Ahad, 25 November 2012

Mutiara Muhasabah



“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”.

 “Pada saya, tiada tahun baru untuk azam baru kerana setiap hari adalah hari baru, azam baru dan misi baru”.
(Prof. Dr. Muhaya/ Ikim.fm)

Alhamdulillah wa syukrillah atas nafas ini. Semoga nafas yang masih berbaki ini digunakan untuk taubat dari dosa lalu dan memperbaiki amalan kepada Allah s.w.t. Selawat dan salam buat Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda.

Mungkin ada yang membuat tafsiran atau pendapat berbeza dari Prof. Dr. Muhaya setelah mendengar kata-kata tersebut kerana setiap orang punya pendirian dan kemampuan berbeza. Bagi ana, huraian tersebut adalah dari ayat ini. Pastinya setiap hari punya misi dan visi hidup yang perlu diperbaharui saban hari.

“Hari ini lebih baik dari semalam”.

Saat mendengar bait-bait kata dari siaran Ikim.fm., ana dalam perjalanan pulang ke rumah setelah bermalam satu hari di rumah mak saudara (kakak Ummi). Sudah banyak kali tertangguh untuk lihat apa masalah yang dihadapi oleh blognya. 

Pada mulanya mahu batalkan janji yang telah dibuat sebab ana tidak sempat untuk pos barang pada hari sebelumnya dan ada beberapa lagi tempahan yang tidak dapat disiapkan, tetapi aturan Allah tetap yang terbaik. Ana dapat selesaikan setelah balik dari bermalam rumah mak saudara. 

Teringat niat yang sentiasa dihati apabila melakukan sesuatu, “Ya Allah, aku mahu lakukan ini supaya aku temui manfaat dan faedahnya untuk diamalkan pada diri dan dikongsi bersama orang lain. Permudahkan urusanku”. Alhamdulillah Allah izin walaupun hanya seketika dan terlalu banyak manfaat yang dapat.

Satu malam yang terisi di rumah mak saudara, banyak perkara yang kami bualkan. Dari satu topik ke topik, ibarat dari hati ke hati…(^^,)

Dan pastinya bicara itu sentiasa sarat dengan ilmu dan perkongsian pengalaman. Maklumlah, bukan selalu ada peluang seperti ini. Tambahan pula mak saudara ana seorang nie gemar sungguh pergi melancong ke merata tempat. Ini pun ana sudah rancang dengan beliau untuk ke Acheh bagi melihat kesan Tsunami yang berlaku beberapa tahun lepas.

Cuma, ada dua perkara yang sangat terkesan di hati semasa berbicara dengannya. Baliau sempat mendengar kuliah dari Syeikh Nuruddin Al-Banjari dalam siaran Ikim. fm ketika sedang memasak sarapan pagi.

Katanya, “syeikh kongsi, kita mesti taat perintah Allah s.w.t. dan dalam masa yang sama kena perangi syaitan laknatullah. Sebab syaitan nie walau macam mana sekalipun dia akan cuba sesatkan umat Islam supaya sama-sama ikut dia masuk neraka”.

Ketika itu, ana terus cakap “kalau kak ngah, nak dekat dengan Allah nie, cara paling berkesan adalah dengan zikir. Buatlah apa pun, dengan zikir je dapat tenteramkan hati. Tapi tak tahulah orang lain macam mana”.

Terus ana teringat Tasbih digital yang ana baru beli minggu lepas. Selalunya, ikan yang ana pelihara dalam bilik akan selalu ingatkan ana supaya sentiasa berzikir sebab teringat kata-kata sang murobbi saat terpandang ikan dalam balang.

“Manusia nie macam ikan. Ikan tak dapat hidup tanpa air. Begitu juga dengan manusia yang hatinya akan mati tanpa zikirullah”.

Dengan mengingati Allah, hati jadi tenang.

Ana terlupa perkongsian ini dari kuliah ilmu atau terbaca dalam buku. Syaitan laknattullah tidak gemar kepada manusia yang suka kepada kebaikan. Maka dia akan cuba cari jalan atau teknik apa pun untuk goda dan hasut supaya ikut dia.

Bila kita solat, kita rasa tak kusyuk. Bila kita nak baca Quran, kita rasa malas. Bila nak berzikir, kita rasa malas. Tetapi bila mengadap cerita cintan cintun dan hal yang lagha, badan terus jadi segar bugar dan bersemangat.

Mesti kita pernah dengar, kalau tak boleh tidur, berzikir. Mesti akan lena selepas itu. Sebab apa? Sebab syaitan laknatullah tak suka orang tu terus berzikir. Maka syaitan laknatullah akan bergayut atas kelopak mata dan buatkan kita tidur.

Ana lebih gemar guna tasbih digital. Sebelum nie dah cuba buat kiraan guna tangan dan biji tasbih tetapi tak ingat berapa kiraannya. Bila sudah guna tasbih digital, hanya perlu tekan untuk tiap zikir dan dia yang akan kira. Dari situ dapat lihat berapa kali kita berzikir. Kalau kurang, cuba tambah untuk keesokan harinya. Kalau lebih, lagi semangat nak buat…(^^,)

Yang keduanya semasa sedang makan bersama. Mendengar perkongsian dari Ustaz Pahrol Mohd Juoi, sangat terkesan dihati. Beliau membuat perumpaan, katanya

 “ada seekor burung yang duduk atas dahan. Ketika hujan lebat dan ribut petir melanda, burung tersebut begitu kuat berpegang pada dahan hingga langit cerah dan tidak jatuh ke tanah. Tetapi ketika mana datang angin sepoi-sepoi bahasa, burung tadi sedikit demi sedikit mula merasa selesa dan terlena, akhirnya jatuh ke tanah”.

Mahu dikatakan di sini, bersyukurlah saat diuji. Itu tanda Allah ingat kepada kita. Allah letakkan kita dalam posisi yang sentiasa dilanda musibah, ujian dan kesusahan bukan kerana mahu ‘mendera’ mental dan fizikal kita. Tetapi untuk menjaga kita dari terus hanyut dengan kesenangan duniawi.

“Ironinya, ramai yang menjadi pahlawan ketika susah.
Tetapi lemah ketika senang”.

wallahua’lam….


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus