Ahad, 1 Oktober 2017

Dunia Baru (Part 3)

Masa pendaftaran untuk kemasukkan sekolah menengah harian biasa di tingkatan 4, saya daftar seminggu lewat sebab jatuh sakit. Jadi, agak lewat dari pelajar lain. saya masuk ke pejabat untuk pendaftaran, ada seorang cikgu yang buat penilaian dan uruskan untuk kemasukkan pelajar ke aliran yang mana, samaada sains atau akaun.

Bila cikgu tersebut tengok result PMR saya, beliau tanya pada saya.


"Nak masuk kelas sains atau akaun ya? Kalau tengok dari result nie, dapat ambil aliran sains pun mungkin kelas yang ke-4 iaitu kelas akhir sekali".


" Saya nak ambil aliran akaun ".


Cikgu tu terkejut dengar jawapan saya. Mungkin kebanyakkan ibu bapa atau pelajar sendiri mahu sangat ambil aliran sains sebab kata mereka ada peluang cerah untuk masa depan. Tapi saya sebaliknya. Saya tak minat sains dan gila dengan angka.

Bila selesai berbincang, cikgu tersebut letakkan saya di kelas pertama untuk aliran akaun. Di sekolah tu, ada 3 aliran iaitu sains (4 kelas), akaun (2 kelas) dan sastera (2 kelas). Jadi, kelas saya di belakang bangunan kelas pelajar yang ambil aliran sains dan terpaksa bergaul dengan pelajar nakal yang merimaskan para cikgu untuk masuk mengajar.

Ketika saya berjalan masuk ke kelas baru, ramai mata yang memandang ke arah saya. Yelah, pelik kot sebab saya bertudung labuh. Hari pertama berjalan seperti biasa tapi bila tiba waktu rehat ada sesuatu yang berlaku dan terus mengubah persepsi semua orang dalam kelas tu.

Masa tu ada seorang lelaki duduk di sebelah saya, dia sekadar nak berkenalan dan bergurau dengan saya. Tapi saya tak selesa sebab semasa di Maahad, kelas diasingkan antara lelaki dan perempuan. Bukan itu saja, bangunan perpustakaan, kantin, padang, kelas, dewan peperiksaan juga diasingkan dan saya jarang sekali bertembung dengan pelajar lelaki.

Dia tanya, saya diam. Lepas tu gelak-gelak mengusik saya. Hilang sabar, saya berdiri dan tengking dia sekuat hati.


" Kau pergi duduk tempat lain! Pergi duduk kat sana! Aku tak suka pelajar lelaki duduk sebelah aku! Kau pergi sekarang! ".


Kelas yang bising dengan gelak ketawa dia dan pelajar lain mengusik saya, terus jadi sunyi sepi. Sejak dari hari tu, tiada seorang pun pelajar lelaki yang berani duduk sebelah saya apatah lagi mengusik saya. Garang kan 😅. Kelakar plak bila ingat balik. Hahahaha 😂.

Hari seterusnya ada minggu orientasi untuk pelajar tingkatan 4 saja. Tujuan orientasi tu untuk dedahkan kepada semua pelajar tentang silibus yang bakal pelajar ambil mengikut aliran masing-masing dan juga peluang untuk melanjutkan pelajaran samaada ambil STPM, ke Matrik atau Diploma di Universiti yang terpilih.

Bila tiba part untuk penerangan kod etika pakaian sekolah, saya terdiam bila ada seorang cikgu mengatakan pihak sekolah tidak menggalakkan pelajar perempuan bertudung labuh sebab nak seragamkan tudung semua pelajar. Masa nie, banyak mata memandang ke arah saya, ada yang pandang dengan mata mengejek.

Sedih sangat masa tu. Sudahlah saya tidak lagi dapat dengar ayat al-Quran, tafsir, tasawuf, sirah dan banyak lagi meniti di bibir para ustaz dan ustazah kecuali sewaktu subjek pendidikan Islam saja, pun tiada lagi sahabat yang akan tegur dan nasihat saya ke arah lebih baik, kini tudung pula jadi isu yang satu-satunya yang saya ada untuk jaga kehormatan diri. Allahu Allah 😩.

Dunia baru yang saya hadapi ketika itu seolah-olah melorong saya ke arah yang gelap. Tiada siapa pun yang sanggup backup saya ketika itu. Tapi saya berkata pada diri, hatta kena denda sekalipun asbab pakai tudung labuh, saya takkan sesekali tukar tudung nie. InsyaAllah.

Bila orientasi tamat, semua pelajar mulakan kelas mengikut silibus masing-masing untuk mengejar SPM. Tapi kebanyakkan mentaliti pelajar ketika itu, tingkatan 4 la waktu nak enjoy selepas berhempas pulas berjuang untuk PMR. Nanti dah masuk ke tingkatan 5, baru pulun habis habisan. Tapi saya tidak, SPM saja yang saya ada untuk buktikan yang saya bukan bodoh!

Ketika pelajar lain bermain-main dalam kelas dan tidak fokus dengan apa yang cikgu ajar, saya dan pelajar yang masih ada minat nak belajar terus berjuang tingkatkan ilmu dan penguasaan dalam subjek yang diajar. Masa ini, tiga budak serangkai baru saja nak bercambah dan mula buat perangai.

Tiap kali cikgu perempuan masuk mengajar, ketiganya akan duduk di belakang kelas dan berborak sesama sendiri. Bila cikgu tegur, mereka mengejek cikgu tersebut. Tak keterlaluan saya katakan, ada cikgu yang sudah tidak ada hati lagi nak masuk mengajar di kelas saya asbab tiga budak nie.

Sering ponteng kelas, kacau pelajar lain, tak hormat guru dan kadang-kala bergaduh dengan pelajar junior. Allahu Allah, dunia apa yang saya hadapi ketika itu pun saya tak tahu kerana di Maahad paling teruk masalah pun hanya couple saja, tiada isu lain kerana pelajar masih boleh di didik dan dengar kata para ustaz dan ustazah.

Balik rumah, saya jadi murung dan banyak muhasabah diri. Bila saya sedar dan mahu fokus belajar, seolah-olah ilmu itu sangat susah untuk dapat. Apakah ini hukuman dan balasan yang Allah beri atas keangkuhan diri yang tidak hargai ilmu dulu?


Allah Lebih Tahu 💗
blog comments powered by Disqus