Khamis, 30 Julai 2009

LAKARAN UNIK DARI SANG PENCIPTA

“Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Mataku memandang lagi ke langit, Subhanallah… tidak jemu mataku memandang walaupun berjuta-juta kali. aku perhatikan langit semalam bermula selepas waktu subuh sehinggalah waktu hampir masuk isya’. Bermula dengan keadaan malap pada waktu subuh, seterusnya terbitlah matahari dengan membawa sekali cahayanya, kemudian terbenamnya matahari dan membawa sekali cahayanya dan akhirnya terbitlah bintang dan bulan. Subhanallah…Sungguh unik, bagaikan sebuah potret lukisan “bergerak” dari sang pelukis yang hebat.











Bukan itu sahaja, jika kita memandang ke langit, kita dapat melihat berbagai bentuk awan yang menhiasi dada langit. Adakalanya imaginasi kita menerjah fikiran sambil meneka apakah bentuk awan itu ya??? mungkinkah bentuk haiwan, tumbuhan, benda @ tulisan? Pentafsiran awan itu bergantung pada imaginasi masing-masing, menguji betapa kreatifnya otak kanan kita berimaginasi. Kita dapat melihat pelangi yang berbagai warna di langit selepas hujan, juga dapat melihat buruj pada waktu malam tika langit cerah. Sungguh unikkan?






Namun Allah s.w.t. juga membuktikan kebesaranNYA dengan dapat dilihat oleh mata kepala kita sendiri supaya bertambah keimanan kita kepadaNYA. Lihatlah gambar ini, Subhanallah…Hebatnya kuasa Allah s.w.t.




Dengan berbagai sentuhan warna yang unik, ditambah pula dengan berbagai “hiasan” yang bergerak menjadikan lukisan itu bertambah unik dah hebat…Subhanallah. hanya perkataan itu yang keluar dari mulutku, menggambarkan betapa hebatnya lukisan tersebut. Lihatlah dan perhatikanlah, langit dan “hiasannya” yang tiada tiang untuk menahannya daripada jatuh. Itulah kehebatanNYA, sepertimana firman Allah s.w.t:

“.langit itu ditinggikan Allah dengan tidak ada tiang yang kamu lihat (melainkan dengan kekuatan tarik menarik)…
surah ar-ra’d ayat 2

Sesungguhnya Allah s.w.t. meninggikan langit (matahari, bulan dan bintang-bintang) dengan tiada tiang yang dapat kamu lihat, semua tidak jatuh ke bumi, kerana Allah s.w.t. telah mengadakan satu kekuatan tarik-menarik (graviti) antara bintang-bintang itu sehingga tidak boleh jatuh kepada yang lain. kekuatan tarik menarik itu ialah sebagai tiang yang tidak dapat dilihat dengan mata. Jika tidak, nescaya terjatuhlah ia sejauh-jauhnya. Allah s.w.t. menjadikan matahari dan bulan beredar menurut waktu yang ditentukan.Dan hanya DIA yang mampu menahannya daripada jatuh, tidak ada seorang pun yang mampu menandingi kehebatanNYA. sepertimana firman Allah s.w.t.:

“sesunguhnya Allah menahan langit dan bumi, supaya keduanya jangan tergelincir (jatuh). Demi, jika keduanya tergelincir, maka tiadalah seorang juga yang dapat menahan keduannya, selain daripadaNYA. Sesungguhnya Dia Maha Penyantun Lagi Maha Pengampun”
Surah Faathir, ayat 41

Lihat, renung, perhatikan dan berfikirlah…betapa hebatnya Allah s.w.t. mencipta alam ini, Aku menamakan potret lukisan tersebut sebagai “LAKARAN UNIK DARI SANG PENCIPTA”. Subhanallah…ini baru sedikit kehebatanNYA, tetapi mengapa ada manusia yang menganggap dirinya “tuhan”. Bongkak, takbur, sombong, riak dan terasa dirinya hebat, tidakkah dia terfikir bahawa ada yang lebih hebat daripadanya??? tidakkah dia terfikir???Renung-renungkan, moga-moga kita menjadi hambaNYA yang soleh dan solehah…amin. InsyaAllah…

JOM KITA MENGEMBARA LAGI...(^_^)

0 ulasan:

Catat Ulasan