Isnin, 4 April 2011

Travelog Hidayah

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah atas segala kurniaan yang telah Engkau berikan kepada hamba ini, semoga hamba ini termasuk dalam golongan yang bersyukur kepada Mu. Selawat dan salam buat kekasih tercinta yang amat-amat diri ini rindui, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah ku panjatkan kesyukuran kepada DIA, Pemilik Isi Dunia & Akhirat kerna masih memberi kesempatan kepada hamba ini untuk berkongsi sesuatu dengan pembaca sekalian. Ana baru sahaja menamatkan pembacaan sebuah lagi buku iaitu sambungan kepada buku Travelog Syahadah. Penulis yang sama, tetapi pengisiannya yang berbeza.

Sekiranya buku Travelog Syahadah menceritakan bagaimana perjalanan penulis sebelum memeluk Islam dan cabaran-cabaran yang terpaksa ditempuhi semata-mata mahu bergelar Muslim. Buku Travelog Hidayah pula menceritakan bagaimana kehidupan penulis setelah memeluk Islam.

Bagi pembaca yang tidak berkesempatan membaca coretan ana mengenai buku penulis yang pertama, boleh tekan link ini Tavelog Syahadah.

Selepas ana membaca buku ini, hati terasa begitu terkesan sekali kerna buku ini juga menunjukkan keajaiban syariat yang telah diatur dan diperintahkan oleh Allah s.w.t..ana bagi satu contoh yang tertulis dalam buku nie.



“pengalaman saya sebelum Islam, selepas mencuci bekas makanan yang digunakan bagi memasak atau menghidangkan apa jua jenis masakan daging khinzir, yang saya temui adalah baunya tidak akan hilang. Walaupun di cuci dengan apa jua serbuk pencuci dan saya amat tidak selesa dengan bau tersebut.”

“selepas saya memeluk Islam, saya pernah balik ke kampung halaman mahu mencuci dan menyamak bekas yang akan digunakan bagi memasak di rumah ibu bapa say. Subhanallah, selepas samak, saya mencium bau pada bekas tersebut. ternyata baunya hilang sama sekali. Peristiwa ini sudah cukup membuktikan kepada saya, betapa syariat yang dibawa oleh Islam itu adalah benar”

Bergetar jiwa ana membaca bait kata-kata yang ditulis oleh penulis. Islam itu hebat, syariat Allah s.w.t. adalah untuk menjaga umatnya, tetapi kenapa masih ramai dalam kalangan umat Islam yang memperlekeh dan tidak mengikuti syariat yang telah DIA tetapkan…Nauzubillah.

“berduyun-duyun manusia mengejar Ijazah, Master dan PHD dan berjaya memperolehinya. Namun, tidak ramai yang berjaya memperoleh “Ijazah, Master dan PHD” dalam Universiti Kehidupan”

Ana suka membaca kisah, pengalaman dan perjalanan hidup saudara baru kerna ia membuatkan ana muhasabah sendiri. Terasa malu pun ada dengan mereka. Ana lebih lama Islam berbanding mereka, namun ilmu dan amal terasa sedikit sekali berbanding dengan mereka.

Jadi, bagi para pembaca yang mahu mengetahui lebih lanjut tentang pengisian dalam Travelog Syahadah, bolehlah dapatkan buku ini di kedai-kedai buku yang berhampiran dengan kalian. Selamat membaca…(◕‿◕)


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(“,)

blog comments powered by Disqus