Isnin, 20 Februari 2012

Bersikap positif!


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah wa syukrillah atas segala kurniaan nikmat yang Allah s.w.t. berikan kepada hamba ini juga buat makhluknya yang lain. Selawat dan salam buat manusia Agung yang amat-amat ku rindui, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Beberapa hari yang lepas, ana menerima satu panggilan daripada sebuah syarikat yang ‘memaksa’ ana menerima tawaran yang pekerja tersebut nyatakan dengan pelbagai ganjaran yang bakal ana nikmati.

“Maaflah encik, saya sudah ada semua nie dan saya tak perlukannya”. kata ana padanya.

“Oh…polisi nie berbeza dengan yang cik ambil. Lagi pun kalau cik mahu batalkannya, tahun kedua baru cik dapat batalkannya”, seolah-olah dia cuba memaksa ana.

Dengan lambakan kerja yang masih menunggu ana siapkannya di pejabat dan kebetulan pula hari itu pejabat tutup awal. Maka, ana hanya jawab acuh tidak acuh. Ana bukanlah bodoh untuk mengesan bahawa ejen tersebut sedang cuba ‘menipu’ ana dalam diam.

Dia menyemak nama penuh, kad pengenalan dan alamat untuk penghantaran polisi dalam masa dua minggu dari tarikh tersebut. Ana mengiakan sahaja sambil tangan membuat kerja. 

Dan dia pun berkata, “selepas semakan ini dibuat, pemotongan akan dibuat dalam akaun cik……..”

“Maaflah encik, duit dalam akaun saya tidak cukup dan saya hanya mahu buat semakan dan tidak akan ada pemotongan yang dibuat hari ini” celah ana dengan nada tegas sebelum dia sempat menghabiskan ayat.

Wang memang ada tetapi ana perlu membayar jaket yang telah ana tempah dengan pembekal. Jumlahnya bernilai RM300 lebih. Mungkin ada yang fikir jumlah itu sedikit. 

Tetapi dengan keadaan duit pinjaman yang belum masuk dan kebanyakan duit ana sudah dihabiskan untuk beli barang keperluan dapur dan rumah sewa, membuatkan ana benar-benar mengatur dengan teliti kemana duit itu mesti ‘pergi’.

“Baiklah…cik, sila tunggu sebentar sebelum menerima sambungan dari ketua saya…” jawabnya.

Saat demi saat berlalu, tidak ada juga suara di hujung talian. Yang ada cuma nada deringan sambungan. Terasa mahu matikan talian pun ada sebab kerja begitu banyak di pejabat. 

Setelah itu, terdengar suara seorang wanita menjawab. Dia sekali lagi menyemak nama penuh, kad pengenalan dan alamat ana. Tatkala dia menyebut alamat rumah ana di Kelantan, segera ana menyampuk “maaf puan, saya sudah minta staf puan tukar alamat ke Kedah…”

“err…ya. maaf-maaf…” jawabnya sedikit tergagap.

Sebaik sahaja dia menyebut alamat yang baru, dia berkata lagi, “setelah semakan dibuat, pemotongan akan…..”

“maaf puan, tadi staf puan bagitahu yang hari ini semakan sahaja yang akan dibuat dan tidak akan ada pemotongan dibuat…”, ana berkata dengan tegas. Ana juga terasa sedikit terkejut dengan perubahan ana. Bagaimana aku boleh begitu yakin dan tegas dengan pendirian seperti ini? 

Ana dapat kesan dia sedikit terkejut di hujung talian dan dengan nada tergagap, dia berkata, “err…apa dia ya?”. 

Ana mengulang kata-kata ana tadi, “staf puan bagitahu tadi yang hari ini semakan sahaja akan dibuat dan tidak akan ada pemotongan dibuat…”.

Tanpa sempat mengucapkan kata-kata yang biasa orang lain ucap diakhir perbualan, dia mematikan telefon. Ana menarik nafas lega dan terus menyambung kerja tanpa mengesyaki apa-apa.

Keesokannya, ana terus bersiap-siap untuk ke mesin ATM bagi mengeluarkan duit dan bank-in ke pembekal jaket kerana ana sudah berjanji padanya untuk membuat bayaran pada hari tersebut dan beliau juga sudah siap membungkus jaket dan bersedia untuk pos pada hari itu.

Alangkah terkejut apabila mengetahui baki duit hanya tinggal beberapa puluh sahaja dan tiga perempat dari duit sudah hilang entah ke mana. Minda ana terus diterjah peristiwa panggilan telefon semalam. Tangan terus mengambil telefon dan mahu menelefon ejen yang telefon ana tetapi ana batalkan kerana belum pasti.

Ana segera bergegas ke pantry kolej. Kediaman lama yang punya sambungan internat. Sebaik sahaja tiba, ana buka laptop dan terus membuka akaun bank secara online dan membuat semakan. Ternyata ada pemotongan duit telah dibuat dan memang betul tekaan ana. Syarikat tersebut telah ‘merampas’ duit ana.

Nafas ana turun naik menahan marah. Masakan tidak, syarikat tersebut sudah melanggar ‘arahan’ yang telah ana berikan kelmarin. Tambahan pula ana tidak punya wang lain selain itu sahaja. Untuk minta dengan parents ana, itu mungkin pilihan terakhir yang akan ana buat. 

Lantas tangan mencapai telefon dan mencari nombor ejen tersebut. “Assalamualaikum, nie encik ****** ke?”

“Wa’alaikummussalam, ya saya bercakap. ada apa yang saya boleh bantu cik?” jawabnya.

Terus ana bagi ‘pulangkan’ semua paku, duri, pisau, pedang atas mukanya kerana sudah melanggar ‘arahan’ yang telah ana katakan. Tetapi dia seolah-olah membuat tidak tahu akan hal tersebut.

“maaflah cik, bukankah saya sudah beritahu semalam pasal nie?”

“Mana ada, saya tidak pernah bersetuju pemotongan ini dibuat. Kan saya sudah bagitahu semalam yang duit dalam akaun tidak cukup sebab saya nak guna duit. Takkan encik tak rekod apa yang kita cakap semalam?”

“rekod, nanti saya semak semula…” katanya.

“haaa…baguslah. Semak sekali perbualan saya dengan ketua encik. Saya tidak kira, yang saya tahu, duit tu ada dalam akaun saya semula!” tegas ana.

“Macam mana? nak masukkan semula ambil masa dua hingga tiga minggu…” katanya lagi.

“wah! potong duit saya boleh pula buat dalam satu hari, takkan nak masukkan semula ambil masa dua hingga tiga minggu?!” ana makin naik angin.

 “Manalah saya tahu, itu semua orang atasan saya yang buat. Nanti saya bincang dengan orang atas saya…”, 

“okey! saya mahu benda nie settle hari ini juga!” tegas ana.

Setelah itu, terus ana matikan talian.

(Rasa lawak plak bila ingat semula, hihi…) iklan jap…:p

Siapa ya yang pernah lihat ana marah macam nie? hehe! Boleh ja kalau nak tengok ana naik angin macam nie. Sila la langgar amanah ya! dan boleh tengok ‘drama’ free…:p

Ajaibnya. Setelah suasana ‘ribut’ sebentar tadi, marah ana terus hilang. Jantung ana juga sudah tidak berombak seperti tadi dan semuanya kembali normal seolah-olah sudah tidak ada apa-apa. 

Dengan muka selamba, ana boleh edit artikel yang ana tulis dan update blog. Tatkala itu juga fikiran ana buntu, tidak tahu dimana mahu dapatkan untuk membayar jaket yang sudah ana tempah. Akhirnya ana beritahu pembekal tersebut bahawa ana tidak dapat tunaikan janji sebab berlaku sesuatu yang tidak ana ceritakan kepadanya.

“Maaf ukhty, ada emergency dan ana tidak dapat bank-in duit..” tulis ana dalam mesej.

“erm…macam mana ya? sebab ana mahu pos sekaligus nie. Apa kata ana pos dulu dan ukhty bayar nanti?” pelawanya.

MasyaAllah, ketika itu terasa bantuan Allah tiba. Lalu ana katakan padanya untuk membayar pada hari lain. Tidak kurang dengan itu, ada beberapa orang pelanggan memberi komen untuk membeli tudung labuh dan niqab yang ana jual serta sarung lengan jejari.

Saat itu juga abah sudi untuk memberikan sedikit duit bagi menampung bayaran yang belum dilunaskan setelah ana menceritakan hal yang sedang dialami. Pilihan terakhir!
Allah….terasa mahu sujud syukur disitu.

Setelah semua hikmah ini muncul, ana menelefon buat kali yang kedua tetapi talian dimatikan. Wah! makin nampak yang kamu itu bersalah! Tak mengapa, bukan susah pun nak cari. 

Kan doa orang yang teranaiya itu makbul. Ana pun dah bertanya sahabat yang bekerja dalam bidang yang sama, dan ternyata tindakan ejen itu silap. Jadi, sama-sama kita lihat apa yang terjadi untuk ‘episod’ ini.

Dengan ayat selamba juga ana bagitahu kat abah, “takpe abah, jangan risau. Pandai-pandai la angah buat nanti. Nak kena pergi kat bank tu dulu, nak tanya macam mana pemotongan boleh sewenang-wenangnya dibuat. Nak kesan nombor dia pun bukan susah, boleh pergi kat syarikat telekomunikasi dan minta alamat dia. kan semua nombor berdaftar sekarang nie.”

Pengalaman tau. Bukan senang nak dapat pengalaman macam nie. hehe! Ada sesiapa yang masih nak ‘bertukar’ tempat dengan ana? Jadi diri sendiri yang terbaik, tak perlu nak jadi orang lain….:p

Bagaimana ana atasi suasana genting seperti ini ya? Mudah sahaja. Sebaik sahaja selesai ‘mengamuk’ dengan ejen tadi. Ana menarik nafas sedalamnya dan mencari hikmah disebalik semua ini. Memang benar situasi sungguh tertekan tetapi ana cuba bersikap positif!

Lagi membuatkan ana tersenyum sendiri adalah tatkala membaca kata-kata ini…(^^,)

“kamu tidak patut risau mengenai apa yang mereka rampas daripada kamu. Tetapi fikirkan apa yang patut kamu lakukan dengan apa yang tinggal”
(Hubert Humphrey)

Sungguh bermakna! Dan ana membuat apa yang termampu dengan modal yang masih ada. Alhamdulillah ana tidak menyerah kalah dan terus berusaha menyimpan sedikit demi sedikit duit yang ada untuk membayar jaket yang telah selamat sampai kepada ana pagi semalam.

Moga-moga ianya cukup untuk menampung keperluan ana sehingga pinjaman masuk. Lalu ana pulang ke rumah sewa dan menceritakan apa yang berlaku kepada teman serumah. Dia pun pelik tengok ana.

“kalau saya, dah menjerit meraung-raung kot..hehe”. 

Mana tidaknya. Ana menceritakan kepadanya dengan tenang dan setelah itu membaringkan badan atas karpet dan meneruskan pembacaan buku. 

Siapa kata orang yang punya tubuh yang tegap dan berotot itu kuat? Sedangkan kekuatan sebenar itu terletak pada jiwa…………..kan? (^^,)

Wallahua’lam…

Kita bersabar dengan segala ujian,
Kita bersyukur dengan segala nikmat,
Itulah yang membezakan kita sebagai Mukmin...^^,


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus