Selasa, 24 November 2009

Warkah Buatmu Teman……


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”
Alhamdulillah…syukur ke hadrat ilahi kerna masih diberi kenikmatan untuk terus berada dalam nikmat iman & Islam…juga selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabatnya serta para sahabat baginda…
Sudah beberapa hari keinginan untuk menulis hadir tetapi jiwa ku tidak bersedia untuk meluahkannya melalui kata-kata, risau sekiranya ia bercampur dengan emosi dan seterusnya mengundang ketidaksenangan pembaca yang masih sudi membaca tulisanku yang tidak seberapa ini. Artikel ini ku tuju kepada akak seniorku yang sedang menjalani praktikal tetapi ku tidak pasti samaada dia membacanya.
Beberapa hari yang lalu, ana berYM dengannya. Selepas perbualan tersebut, ku duduk bersendirian dan merenung kembali perjalanan hidupku yang telah berlalu. Terlalu banyak pengalaman yang menduga ketabahan, kekuatan serta keimanan hamba yang kerdil lagi hina ini. Berkali-kali di uji, namun ku masih mampu berdiri walaupun kadang-kala hampir jatuh tersungkur di pertengahan perjalanan. Dialah yang selalu memberi semangat, dorongan serta kekuatan kepadaku tika kaki ini lemah longlai dalam meneruskan perjalanan.
Tidak ku bilang brapa kali air mata pejuang ini tumpah dihadapannya kerna terasa sudah tidak mampu untuk meneruskan wasiat perjuangan yang telah diberikan oleh sahabat-sahabat seperjuangan yang terdahulu daripadaku. Namun, dia tidak pernah jemu memberi kata-kata hikmah serta kiriman doa kepadaku sejak di kampus sehinggalah praktikal sekarang.
Katanya,“Dik..dalam perjuangan nie, kita tidak akan sesekali dihamparkan permaidani merah untuk menyambut kedatanganmu dengan penuh penghormatan tetapi kita akan dihamparkan dengan kain rentang yang penuh dengan duri yang akan menghalang serta melukakanmu sepanjang berjalan diatasnya…tapi akak percaya dan yakin dengan kemampuanmu…teruskanlah dik walau sesukar manapun kerna apa ertinya sebuah perjuangan tanpa pengorbanan…
Kata-katanya mampu menyembuhkan “kesakitan” yang ku lalui dalam meneruskan perjuangan Rasulallah s.a.w. dan para sahabat dengan izin dari_NYA…dan sekarang, keimanannya di uji untuk melihat samaada tarbiyah yang telah menghiasi dirinya sepanjang menuntut dikampus mampu kekal dalam dirinya. Ku doakan semoga imannya masih kukuh sepertimana yang ku kenali.
Dia ajukan 1 soalan kepadaku semasa berYM dengannya,“bagaimana jawapan ukhti bila ada orang cakap, “awk x pe la sek agama, kami nie sek biasa je…jahil…x mcm awk, bnyk ilmu..”?
Ku berkata kepadanya,“Allah s.w.t. tidak pernah memilih dalam memberi pahala & dosa kepada hamba_NYA, tiap perbuatan ada balasannya. Semuanya sama sahaja “dimataNYA”….”
Dia membalas,“benar, mereka yang belajar di sek agama adalah suatu bonus buat dirinya. Tapi kadang-kadang mereka yang tahu agama nie lebih teruk walaupun tahu akan hukumnya, malu jugak akak dibuatnya…
Ku berkata lagi,“sebab tu sya pernah cakap kat sahabat-sahabat, sya lebih respect kepada mereka yang belajar di sek agama bilamana mampu kekal begitu bila keluar dari kepompong islamik
Lebih kurang begitulah perbualan kami. Sebenarnya panjang lagi perbualan kami dan selebihnya ku akan simpulkan.  Ku ceritakan perihal Khalifah Umar Al-Khatab. Sebelum memeluk Islam, beliau begitu memusuhi Islam sehingga sanggup berbuat apa sahaja asalkan pengikut Rasullah s.a.w. tidak bertambah. Tetapi sekarang lihatlah kehebatannya bila hatinya diberikan hidayah oleh Allah s.w.t. pabila terbaca ayat-ayat cinta dari_NYA sehingga Rasulallah s.a.w. pernah berkata,“sekiranya masih ada Nabi selepasku, orang itu adalah Umar al-Khatab”. Dan diberi gelaran Singga Allah s.w.t. kerna kehebatannya dalam peperangan. Subhanallah…
Tapi renunglah pula, seseorang yang telah bersama Rasullah s.a.w. di awal da’wah baginda iaitu bapa saudaranya. Tetap tidak memeluk Islam walau diakhir hayatnya kerna hidayah itu milik Allah s.w.t. dan hanya DIA yang berhak untuk memberi kepada sesiapa yang dikehendaki. Tugas kita hanyalah menyampaikan. ku teringat kata-kata seorang penceramah tika mendengar ceramah “Kenapa Saya Memeluk Islam”.
Katanya,“sya pernah ditanya, sudah brapa ramai yang sya Islamkan…? Sya pun kira, satu..dua..tiga..dan sya jawab…kosong…”sambil jarinya menunjukkan bentuk bulat.
Katanya lagi,“bukan sya yang Islamkan mereka tapi Allah s.w.t. dan sya hanyalah insan yang membantu mereka menemui jalan_NYA dan selebihnya terletak pada “tangan_NYA” untuk memberi hidayah tersebut kepada mereka.”
Kata-kata Brother Shahkirit pada waktu itu benar-benar membuatkan ana berfikir panjang. Kata-kata itu menerjah di fikiran ana sewaktu berYM dengan akak senior tapi tidak terluah. Dia juga ada bagitahu yang ku mungkin lebih mengerti kerna ana pernah berada di dua alam persekolahan menengah yang jauh beza ibarat langit dan bumi iaitu pernah bersekolah di sekolah agama juga di sekolah aliran biasa.
Benar, ana dapat lihat sahabat yang dulunya begitu menjaga maruah dirinya tika berada di sekolah agama dulu boleh berzina dengan teman lelakinya hanya kerna lelaki tersebut menyatakan mahu memilikinya sepenuhnya sedangkan dia tahu hukuman yang bakal diterima sekiranya melakukan dosa tersebut.…Nauzubillah…
Juga, ana dapat lihat mereka yang berada di sekolah aliran biasa yang benar-benar berminat untuk belajar ilmu agama dan boleh berdebat dan melontarkan pandangannya berkaitan sesuatu hukum malah sedaya yang mungkin menjaga peribadinya walaupun bukan berada di kalangan ahli agama..Subhanallah 

Semua ini berlaku atas kehendak_NYA kerna bagiku, ilmu Allah s.w.t. sudah bertebaran di muka bumi ini dan hanya orang yang terpilih sahaja dapat memilikinya. Jadi, walaupun ilmu itu kita miliki tapi tidak berguna kiranya tidak diamalkan ibarat "pohon yang tidak berbuah"

Akak…terus terang ku katakan…bukan mudah untuk menjaga iman kita saat berada di kalangan mereka yang hanya Islam pada kad pengenalan atau nama kerna tiap pancaindera kita boleh melakukan maksiat pada tiap saat sekiranya kita tidak menahannya. Tapi percayalah, seandainya hati kita terlalu mencintai Allah s.w.t….kita akan terasa semakin dekat kepada_NYA kerna mata kita akan selalu menangis disebabkan terlalu takut kehilangan cinta_NYA juga takut sekiranya dicabut hidayah dari hati kita..
Maka, sentiasalah beri hati kita dengan “santapan rohani” supaya tidak “kebuluran” dan makin dekat_NYA…bagaimana caranya??? Hanya dirinya sendiri tahu bagaimana caranya. “Doa merupakan senjata orang mukmin” jadi gunakanlah sebaik mungkin dalam meneruskan pengembara menuju destinasi abadi.
Rahmat Ujian- Mestica
Dalam derita ada bahagia
Dalam gembira mungkin terselit duka
Tak siapa tahu
Tak siapa pinta ujian bertamu

Bibir mudah mengucap sabar
Tapi hatilah yang remuk menderita
Insan memandang
Mempunyai berbagai tafsiran

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

c/o
Harus ada rasa bersyukur
Di setiap kali ujian menjelma
Itu jelasnya membuktikan
Allah mengasihimu setiap masa
Diuji tahap keimanan
Sedangkan ramai terbiar dilalaikan
Hanya yang terpilih sahaja
Antara berjuta mendapat rahmatNya

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi

c/o

Segala takdir
Terimalah dengan hati yang terbuka
Walau terseksa ada hikmahnya

repeat c/o 2x

Allah rindu mendengarkan
Rintihanmu berpanjangan
Bersyukurlah dan tabahlah menghadapi
Segala ujian diberi
Maka bersyukurlah selalu



Ya Allah…Engkau permudahkanlah perjalanan sahabatku ini dalam menempuh ujian yang telah Engkau berikanlah, kuatkanlah imannya, tenangkanlah jiwanya, kukuhkan perasaan cintanya kepada_MU dan berikanlah keredhaan_MU dalam tiap langkah kakinya supaya nikmat Iman & Islam serta hidayah_MU kekal bersemadi dalam dirinya…amen....


blog comments powered by Disqus