Selasa, 28 Mei 2013

Kembalilah pada Allah



“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

سبحان الله وبجمده سبحان الله العظيم
اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Dua hari lepas, ana menonton satu rancangan yang disiarkan dalam televisyen. Sekejap je tengok dan masa tu sudah berada dipenghujung rancangan.

Ketika itu, ana lihat seorang ibu diberikan hadiah dan penghargaan oleh anak-anak dan cucu buatnya. Ramai juga tetamu yang hadir. Mungkin membuat majlis keluarga agaknya.
Ibu tersebut ditemu ramah oleh media. Ada satu jawapan yang benar-benar memberi kesan kepada ana. 

“Mak cik tak pernah marah anak mak cik. Dari mula-mula berkahwin sampailah sekarang. Kalau mak cik terguris hati, mak cik kembali pada Allah. Mak cik ambil wuduk dan solat, minta doa dengan Allah supaya anak-anak lembut hati.”.

Allahu Allah…

Tak terkata bila dengar beliau berkata sedemikian. Sudah berpuluh tahun mendirikan rumah tangga, ada beberapa orang anak dan cucu, namun lansung tidak terluah rasa kecil dihati. MasyaAllah…

Allah, indahnya punya hati yang sebegini. Tiap kesulitan dan kesusahan yang dialami, hanya Engkau tempat mengadu. Tiada yang lain.

Petang itu, ana keluar untuk pergi pos barang pelanggan. Dalam perjalanan balik, ana berhenti di depan lampu isyarat. Ketika itu, mata ana terpandang sesuatu dari jauh.

Ana lihat ada seorang datuk sedang menyapu sampah di depan rumah. Cucunya keluar dari rumah dan berjalan ke arah jalan raya. Datuknya it uterus tarik telinga cucunya dan pukul pipinya dalam keadaan marah.

Mungkin tidak tahan sakit barangkali (hatinya mungkin lagi sakit apabila dimarahi dan ditengking), dia menangis teresak-esak. Datuknya terus marah sambil menarik tangan cucunya untuk masuk ke dalam rumah. 

Ana yang hanya melihat dari jauh turut merasa kasihan. Sedih melihat seorang kanak-kanak yang mungkin baru berusia 3 tahun dimarahi seperti itu.

Dalam hati, ana membisikkan kata, “ Ya Allah, aku mahu menjadi seperti ibu tadi! Sabar dan tabah dalam mendidik anak-anak. Bantulah hamba Ya Allah…”.

Jika kalian, hati yang bagaimana mahu kalian miliki?

Entah mengapa, ana jadi rindu pada Rasulullah s.a.w. apabila melihat manusia lain yang mempunyai akhlak dan peribadi yang indah.

“Rasulullah s.a.w. tidak marah apabila haknya diceroboh, tetapi Rasulullah s.a.w. marah apabila hak Allah diceroboh”.

Teringat satu kisah apabila Rasulullah s.a.w. berdakwah di sebuah kampung. Baginda s.a.w menyeru penduduk tersebut agar sujud pada Allah s.w.t. namun langsung tidak dihirau.

Rasulullah s.a.w. bukan sahaja diejek dan dimaki, malah turut dibaling dengan batu hingga terluka dan berdarah

Ketika Baginda s.a.w. duduk dan membersihkan lukanya, Jibrail a.s. datang dan berkata, “Wahai Nabi Allah, aku kasihan melihat kamu. Jika kamu mahu, aku boleh terbalikkan kampung tersebut dan menghancurkan penduduk yang berada di dalamnya”.
Kalian tahu apa jawapan Rasulullah s.a.w.?

Baginda s.a.w. menjawab, “Jangan, mereka tidak tahu. Mungkin kali ini mereka tidak memeluk Islam, tetapi anak-anak dan keturunan mereka mungkin akan memeluk Islam suatu masa nanti…”.

Hati ana menangis setiap kali membaca catatan sirah ini. Betapa kasih dan sayang Nabi Muhammad s.a.w. kepada umatnya.

Apabila ada individu yang punya masalah atau bersedih dan meminta nasihat dari ana, tiada jawapan atau solusi yang terbaik melainkan mengingatkan mereka agar kembali pada Allah s.w.t.

Ana juga manusia biasa. Ada kalanya iman turun dan naik. Ana langsung tidak punya penawar untuk ubat hati melainkan ianya ada pada Allah.

Kerana apa?

Kerana masalah itu, cabaran itu, kesedihan itu adalah ciptaan Allah. Maka, sudah pasti solusi dan jalan penyelesaiannya juga ada pada Allah s.w.t.

Kembalilah…Kembalilah pada Allah.
Dia sebaik-baik penjaga.



JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus