Isnin, 5 November 2012

Indahnya Sabar & Syukur



“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Segala puji hanya bagi Allah yang telah begitu banyak memberikan kenikmatan sehingga kita tidak mampu menghitungnya. Selawat dan salam kepada kekasih yang dirindui, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan mereka yang istiqomah mengikuti Baginda s.a.w

Alhamdulillah wa syukrillah, sangat bersyukur apabila diri sendiri dapat ‘kembali semula’ untuk membaca buku. Rasanya sudah lama ana tidak berkongsi mana-mana buku dalam ‘diari maya’ nie. Paling akhir ana kemaskini kira-kira tiga atau empat bulan lepas.

Allahu Allah, tak terkata rasa hati. Sangatlah sedih dengan diri sendiri sebab tidak mampu istiqomah untuk habiskan sebuah buku walaupun dalam tempoh satu bulan. Baca separuh, tinggal, sebab 'terliur' dengan buku lain. Salah satu sebab tidak mampu istiqomah habiskan satu buku.

Apabila sudah bekerja dirumah, pastilah banyak masa dihabiskan untuk menguruskan rumah dan jaga adik-adik. Ditambah pula apabila tempahan tudung labuh dan niqab masuk banyak. Ana tahu, ini cuma alasan kerana setiap orang mampu dan diberi peluang untuk berusaha ke arah yang lebih baik. 



Terasa diri tempang seketika apabila tidak membaca buku. Terasa kekurangan ilmu yang teramat sangat. Bagi ana, insan yang membaca punya pemikiran yang tajam, minda yang terbuka, ilmu yang sentiasa dikemaskini, lontaran pendapat dan hujahnya sentiasa berpandukan kepada buku atau kitab yang dibaca.

Apatah lagi wahyu pertama yang turun kepada manusia agung (Nabi Muhammad s.a.w) adalah iqra’. Dengan hanya satu buku, seolah-olah kita menjelajah ke seluruh dunia, seolah-olah kita pergi ke masa lalu dan masa depan melalui ‘mesin masa’ melalui buku yang kita baca.

Mana tidaknya, apabila kita membaca kitab karangan para ulama’, seolah-olah kita ‘hidup’ dizamannya dan sedang ‘bersoal jawab’ dengan beliau. Apabila kita membaca buku yang ditulis oleh penulis dari barat, seolah-olah kita berada ditempatnya dan sedang melalui kisahnya, walhal kita berada didunia yang berbeza dengannya. Itulah hebatnya insan yang membaca. Allahu Allah, semoga diri sentiasa istiqomah.

Jadi, apa yang ana buat untuk kembali istiqomah? Ana tahu ana tidak mampu untuk membaca apabila mata terpandang kain-kain yangmasih banyak belum dijahit. Ana tahu ana tidak mampu untuk duduk diam apabila ada adik-adik yang meminta itu dan ini untuk memenuhi keperluan dan kehendak mereka.

Maka, ana bawa buku ke mana sahaja ana pergi apabila keluar rumah. Adik ana pernah ‘merungut’ apabila ana minta dia pegang beg ana. Katanya, “beratnya beg mu, angah”. Ana jawab, “bawa buku, mestilah berat”.

Ada sahaja masa dan ruang seperti ketika kereta berhenti seketika di depan lampu isyarat, sambil menanti lampu isyarat hijau, ana sempat membaca beberapa helai muka surat. Sambil menanti orang lain selesai membeli barang, ana buka buku dan baca.

Buku yang ana baru selesai baca ini sangat istimewa bagi ana sebab ia mampu buatkan ana tidak sedar akan keadaan sekeliling. Selalunya ana akan baca ketika sedang menunggu barang yang dipos laju siap diproses.

Beberapa kali kerani di pejabat pos panggil, tetapi ana tidak sedar hinggalah ada yang mencuit bahu ana mengatakan barang ana sudah siap diproses. Sangat asyik membacanya…(^^,)

Kulit depan buku...(^^,)

Banyak sangat ilmu yang ana dapat melalui buku ini. Penulisannya bukan setakat disertakan dengan ayat al-Quran, hadis, kisah para Nabi dan ulama’, malah sentiasa dikaitkan dengan isu semasa disamping hikmah dalam kehidupan masyarakat sekeliling. Buku ini juga mengandungi penulisan karangan dari para ulama’ yang dicedok dari beberapa kitab.

Terasa ‘ditembak’ berkali-kali dan dimuhasabah sendiri setiap kali membaca bait-bait kata yang ditulis. Sangat sesuai buat mereka yang mahu ‘cuci’ hati dan berhijrah ke arah lebih baik. Buku ini ditulis oleh penulis dari Indonesia iaitu Abdillah F.Hasan. 

Ketika mencari kulit depan buku tersebut, ana jumpa satu lagi buku yang beliau tulis iaitu ‘setengah syukur, setengah sabar’. Terasa mahu pergi cari buku ini pula di kedai-kedai buku. 


Maka, ana syorkan kepada para pembaca sekalian untuk menjadikan buku-buku ini sebagai koleksi peribadi untuk tarbiyah hati dalam menjadikan diri sebaik-baik hamba buat Allah s.w.t. dan sebaik-baik manusia untuk orang lain.


Mahu tahu sesuatu?
Sangat indah bila bercinta dengan buku…(^^,)
Wallahua’lam.


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus