Isnin, 5 April 2010

Muhasabah Cinta……..


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”
Alhamdulillah....syukur ku ke hadrat ilahi kerna masih memberi peluang kepada diri ini untuk terus rukuk dan sujud kepada Yang Maha Esa. Selawat dan salam buat kekasih tercinta, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa juga buat para sahabat dan tabi’in skalian.
Hari sudah larut malam, hari ini terasa kepenatan sangat dengan berbagai kerja. Namun, Alhamdulillah kerna dipermudahkan oleh Yang Maha Kuasa… ana ada sesuatu yang ingin dikongsi dengan sahabat pembaca semua. Sejak mendengar lagu nie waktu tazkirah mingguan, hati terus terpaut pada bait liriknya. Sungguh mendalam maksudnya…
Muhasabah Cinta
Album :
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com

Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Nikmat kesihatan yang diberikan oleh Allah s.w.t. adalah anugerah yang tak ternilai. Tidak guna panjang umur kalu sakit, tidak guna banyak harta tapi sakit………….tapi akan terbit rasa damai dihati saat diri redha dan menerima semua ketentuan yang telah ditetapkan oleh-NYA.. bak kata lirik nie…….
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku”
Pernah tak kita terfikir, satu hari…kita bangkit dari tidur…..
pandangan mata kita jadi gelap gelita kerna buta..? 
tidak dapat merasai anggota badan kita kerna lumpuh?
Pendengaran kita menjadi sunyi sepi kerna pekak?
Tidak mampu berkata-kata kerna bisu?
Ya Allah…adakah aku akan menerima semua ini dengan hati yang redha dan pasrah seandainya diuji sebegini hebat? Mampukah aku menerima semua ini dan meneruskan kehidupan dengan “dunia baru’?
Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu
Walau apa pun, hidup mesti diteruskan kerna janji Allah s.w.t., mereka yang beriman akan diuji oleh_NYA untuk mengetahui siapakah diantara kita yang benar-benar beriman kepada_NYA. Moga kita tidak berputus asa tika diuji…
Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Firman Allah s.w.t. bermaksud:
“Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”
( Az-Zumar ayat 53)

Dan bait kata yang amat menyentuh hati ini dan buat diri ini merenung sejenak…….

Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Ya…tiap yang bernyawa pasti akan merasai mati..sekiranya diri ini diuji dengan ditarik nikmat kesihatan serta merta…
aku mohon pada MU Ya Allah…
“Lindungilah diri ini dari putus asa atas rahmatMu, jika ku harus mati….matikanlah aku dalam keadaan beriman kepadaMu, juga ambillah nyawaku tika sedang melaksanakan gerak kerja Islam dan bukan tika terlantar di atas katil..dan pertemukanlah aku denganMu Ya Allah…”
Wahai pembaca sekalian…amenkanlah doa ku ini…
~Muhasabah Cinta Ku~
 JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI...(",)
blog comments powered by Disqus