Jumaat, 8 Julai 2011

Itulah Kehidupan


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah atas segala pemberian yang telah Engkau berikan kepada hamba ini. Selawat dan salam buat kekasih tercinta yang teramat-amat diri ini rindui, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah Ya Allah atas keizinan untuk melakarkan sesuatu dalam diari kesayangan nie, moga diriku sentiasa istiqomah. Ameen ya robb…

Semalam, takkala pergi ke pejabat pos untuk menghantar barangan yang ditempah oleh pelanggan, ana dimuhasabah sendiri. Sewaktu sedang menunggu giliran ke kaunter, muncul seorang budak lelaki dan terus ke mesin untuk mengambil nombor giliran.

Lalu dia duduk sebaris dengan kerusi ana duduk. Usianya nampak begitu muda sekali, mungkin lebih kurang dalam 8-10 tahun. Tangannya memegang beberapa helai duit kertas dan juga sekeping kertas, mungkin untuk melunaskan bayaran barangkali. Sewaktu dia masuk, wajahnya berpeluh yang amat-amat dan uniknya, dia datang sendirian!

Ana katakan unik kerna jarang sekali ana jumpa kanak-kanak sepertinya sendirian tanpa ditemani oleh orang tua. Jika dilihat pada wajahnya, nampak begitu matang sekali…subhanallah…

Ana tersenyum sendiri dan hati bermonolog, “pandai sungguh Engkau memujukku Ya Allah….”

Dua hari lepas, ana menangis sendiri. Dan sebaik sahaja bangun dari tidur, ana menangis lagi. Entah kenapa, hati begitu sedih sekali. Sahabat seperjuangan dan adik junior ana di kampus telefon dan menceritakan masalah mereka kepada ana disamping meminta pendapat, sokongan dan doa semoga dikuatkan serta dipermudahkan segala urusan.

Dan sememangnya ana akan jadi selemah itu sekiranya diri tidak kuat. Masalah orang lain, tapi kita pula yang sedih…ish..ish..ish.. Biasa la, cubit paha kiri, paha kanan yang terasa. Mereka rapat dengan ana, kerna itu ana turut bersedih sekiranya mereka bersedih…itulah ukhuwah, kerna kita semua adalah bersaudara.

Teringat perbualan ana dengan seorang teman. Sampaikan ana boleh kata kepadanya, “why life…..it so complicated?” dan jawapannya mudah dan ringkas sahaja, “itulah kehidupan…”. 

Ana cuba sibukkan diri dengan pelbagai kerja, menjahit, balas komen di facebook, baca blog orang lain, tolong ummie kat dapur dan banyak lagi tetapi semuanya jadi serba tak kena!

Dan sebaik sahaja ana melihat budak tadi semasa di pejabat pos, hati ana terasa tenang yang teramat. Seolah-olah kekuatan itu datang semula tanpa ana sedari. sememangnya Dia pandai “pujuk” ana dengan caraNya yang tersendiri kerna itu ana sayang sangat-sangat kat Allah s.w.t.…(^_^)


Ana melihat hikmah dari budak tadi. Dia menerima kehidupan yang perlu dia lalui sehari-hari. Mungkin sahaja dia adalah abang sulung dalam keluarganya dan kerna itu dia rasa bertanggungjawab untuk pergi sendiri ke pejabat pos bagi melunaskan bil-bil yang ada.

Mungkin sahaja dia sudah kehilangan orang tuanya dan duduk bersama dengan datuk dan neneknya, kerna itu dia rasa bertanggungjawab untuk membantu datuk dan neneknya bagi melunaskan bil-bil yang ada.

Ia….itu semua kemungkinan yang ada. Dan dia menerima seadanya tanpa rasa terpinggir melihat kanak-kanak yang lain datang bersama ibu atau ayah mereka, juga tidak rasa terpinggir melihat yang ada dalam pejabat pos tersebut itu semuanya tua darinya berpuluh-puluh tahun!

Nah…itulah kehidupan…samaada kita bersedia atau tidak, kita tetap perlu tempuhinya. Sememangnya sesekali kita akan merasa begitu lemah dan tidak berdaya untuk teruskan kehidupan, terasa kepenatan yang teramat sangat.

Dan memang itu yang Dia mahukan, supaya kita merasa kerdil dan lemah dihadapanNya. Supaya dalam hati dan jiwa kita ini merasai bahawa kita sentiasa perlukan Dia dan tidak boleh hidup tanpa Allah s.w.t…!

Kerna segala hal perkara yang dilakukan diatas muka bumi ini adalah tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk Dia…because of Allah….

Saat air mata gugur membasahi pipi, saat hati yang sakit terluka, saat badan lemah longlai dan tidak berdaya untuk melangkah, saat akal yang sudah buntu tanpa apa-apa solusi, saat mulut terkunci tanpa apa-apa bicara….

Allah s.w.t. mengerti semua itu, Dia tahu apa yang ada dalam bisikan hatimu, Dia mendengar segala rintihan dan luahan hatimu, Dia melihat segala keperitan yang engkau lalui…Kerna Dia yang menciptakan kita, pasti Dia yang lebih memahami kita berbanding makhlukNya yang lain.

Pegang nadi mu dan tanya, “Aku ini milik siapa?”. Makanya, siapalah kita tanpa Allah s.w.t….? Rapat dan dekatilah Dia, pasti dikau akan temui kemanisan dalam keperitan, percayalah…..kerna ana juga merasai keperitan dalam kehidupan…wallahua'lam..

Senyum (。◕‿◕。)


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(“,)
blog comments powered by Disqus