Selasa, 6 Mac 2012

Bahtera Kembaraku


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Subhanallah, alhamdulillah, Allahuakbar. Puji-pujian hanya layak buat Mu, Tuhan sekelian alam. Selawat dan salam buat junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah Ya Allah atas keizinan dan ilham yang telah Engkau berikan kepada hamba ini. Moga diri ini terus istiqomah untuk menulis sesuatu yang bermanfaat. ameen ya robb~

Pagi tadi, ketika berhenti seketika daripada membuat segala kerja yang masih berlambak diatas meja, hari-hari yang begitu sibuk dengan pelbagai program dakwah hinggakan apabila pulang ke rumah, badan pasti direbahkan dulu untuk kembalikan tenaga yang sudah dikerah sehabisnya. Tapi ku bahagia…:)

Duduk muhasabah sendiri di meja pejabat, memikirkan langkah yang bakal ku ambil nanti bersama dengan usaha yang sedang ku lakukan kini. Ada beberapa yang perlu diberi perhatian, bimbang juga sekiranya ada yang terlepas pandang dan tidak mampu untuk seimbangkan semuanya.

Lantas ana teringat perkongsian yang ana curahkan sewaktu bersama dengan adik-adik Pusat Islam Kolej Matrikulasi Perlis dua minggu yang lalu.  Sebelum itu ada seorang adik mesej, katanya mahu datang ke kampus untuk berjumpa dengan ana. 

Daripada mereka yang ramai datang berjumpa dengan ana seorang, baik ana yang seorang ini pergi kesana untuk memudahkan urusan. Aturan Allah, ada seorang sahabat ana yang mahu turut serta dan sudi untuk memandu kereta ke sana. Terima kasih ukhty! (^^,)

Dalam halaqah, ana berikan mereka beberapa helai kertas warna dan meminta mereka menulis nama, jawatan yang dipegang dan kata-kata nasihat pada kertas tersebut. 

Setelah itu ana ambil dan lipat kertas tersebut menjadi sebuah kapal, ana namakan dia sebagai bahtera. Lalu ana katakan kepada mereka, “Baiklah, akak satukan semua kertas ini dan jadikan dia bahtera. Dan siapa dalam kalangan kalian berani kata yang ini adalah dia punya?”, ana angkat bahtera tersebut dan memandang satu persatu wajah yang berada di hadapan.

Tiada siapa pun yang menyahut. Ana senyum. 

Mereka mengerti bahawa bahtera itu terwujud dan terhasil daripada kertas yang punya nama, jawatan dan kata-kata nasihat mereka semua. Jadi, bahtera itu adalah kami punya dan bukannya berkata, “bahtera ini, aku yang punya!”.

“organisasi ini diibaratkan seperti bahtera ini. Setiap orang punya peranan dan kepentingan masing-masing. Kalian semua memandu bahtera ini dengan diketuai oleh ketua kapal. 

Pandangan, cadangan, pemikiran mesti bersatu. Jika ada masalah, solusi itu mesti dicari dan bukan cari salah siapa. Jika ada yang jatuh atau hampir tergelincir dari bahtera ini, kalian semua bertanggungjawab untuk selamatkannya…”.

Tersenyum sendiri apabila teringat semula apa yang kami lakukan semasa halaqah. Tiba-tiba muncul satu ilham, lantas tangan terus mengambil kertas warna. Kertas sama yang ana gunakan untuk membuat bahtera kepada adik-adik Pusat Islam KMP. 

“Aku juga mesti punya bahtera….” bisik hati ana.

Ana lakarkan satu persatu usaha yang sedang ana buat dan perancangan yang mahu ana lakukan dalam masa yang singkat. Iman akan turun naik, ana tahu itu. Begitu juga dengan semangat, ada pasang surutnya. 


Ana suka buat sesuatu yang dapat naikkan semula motivasi diri untuk kekal bersemangat dalam melaksanakan gerak kerja dakwah. Dan ini salah satunya. Selalunya buat bagi memotivasi dan mengingatkan orang lain. Kadang-kala ingatkan diri sendiri dengan buat macam nie pun seronok juga. hehe!

Tidak mudah untuk ana seimbangkan semua ini memandangkan kemampuan ana agak terbatas. Badan yang mudah terasa letih dan kepenatan membuatkan pergerakkan agak perlahan berbanding sebelum ini. Moga-moga Allah permudahkan.


Ana lipat dan jadilah seperti yang dilihat. Kertas nie ana letak atas meja pejabat untuk ingatkan ana bahawa bahtera ini perlu dilayarkan walau sesukar mana sekalipun halangan yang berada dihadapan. Ana tidak tahu apa yang bakal berlaku dihadapan, apa yang ana tahu, ana tetap akan cuba untuk kekal istiqomah. insyaAllah…

Erm…kalau lepas nie ada bahtera seperti ini kat atas meje sapa-sapa, ana tak bertanggungjawab ya…hehe! melawak ja…..;p

“hati yang ingatkan mati akan sentiasa hidup”, bak kata Ustaz Zahazan.

Bahtera ini ku layarkan dilautan dunia,
ombak dan ribut seringkali menyapa,
menguji keutuhan iman disetiap pelayaran,
Mencari bekalan untuk bertemu dengan Tuhan Yang Maha Satu….
wallahua’lam…


“JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)”
blog comments powered by Disqus