Rabu, 19 Oktober 2011

Hidup Penuh Keajaiban


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah atas segala nikmat yang diberikan, puji-pujian hanya layak buat Mu. Selawat dan salam buat Imam seluruh umat Islam, Nabi Muhammad s.a.w dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah, syukurku kepada Mu Ya Allah atas keizinan Mu untuk hamba ini terus menukilkan sesuatu dalam diari nie. Moga-moga memberi manfaat buat yang membacanya, insyaAllah.

Beberapa hari yang lepas, ada seorang adik junior yang memanggil nama ana dari luar bilik. Bila pintu dibuka, ana melihat timbunan kain dalam tangannya. 

“akak, nie kain baju akak kan? saya tolong angkat sebab air menitis dari tingkat atas, nanti basah semula baju yang dah kering nie.”

Dalam hati ana, “Ya Allah…permudahkan urusannya jua…”. Hanya doa yang mampu ana berikan sebagai balasan atas kebaikannya yang sudi mengangkat kain baju ana yang ada kat ampaian. Sebaik sahaja dia balik ke biliknya, ana tersenyum sendiri…(^^,)

Nak tau kenapa ana senyum? Sebab terbukti di depan mata kata-kata Allah s.w.t. dalam al-Quran.

“(Maka barangsiapa yang mengerjakan seberat zarah) atau seberat semut yang paling kecil (kebaikan, nescaya dia akan melihatnya) melihat pahalanya. (Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihatnya pula) ertinya dia pasti akan merasakan balasannya”
(Surah Al-Zalzalah, ayat 7-8)

Mungkin sudah ada yang mengerti maksud ana, tetapi bagi yang belum faham apa yang ingin ana sampaikan. Meh baca apa yang mahu ana kongsikan…(^^,)

Dua tahun yang lepas, ana duduk bilik yang sama dengan adik junior yang tolong angkat kain baju ana. Dan tindakan ana sama sepertinya tatkala air dari kain yang masih basah di tingkat atas menitis ke bawah. Pasti ana akan angkat kain tu dan letakkan atas katil walaupun tidak tahu siapa empunya kain.

Dan bila nampak seperti ada yang tercari-cari sesuatu di ampaian depan bilik ana, pasti ana akan bertanya samaada kain yang ada atas katil ana miliknya. Begitulah yang berlaku hari demi hari hinggalah ana berpindah bilik yang lain tetapi masih di blok yang sama. Makanya, ana dapat simpulkan disini.

“what you give, you take back”

Ana yakin sudah ramai yang pernah dengar kata-kata nie. Apa yang kamu lakukan, berikan, sumbangkan…pasti kamu akan dapat semula semua itu. Seperti juga dalam konsep sedekah atau zakat. Ramai yang tidak mahu memberi kerna merasakan duitnya berkurang dan takut jatuh fakir atau muflis sedangkan Allah s.w.t. sudah sebut dalam al-Quran,

“Barang siapa melaksanakan amal kebajikan (termasuk berzakat) maka akan diganjarkan oleh Allah sepuluh kali lipat”
(Surah Al-an’am, ayat 160)

“Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir seratus biji. Allah melioat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (kurniaa-Nya) lagi Maha Mengetahui”
(Surah Al-Baqarah, ayat 261)

Mungkin juga akan ada berkata, “macam mana plak kalau kita buat baik kat orang tu, tapi dia buat jahat kat kita…?”.

Maka ana akan jawab, “Islam sudah mengajar kita, dendam terbaik diatas kejahatan yang orang lain lakukan kepada kita adalah dengan kita berbuat baik kepadanya”. Masih tak puas hati dengan jawapan ana? Meh baca pula kisah yang penuh keajaiban ini…(^^,)

Pada suatu hari, sepasang suami isteri sedang makan di rumah mereka. Tiba-tiba pintu rumah diketuk oleh seorang pengemis. Melihat keadaan pengemis yang daif itu, si isteri berasa terharu dan mahu memberi makanan kepadanya. Tetapi sebagai isteri yang taat dan patuh pada suaminya, dia meminta izin terlebih dahulu. “bolehkah saya memberi makanan kepada pengemis itu?”.

Rupa-rupanya sikap si suami berbeza dengan sikap si isteri. Dengan suara lantang dan kasar, dia menjawab, “tidak payah. Halau sahaja dia dan tutup pintu!”.

Wanita berhati mulia itu terpaksa menurut perintah suaminya dan tidak memberikan makanan kepada pengemis.

Tidak lama selepas itu, perniagaan si suami mengalami kemerosotan dan akhirnya dia bankrap. Dia terpaksa menanggung banyak hutang. Selain itu, disebabkan oleh sifat dan tabiat suami isteri yang berbeza, rumah tangga mereka menjadi huru-hara dan akhirnya mereka bercerai.

Tidak lama selepas tempoh idahnya tamat, wanita itu berkahwin semula. Kali ini dia berkahwin dengan seorang ahli perniagaan di kota dan hidup bahagia. Pada suatu hari, semasa wanita itu sedang makan dengan suami barunya, pintu rumah mereka diketuk orang.

Apabila pintu dibuka, ternyata tetamu yang tidak diundang itu adalah seorang pengemis. Wanita itu berasa sedih melihat keadaan pengemis yang daif. Lantas dia berkata kepada suaminya, “bolehkah saya memberi makanan kepada pengemis ini?”.

“Ya, berilah makanan kepada pengemis itu.”

Selepas memberi pengemis itu makanan, si isteri masuk ke dalam rumah sambil menangis. Dengan perasaan hairan, si suami bertanya, “mengapa kamu menangis? adakah kerna saya menyuruh kamu memberi daging ayam kepada pengemis itu?”

Si isteri menggelengkan kepalanya, lalu berkata dengan sedih “saya sedih dengan perjalanan takdir yang menakjubkan. Kamu tahukah siapa pengemis yang ada di luar tadi? Dia adalah bekas suamiku”.

Mendengar penjelasan isterinya, si suami berasa terkejut, tetapi dia bertanya lagi, “tahukah kamu siapa saya yang kini menjadi suami kamu? Saya adalah pengemis yang dahulu dihalaunya!”

Allahuakbar…Siapa yang mengatur semua peristiwa ini? Tentulah zat yang pastinya Maha Berkuasa ke atas semua ciptaannya. Kita dan semua peristiwa yang berlaku dalamnya tunduk pada ketentuan Tuhan.
 
[Di petik dari buku Diari Hidup Rasulullah s.a.w.]

Lihat, masih mahu katakan dunia ini tidak adil? Masih mahu menyalahkan takdir jika kamu tidak dapat apa yang kamu mahukan? Sedangkan Dia sudah mengatur semua itu dengan sebaik-baiknya.

Hidup ini penuh keajaiban, penuh keistimewaan dan penuh dengan kejutan dariNya…Siapa yang kenal dirinya, pasti dia akan kenal Tuhannya…wallahua’lam.

Disaat kita diberikan rezeki yang melimpah ruah, pasti Allah s.w.t. akan menghadirkan insan2 yang mempunyai masalah kewangan dan memohon bantuan daripada kita.

Disaat kita diberikan kelapangan waktu dan masa yang cukup untuk bersenang lenang, pasti Allah s.w.t. akan menghadirkan insan2 yang memerlukan khidmat & pertolongan daripada kita.

Disaat hidup kita tenang tanpa sebarang kesulitan, pasti Allah s.w.t. akan menghadirkan insan2 yang hidupnya penuh dengan pelbagai musibah.

---> untuk apa semua hikmah kehadiran mereka2 ini dalam hidup kita? Untuk melihat setakat mana kita ikhlas, teruja dan sanggup untuk memberi bantuan kepada mereka.

♥♥♥....apabila hati teragak-agak atau takut mahu memberi, berusahalah untuk yakin bahawa rahmat kebaikanNya sentiasa setia menanti pada yang memberi....♥♥♥

Makna Hidup Untuk Memberi


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus