakap dah. Kalu kitab dan buku nie sudah tertulis ianya milikku, tetap akan jumpa..hehe”.

Kesimpulannya? Usaha, yakin dan tawakal. Allah s..w.t. hantar adik junior ana tu sebagai pengantaraan dan buku tu yang ‘cari’ ana…hehe Dan hati semakin yakin, “jika kamu bantu agama Allah…Allah akan bantu kamu…”…(^^,)

Kisah yang lain pula. Masa tu sedang hantar mesej kepada adik-adik yang bagi nama untuk sertai Kursus Pengurusan Jenazah. Sambil-sambil tu semak baki kredit dalam telefon, baki makin kurang dan agak risau terlupa nak top up.

Lepas tu tanya teman sebilik ada tak kawan-kawan kat blok ana yang jual top up telefon. Dia pun bagitahu la seorang kawan ana nie. Sedang berkira-kira untuk pergi cari dia kat bilik, kawan ana yang jual top up nie masuk bilik ana untuk bagi pendrive kat roomate. Hati terus cakap, “subhanallah….terima kasih Allah…”. Lepas tu terus masuk top up dan sambung send mesej kat adik-adik.

Ada juga kisah lain, sedang kalut ke hulu ke hilir dan tak sempat nak makan apa-apa dari pagi. Tetiba ada orang ajak makan, siap belanja lagi. Alhamdulillah…hanya pujian layak buatNya dan ucapan terima kasih kepada yang membantu tanpa dia sedar.

Mungkin ada yang berkata, “ala…..kebetulan je semua tu…”. Terpulang pada tanggapan individu itu sendiri, namun bagi ana sendiri, tidak ada sesuatu pun yang berlaku tanpa pengetahuan dan izin dari Allah hatta sehelai daun yang jatuh ke tanah sekalipun.

Namun, ada juga sesetengah peristiwa yang ana rasa begitu rumit sekali dan kadang-kala terasa lemah semangat bila ada sesuatu yang ana mahu urusan tersebut selesai dengan cepat tetapi berlaku sebaliknya. Dan hati terus memujuk,

“kalau dapat apa yang kau nak, engkau bersyukur dan gembira. Tapi bila tak dapat apa yang kau nak, merungut pulak…! bersabarlah dan yakin ada hikmahnya…”

Jika direnung dan diperhalusi dari apa yang ana ceritakan, apa yang bermain dalam minda para pembaca sekarang? 

Bagi ana yang melaluinya sendiri dalam kehidupan sehari-hari, apa yang dapat ana simpulkan adalah…bantuan Allah s.w.t. akan hadir buat mereka yang membantu agamaNya.

“wahai orang-orang yang beriman, sekiranya kamu membantu agama Allah, nescaya Allah akan membantu kamu dan meneguhkan kedudukanmu”
(Surah Muhammad, ayat 7)

Cuma kalian kena yakin dan merasai kemudahan yang diberikan itu adalah dari Allah s.w.t. Kita selalu berterima kasih kepada manusia membantu kita, namun selalu lupa berterima kasih kepada yang mengerakkan hatinya untuk membantu kita.

Ada seorang kakak junior yang bertanya kepada ana, “Dik…dari mana awak dapat kekuatan untuk istiqomah berniqob ye?”

Jawapan ana cuma ringkas dipermulaanya, “dari Dia kak. Hati itu mesti ditarbiyah dan diikat supaya sentiasa denganNya. Kalau yang nie selesai, insyaAllah tiada masalah…(^^,)”

Yang membuatkan ana terkejut adalah, “betul dik, formulanya adalah sentiasa dengan Allah…”

Nak tahu kenapa ana terkejut? sebab jarang jumpa insan yang punya hati sepertinya. Sudah ramai yang bertanya dan ana berikan jawapan seperti itu, pasti mereka mahukan jawapan atau solusi yang lain. Seolah-olah mereka tidak yakin akan bantuan dari Allah s.w.t.

Jika ditanya kepada ana, “saat bilakah ukhty lemah?” dan ana akan menjawab dengan penuh rasa terkilan dihati, “saat tiada rasa rindu kepada Allah s.w.t…(T_T)”

Kesibukan yang melanda diri, pasti akan membuatkan hati kita leka dengan tugasan-tugasan program dan projek, serta seangkatan dengannya yang kadang-kala kita tidak sedar syaitan cuba menjauhkan kita dariNya melalui kesibukan yang melanda diri.

Jika punya rasa seperti itu, berhentilah seketika dan merenung kebelakang untuk menampal apa yang lompang. Setelah itu, teruskanlah perjalanan kalian.

Tatkala terasa dihimpit dengan pelbagai masalah,
yakinkanlah hati dengan berkata,”takpe, Allah ada…(^^,)”.

Tatkala diri difitnah dan dikianati,
yakinkanlah hati dengan berkata, “takpe, Allah ada…(^^,)”

Tatkala terasa lemah dan sendirian,
yakinkanlah hati dengan berkata, “takpe, Allah ada…(^^,)”

Hati yang sentiasa merasai kehadiran Allah s.w.t. dalam tiap gerak gerinya tidak akan pernah gentar dengan apa pun halangan dalam hidupnya. Sebaliknya dia yakin bahawa bantuan Allah s.w.t. akan hadir buat mereka yang yakin dengan Allah s.w.t.


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus