Jumaat, 10 Ogos 2012

Minda Merdeka


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

"lepaskan saya, biar saya mati je!!!", jerit seorang pesakit.

Dia terus meronta-ronta sambil menghalau jururawat dan doktor yang berada disitu. Tidak cukup dengan itu, dia cuba mencabut kembali balutan ditangannya. Cubaannya untuk membunuh diri gagal.

Seorang wanita memandangnya dari jauh. Syifa' mula berfikir dan hatinya turut merasai apa yang dilihat.

"Ya, dia mesti dibantu!", bisik hatinya.

Lantas dia pergi ke arah seorang doktor yang cuba merawat pesakit tadi dan bertanya hal yang sebenar berkaitan pesakit tersebut.

"Dia seorang ahli perniagaan, dituduh membunuh rakan kongsinya kerana tamakkan duit. Disebabkan hakim menjatuhkan hukuman penjara beberapa tahun, dia cuba bunuh diri dengan mengkelar pergelangan tangannya. Dia kata dia tidak bersalah, tetapi semua orang tidak percaya akan kata-katanya. Tapi saya yakin, wanita sebaik itu tidak bersalah", jelas doktor tersebut.

"wanita sebaik itu tidak bersalah, maksud doktor?", Syifa' bertanya.

"saya pernah jumpa dia sebelum ini. Dia hentikan kereta ditengah jalan dengan puluhan kereta sehingga menyebabkan kesesakan lalulintas semata-mata mahu selamatkan seekor anak kucing dari digilis kereta. Hatinya kasih kepada binatang, takkan dia tergamak mahu membunuh rakan kongsinya sendiri", sambung doktor itu lagi.

Syifa' mula tersenyum. Dia mendapat ilham untuk naikkan semangat wanita itu. Setelah wanita itu mula tenang, Syifa' melangkah pergi ke arahnya.

"Penjara dibina untuk memenjarakan tubuh badan, tetapi tidak pada minda...", kata Syifa' kepada wanita itu.

"kamu siapa? dan apa maksud mu?", tanya wanita itu.

"Assalamualaikum puan, saya Nur As-Syifa'. Pelatih kaunseling di hospital nie. Boleh saya berbual dengan puan?".

"aku tak minat nak berbual dengan sesiapa, pergi dari sini!", arah wanita tersebut.

Syifa' tidak mengalah, dia mengambil kerusi dan duduk disebelah katil wanita itu. Wanita tersebut memusingkan badannya menghadap arah yang bertentangan dari Syifa' menandakan dia tidak mahu berbual dengan Syifa.

Syifa' hanya tersenyum dengan respon wanita itu. keadaan itu sudah biasa dia lalui dengan pesakit lain.

"Puan nak dengar satu kisah? Ada seorang pelajar, dia difitnah melakukan satu jenayah dan dihukum untuk masuk ke sekolah Henry Gurney atas kesalahan yang tidak dia lakukan. Dia juga cuba bunuh diri. Satu hari, ada seorang cikgu yang bekerja disituberikan dia sebuah buku berkaitan bagaimana mahu larikan diri dari situ. Pelajar itu tidak minat membaca, tetapi kerana mahu mengetahui cara-cara untuk melarikan diri, pelajar tersebut berjaya habiskan membaca buku dalam satu malam sahaja."

"Pelajar tadi pergi berjumpa cikgu yang berikan buku kepadanya dan berkata, "cikgu tipu saya, dalam buku nie mana ada cara-cara untuk larikan diri". Cikgu tadi hanya tersenyum dan menjawab kata-kata pelajar tadi dengan soalan, "bila awak baca buku nie, awak rasa tak seolah-olah awak berada dalam dunia buku tu?". Pelajar tadi menganggukkan kepala tanda mengiakan kata-kata cikgunya."

"Benar, buku ini tidak berikan cara untuk larikan diri. Cikgu bagi awak buku ini supaya kamu hayati watak dalam buku ini. Dia juga dipenjara seperti kamu, jasadnya dipenjara tetapi mindanya bebas. Dia jadikan hari-hari dalam penjara sungguh bermakna dalam hidupnya dan sentiasa positif. Jika direnung, ramai ulama' yang cuba tegakkan agama Islam dipenjara oleh pemerintah tetapi mereka berjaya mengarang beberapa kitab ketika dalam penjara. Kerana apa? Kerana Penjara dibina untuk memenjarakan tubuh badan, tetapi tidak pada minda..."

Syifa meluahkan dari hatinya sendiri. Dia mahu mellihat wanita ini tidak mengalah dengan ujian yang menimpa dirinya.

"Saya yakin puan tidak bersalah tetapi tindakan puan yang cuba untuk membunuh diri itu seolah-olah membuktikan puan bersalah. Jasad puan sudah dipenjara oleh gerigi besi yang mengerunkan. Jadi, puan boleh pilih samaada mahu benarkan minda puan turut dipenjara ataupun tidak. Juara sentiasa positif puan."

Wanita itu tetap mendiamkan diri dan tetap berada diposisi tadi tanpa bergerak sedikit pun. Syifa' bangun dari kerusinya dan sedikit demi sedikit melangkah pergi dari katil wanita itu.

Wanita tadi mengesatkan air mata. Dirinya terasa bodoh sekali kerana cuba membunuh diri. Kata-kata terakhir Syifa' sewaktu dia bangun membuatkan hatinya terkesan.

"Mesti puan kenal President Mesir yang baru kan? Dr. Muhammad Mursi. Beliau juga pernah dipenjara. President Palestin berkata, "Sungguh Ajaib penjara Mesir! Masuk ke dalamnya Nabi Yusuf a.s, dan setelah keluar menjadi Raja Mesir. Masuk ke dalamnya juga Dr. Muhammad Mursi, dan setelah keluar diangkat menjadi President Mesir." Semoga Allah berkati hidup puan yang sabar dengan ujian yang menimpa diri. Assalamualaikum.


                         -----------------------The End----------------------


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI...(^^,)

blog comments powered by Disqus