Sabtu, 11 Februari 2012

Beduk Diketuk


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Subhanallah, alhamdulillah, allahuakbar. Puji-pujian hanya layak buat Mu, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam buat kekasih atas yang dirindui, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah wa syukrillah atas keizinanNya untuk hamba ini berkongsi sesuatu dengan pembaca sekalian. Beberapa hari yang lepas, ada beberapa buah buku yang sudah ana khatam.

Dalam keadaan rumah sewa yang tidak punya internat, masa lapang ana kebanyakannya diisi dengan membaca buku disamping menjahit tempahan yang diterima dan membuat kerja rumah.

Jika sebelum ini ana lebihkan waktu untuk membaca tulisan dan artikel yang ada laman web, blog peribadi dan artikel yang bermanfaat dalam facebook. Kali ini, buku-buku yang tersusun rapi dalam mini library dibaca satu persatu. Alhamdulillah.

Baiklah, kali ini ana mahu berkongsi sebuah buku yang begitu bermanfaat dengan pengisian yang mengetuk minda dan mampu membuatkan pembaca koreksi diri disamping tulisan ini digabungkan dengan lukisan kreatif dari seorang kartunis. Hasilnya cukup hebat! (^^,)


Inilah kulit hadapan buku yang ana maksudkan. Buku ini ditulis oleh penulis yang tidak asing lagi dalam kalangan pembaca iaitu Ustaz Pahrol Mohd Juoi dan diselang-seli dengan ilustrasi yang mencuit hati daripada kartunis Nik Wafdi.

Mungkin ada yang beranggapan tajuknya sedikit aneh dan jarang didengar melalui muka hadapan yang kita lihat. Tetapi tatkala membaca sinopsis yang tertulis di kulit belakang buku, pasti tanggapan itu berlaku sebaliknya dan para pembaca akan mengerti mengapa buku ini dinamakan ‘Beduk Diketuk’.

“Apabila beduk diketuk, tentulah ada yang rasa terkejut, tak senang malah ada kalanya ‘bingit’, namun sebaik menyedari untuk apa beduk itu diketuk. Kita akan mula memberi perhatian, mendengarnya dengan teliti dan bertindak selaras dengan mesej yang dibawanya. Suara peringatan ada kalanya tidak perlu terlalu nyaring, namun cukup sekadar dapat didengar oleh telinga dan hati. Orang yang bijaksana akan lebih terkesan oleh bisikan berbanding jeritan.”

“Nilai tambah dalam buku ini adalah ilustarsi yang penuh makna daripada saudara Nik Wafdi. Ilustrasi mampu mengangkat mesej berbanding ratusan malah ribuan kata-kata. Dan kami yakin pembaca akan teruja oleh usikan nakal namun penuh makna daripada pelukis tersebut. Dengan ini bahagian otak kanan (ilustrasi) dan kiri (kata-kata) para pembaca akan diaktifkan secara optimum bagi memantapkan lagi kefahaman dan penghayatan.”

Itulah sinopsis yang tertulis di belakang buku tersebut. Ketika tangan menyelak setiap helaian bab yang ada. Mata ana terpandang lukisan yang ada dan kadang-kala ana tersenyum sendiri. Kreatif dan penuh dengan makna tersirat! (^^,)

Buku ini punya nilai tersendiri kerana ianya menggabungkan dua elemen serentak iaitu tulisan dan lukisan. Disamping setiap bab ditulis berdasarkan pengalaman yang dilalui oleh penulis sendiri sekitar kehidupan yang dilalui oleh beliau dalam sehari-hari bersama ahli keluarga dan masyarakat setempat yang ditemuinya.

Setiap bab, pasti ada sahaja ilmu dan hikmah baru yang ana perolehi tatkala selesai membacanya. Tambahan pula huraian dan kupasan yang ditulis oleh penulis begitu halus dan mampu mengetuk minda yang membacanya.

 Tidak menyangka, hanya melalui buku ini, banyak sekali hikmah yang boleh ana amalkan dalam kehidupan seharian disamping dapat aplikasikannya tatkala berhadapan dengan masyarakat sekeliling apabila turun ke lapangan nanti, insyaAllah.

“Menerusi buku ini, penulis telah memberi kritikan, teguran dan bujukan terhadap masyarakat agar benar-benar komited untuk menegakkan ajaran Islam”

Mungkin ada dalam kalangan pembaca yang sudah memiliki buku ini dan juga sudah khatam. Jadi, kepada yang belum membaca atau memiliki buku ini, ana sarankan untuk kalian menjadikan buku ini sebagai salah satu koleksi bacaan yang mesti dibaca. 

InsyaAllah, ilmu yang bakal diperolehi pasti banyak dan mantap. Sehebat penulis dan pelukisnya. wallahua’lam.


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus