Ahad, 16 Oktober 2011

Hikmah Disebalik Sesuatu


“Dengan Nama Allah s.w.t. Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani”

Alhamdulillah Ya Allah atas keizinan Mu untuk hamba ini terus beribadat dan bertaubat kepada Mu. Selawat dan salam buat insan teragung yang membawa rahmat buat seluruh alam, Nabi Muhammad s.a.w. dan kaum kerabat Baginda. Tidak lupa jua buat para sahabat dan tabi’in sekalian.

Alhamdulillah, hati terasa tenang dan lapang sekali setelah agak sibuk dengan pelbagai urusan. Syukur kerna masih diberi keizinan untuk mencoret sesuatu dalam diari kesayangan ana nie.

“kisah semalam, memberi pengajaran untuk mengukir perjalanan kisah hari ini dan yang akan datang…”

Semalam diberi peluang dan keizinan untuk berusrah dengan adik-adik walaupun badan masih terasa tidak selesa dan kepenatan dek kerna diminta untuk membantu dua program serentak dalam satu hari. Namun kerna sudah beberapa minggu tidak bersua muka dengan mereka, ditahan juga rasa letih walaupun ‘syahid’ lepas tu…hee~

Sudah ku agak, pasti akan berlaku sesuatu dalam tempoh tersebut. Perasaan bersalah terbit dalam hatiku kerna sudah lama tidak berusrah dan bertanya khabar adik-adikku. Maafkan akak dik, memang silap akak. Sibuk untuk mentarbiyah insan yang jauh sedangkan yang ada di depan mata masih tercari-cari cahaya hidayah.

Setelah solat maghrib berjemaah, kami duduk dalam halaqah dengan lutut dilagakan satu sama lain. Bacaan al-fatihah dimulakan untuk memperoleh keberkatan, lalu ku lafazkan pujian buat Allah s.w.t. dan selawat keatas Baginda s.a.w. serta istighfar supaya kata-kata yang keluar dari mulutku hadir dari hati yang ikhlas.

Seperti biasa, akan ku tanya khabar diri masing-masing. Seperti biasa juga, pasti masing-masing akan mendiamkan diri. Setelah beberapa ketika, ada salah seorang dari mereka bersuara, “kak ingat lagi tak buku pasal hati yang saya cerita kat akak sem lepas?”.

Ana mengangguk tanda masih ingat, “saya dah jumpa buku tu, sekarang dah ada kat bilik. Suka sangat rasa sebab dah lama cari, alhamdulillah…”katanya sambil bibirnya mengukir senyuman.

Dia pernah cerita yang dia berniat nak beli buku tu masa pesta buku tapi ditangguhkan dulu niat tersebut dan nak beli pada keesokan harinya. Namun sebaik sahaja dia pergi keesokan harinya, dia sudah tidak jumpa lagi buku tu. Kerna itu dia terasa gembira sangat bila dah dapat beli buku yang dah lama dia cari.

Lantas ana bertanya kepadanya, “tahu apa hikmah disebalik kisah awak nie?”. Dia diam, mungkin berfikir barangkali.

Ana senyum seraya berkata, “hikmahnya…jangan tangguh bila nak buat baik kerna bimbang kita sudah tidak diberi peluang kedua untuk melaksanakannya…”.

Kita rasa benda tu simple je kan? namun jika direnung sedalamnya, Allah s.w.t. mahu mentarbiyah hati kita. Kerna itu Dia ‘menghilangkan’ buku tersebut dari pandangan matanya dan setelah beberapa ketika barulah adik tu jumpa semula buku yang dia cari selama ini.

Lantas ana berpesan, “sekiranya Allah s.w.t. sudah mengetuk hati kita untuk lakukan kebaikan, laksanakan dengan segera dan jangan tangguh. Bimbang sekiranya Allah s.w.t. sudah tidak mengetuk hati kita buat kali yang kedua atau untuk selama-lamanya…”

Kemudian, seorang lagi adik usrah ana menceritakan pengalaman yang dilaluinya dalam tempoh ana tidak berusrah dengan mereka. Dia diuji dengan pelbagai musibah, ujian dan dugaan. Sebaik sahaja ujian tersebut selesai, diuji pula dengan ujian kedua, setelah selesai ujian kedua, diuji pula ujian yang ketiga dan seterusnya.

Alhamdulillah dia sedar dan berkata pada dirinya, “Ya Allah…apa yang aku buat hingga Engkau uji aku seperti ini…?” ana yang mendengar ceritanya hampir-hampir sahaja mahu mengalirkan air mata kerna turut rasa bersalah sebab tiada disisinya tatkala semua itu berlaku.

Dan ana berkata kepadanya, “nasihat akak…bangun malam dan solat sunat taubat. Mesti ada benda yang tak kena hingga awak diuji sehebat ini. Akak pernah pesan sebelum nie, jangan sampai Allah s.w.t tegur. Kalau sahabat kita sendiri yang tegur takpe lagi, setakat terasa hati je. Tapi kalau Allah s.w.t. sendiri yang tegur, sakit seluruh hiduplah jawabnya…”

Dan dia mengaku yang dia ada buat satu kesilapan, dan dia sedar semua tu. Kami semua koreksi diri termasuk diri ana sendiri. Lalu ana bertanya sesuatu kepadanya, “masa awak duduk dengan roommate lama, pernah tak diuji sehebat ini?”

Dia menggelengkan kepala, “takde kak, kalau ada pun tak sehebat nie…” Dan ana berkata, “tengok…Allah s.w.t langsung tidak kejam kepada hambaNya, Dia anugerahkan roommate yang boleh ajar kamu ilmu agama, mengaji Quran dan kamu selesa dengannya. Tapi Allah uji dengan hal yang lain pula….”

Sebelum nie dia diuji dengan punya masalah dengan teman sebiliknya dan dia bersyukur sangat-sangat semester nie kerna diberikan teman sebilik yang cukup baik dan memahami dirinya. Ana menghabiskan ayat, “itulah hikmahnya, cuma kita yang tidak pernah untuk mengerti tiap aturan Dia…”.

Terima kasih kepada adik-adik usrah akak kerna sanggup bersabar dengan kakak usrah mu ini yang begitu sibuk dan akak benar-benar mohon maaf kerna selalu tidak ada buat kamu. Lepas nie kita sama-sama jaga satu sama lain ye…insyaAllah…(^^,)

Akhirnya lepas usrah, kami sama-sama senyum seperti ini… (^____________^).

Ana minta dia laksanakan solat sunat taubat kerna ana juga pernah diuji sepertinya. Jatuh, terus jatuh dan dijatuhkan lagi. Terasa ada sesuatu yang ana lakukan hingga menimbulkan kemurkaan Allah s.w.t.

Hanya air mata sahaja yang mampu dilakukan untuk menghilangkan rasa pedih dihati. Namun, sebaik sahaja selesai melaksanakan solat sunat taubat. Hanya Allah s.w.t. yang tahu betapa lapangnya hati ini dan keesokan harinya, bermulalah sinar baru dan masalah diselesaikan satu persatu.

“jika kamu tidak selesai dengan Allah s.w.t….rasakanlah hidupmu sentiasa diselubungi dengan masalah, dadamu terasa sempit sekali dan hidupmu tiada rahmat dan kebahagiaan…”

Maka….kisah lalu dijadikan pengajaran dan hikmah untuk sentiasa berhati-hati dengan mainan dunia dalam mengukir kisah pada hari ini dan yang akan datang. Bagi mereka yang masih tidak sedar dan buat-buat tidak sedar dengan ‘teguran’ dari alam, masyarakat sekeliling dan kaum kerabat terdekat, cepat-cepatlah sedar.

“bimbang sekiranya Allah s.w.t. sendiri yang tegur….”

Wallahu’alam


JOM KITA MENGEMBARA LAGI MENCARI BEKALAN KE DESTINASI ABADI…(^^,)
blog comments powered by Disqus