Jumaat, 26 Mac 2010

BERITA TERGEMPAR..


Penuntut UUM rakam detik terhempas

KUALA LUMPUR: Detik akhir pesawat Pilatus PC-7 MK II milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) sejurus sebelum terhempas di kawasan hutan Universiti Utara Malaysia (UUM) dan mengorbankan juruterbangnya, Mejar Muhammed Zulrihan Jusoh, pagi semalam, disaksikan ratusan pelajar yang menghadiri Karnival Konvokesyen Ke-23 universiti itu.

Rakaman video menggunakan telefon bimbit yang diperoleh Berita Harian Online daripada seorang pelajar UUM, menunjukkan pesawat kendalian Allahyarham Muhammed Zulrihan menjunam sambil berpusing-pusing di luar kawalan selepas melintas ruang udara Kompleks Sukan UUM dan melakukan aksi aerobatik pendakian menegak. Pelajar berkenaan yang pada mulanya bersorak gembira kerana menyangka aksi itu sebagai sebahagian daripada pertunjukan udara, tergamam apabila pesawat berkenaan tidak muncul selepas melewati perdu pokok di kawasan hutan itu, diikuti beberapa letupan dan kepulan asap hitam di udara.

Ketika kejadian, pengacara majlis masih lagi membacakan butiran pertunjukan udara itu manakala sebilangan pelajar yang menyedari pesawat malang itu sudah terhempas mula bergegas ke kawasan nahas.

Suasana yang sebelum itu ceria lantas bertukar cemas apabila ramai pelajar, khususnya wanita, menyedari mereka baru saja menyaksikan tragedi yang mengorbankan nyawa juruterbang TUDM.

Saksikan rakaman detik akhir sebelum nahas itu di Berita Harian Online htttp://www.bharian.com.my.

Tak sangka pesawat terhempas



Oleh SHAH NIZAM OMAR
shahnizam.omar@kosmo.com.my

GAMBAR kiri menunjukkan pesawat Pilatus yang stabil sebelum ia terbang menjunam (gambar kanan) dan terhempas di kawasan hutan berhampiran UUM di Sintok, Kedah semalam. 
 

SINTOK - Tidak terfikir langsung pesawat yang sedang membuat pertunjukan udara sempena Karnival Konvokesyen Universiti Utara Malaysia (UUM) yang ke-23 bermula semalam terhempas dan mengorbankan juruterbangnya.
Mohd. Amin Ahmad, 21, berkata, semasa kejadian dia yang berada di tapak pesta UUM nampak jelas bagaimana pesawat itu menjunam ke arah hutan kira-kira 200 meter dari tapak pesta.
"Pesawat itu telah membuat dua pusingan di tapak pesta dengan terbang rendah sebelum pada pusingan ketiga ia terbang tinggi mencapai 90 darjah.
"Secara tiba-tiba pesawat itu menjunam ke bawah dengan laju di samping mengeluarkan asap putih sebelum terhempas," cerita Mohd. Amin.
Pertunjukan udara oleh TUDM itu adalah sebahagian daripada persembahan dalam upacara perasmian Karnival Konvokesyen Ke-23 Sidang Pertama UUM yang bakal berlangsung pada 27 hingga 29 Mac ini.
Pesawat tersebut berlepas dari Kolej Tentera Udara Alor Setar pada pukul 10.03 pagi untuk membuat pertunjukan namun ia terhempas 12 minit kemudian.
Mengikut atur cara UUM, selepas upacara gimik perasmian oleh Naib Canselor UUM, Datuk Seri Nordin Kardi, pertunjukan udara TUDM adalah yang pertama memulakan persembahan diikuti persembahan pancaragam dan penyerahan replika cek penaja utama karnival konvokesyen tersebut.


blog comments powered by Disqus