Rabu, 20 September 2017

Asas Pendidikan Agama Anak-Anak, Tanggungjawab Ibu Ayah (Part 1)

“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Seingat saya dulu, sebaik saja habis peperiksaan UPSR, saya pergi temuduga bertulis dan lisan untuk permohonan kemasukkan Sekolah Menengah Agama (berasrama) di Pelangai, Bentong, Pahang. Mengikuti jejak langkah kakak sulung yang juga belajar di situ.

Bila keluar result UPSR, saya dapat keputusan yang teruk. Abah dan ummi risau jika saya tidak terpilih untuk masuk dan bersedia nak buat permohonan rayuan. Tetapi ternyata, saya terpilih untuk masuk ke sekolah tersebut melalui temuduga. Katannya bacaan al-Quran saya bagus, boleh baca dan tulis jawi serta tahu berkaitan Fardhu Ain.

Maka, bermulalah perpisahan antara saya, ummi, abah dan adik beradik yang lain. Homesick tu tak payah nak cakap la. Hari-hari rindu rumah. huhu... Yelah, baru umur 13 tahun kan masa tu. Kecil halus je 😂. Tapi kakak sulung ada untuk jaga saya. Duk bergaduh sokmo 🙈.

Oh ya. Saya anak kelahiran Kelantan Darul Naim tapi saya membesar di Pahang Darul Makmur selama 8 tahun sebab ikut abah dan ummi pindah sekolah. Jadi, jangan pelik la kenapa loghat Kelantan saya tak pekat macam orang lain 😅.

Perjalanan dari rumah saya ke sekolah asrama ambil masa sekitar 2 atau 3 jam kalau tak silap. Jalan dia MasyaAllah, bengkang bengkok macam ular. Confirm pening + muntah tiap kali nak balik rumah atau datang asrama semula. huhu...

Setiap pelajar dapat pulang ke rumah sebulan sekali iaitu Sabtu dan Ahad. Kalau cuti sekolah, dapat la cuti lama. Saya balik rumah dari asrama dengan naik bas dua kali dan abah akan datang ambil di perhentian bas. Bila balik semula ke asrama, abah yang akan hantar.

Saya masih ingat lagi bila balik cuti ke rumah, abah singgah sekolah ummi untuk ambil ummi sebab masa tu ummi ada kelas tambahan. Bila dah nak balik tu, saya terdengar perbualan antara ummi dan kawan.


"Kenapa tak hantar je anak sekolah kat sini? Kan senang, tak payah ulang alik, pun tak perlu berpisah dengan anak".

Ummi senyum je dan jawab, " Takpalah, nak bagi dia pendidikan agama".


Kakak sulung pernah cerita kat saya yang dia pernah tanya ummi kenapa sanggup hantar anak jauh gi sekolah agama. Ummi bagitahu yang dia nak anak-anak belajar agama, belajar al-Quran. Nanti balik rumah, boleh ajar ummi pula. Sebak saya dengar ummi kata gitu 😢.

Betul, kami 10 beradik memang jarang dapat pendidikan agama di rumah melainkan abah yang selalu ajar mengaji dan tafsir al-Quran, selebihnya memang belajar sendiri di sekolah dan universiti atau usaha hadir kuliah agama. Ummi abah memang sibuk mengajar anak orang lain di sekolah, tetapi mereka tetap berharap orang lain pun sudi ajar anak-anaknya.

Dari saya sekolah rendah, sebelah pagi belajar subjek akademik macam biasa, sebelah petang akan masuk sekolah rendah agama. Masuk sekolah menengah pun macam tu. Cuma sampai tingkatan 3 je sebab tingkatan 4 saya masuk sekolah menengah harian biasa. Bermula dari situlah, hidup saya berubah 360 darjah.





Allah Lebih Tahu 💗
blog comments powered by Disqus