Khamis, 30 Jun 2011

Ukhuwah Alam Maya


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah kerna masih memberi peluang kepada hamba ini untuk menghirup udara malam, terasa ketenangan menusuk kalbu. Selawat dan salam buat kekasih tercinta yang sentiasa diingati, Nabi Muhammad s.a.w dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa juga buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah Ya Allah atas keizinan untuk menulis lagi. Takkala menulis artikel ini, “si comel” Amirah Fasihah ada disebelah ana, sedang lena atas katil. Alhamdulillah dia sudah beransur sembuh setelah jatuh sakit selama 3 hari.

Lena benar dia tidur takkala bacaan ayat-ayat suci al-Quran meniti di bibir ana. Sememangnya untuk tidurkannya jadi mudah pabila dialunkan zikrullah dan juga ayat al-Quran… alhamdulillah, kakakmu ini berdoa moga dikau menjadi hafizah dan arif tentang Kitab suci ini, ameen ya robb.

Ukhuwah alam maya…pasti ada dalam kalangan pembaca sekalian yang punya teman atau kenalan di alam maya bukan? Tidak kira samaada mengenalinya dalam blog, facebook, friendster , twitter atau apa sahaja. Bak kata orang moden, “semuanya dihujung jari”.

Ana juga begitu. Punya ramai kenalan adalah suatu anugerah bagi ana, masakan mungkin Allah s.w.t. izinkan sesuatu itu berlaku dengan sia-sia. Pasti ada hikmahnya, untuk kita saling kenal mengenali.

“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal.”

(Surah Al-Hujurat, ayat 13)

Sungguh hebat ciptaan Allah s.w.t. kan? Dicipta dengan pelbagai bangsa, berbeza negara dan warna kulit. Namun kerna satu akidah dan menyembah Tuhan yang satu, kita semua adalah bersaudara. Ia….saudara seIslam.

Ana tersenyum takkala membaca perbualan kenalan di facebook. “itulah…ini baru punya waktu untuk singgah di facebook sahabat-sahabat, membaca khabar berita tentang kehidupan masing-masing…”

Nah….alam maya juga mengeratkan hubungan sesama kita. Dan ana sedar, facebook jugak punya manfaat jika ianya betul penggunaannya. Membaca kehidupan orang lain yang ditulis pada status facebook yang kadang-kala penulisannya tentang kisah suka duka hidupnya, itulah warna warni dalam kehidupan.

Dalam blog pula, masing-masing mencurahkan idea untuk menulis. Samaada menceritakan tentang kehidupan yang dilaluinya sehari-hari, soal jawab tentang hukum hakam dalam Islam, motivasi diri dan banyak lagi. Dan ana yakin, pasti ada pembaca yang mahu mengenali penulisnya. Dari situlah wujudnya ukhuwah.


Alhamdulillah, Allah s.w.t. pertemukan ana dengan ramai kenalan di alam maya, bertahun-tahun hanya berbicara dalam alam maya tetapi tidak pernah sekali bertemu dan bertentang mata.

Teringat perbualan ana dengan seorang kenalan yang baru sahaja ta’ruf beberapa hari yang lalu. Dia berada nun jauh di Borneo Utara sedangkan ana pula berada di Pantai Timur. Jika dihitung, sememangnya jarak tersebut teramatlah jauh, namun kerna teknologi yang ada kini, alam maya mendekatkannya.

Dan sudah pasti, setiap ukhuwah itu pasti akan diduga dengan kejujuran, kepercayaan, toleransi, prasangka dan sebagainya. Hatta badai dan ombak yang melanda deras mana pun, jika ukhuwah itu kerna Allah s.w.t…pasti ia akan tenang selembut tiupan bayu pantai…(^_^).

Ana juga begitu teringin sekali untuk kenal dengan pembaca diari kehidupan ana nie. Saban hari, pengunjung makin meningkat. Namun tidak ramai yang meninggalkan jejak atau komen, dengan kata lain hanya menjadi silent reader. 

Walauapa pun, terima kasih kerna sudi singgah ke blog ana yang tidak seberapa ini. Dan moga suatu masa nanti, Allah s.w.t. izinkan untuk kita bertemu ye…Wallahua'lam...(^_^)


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(“,)
blog comments powered by Disqus